Gå til innhold

Ubuntu server som filserver


sjoko

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er litt lei windows og tenkte å kjøre linux istedenfor på filserveren min. Jeg har sett litt på ubuntu server, men er lite kjent med tekstbasert bruk. Lurte derfor på om det finnes Ubuntu server med grafisk brukergrensesnitt?

 

En annen ting er at jeg ønsker å få tilgang til den via ekstern skrivebord da jeg ikke kommer til å ha noe skjerm koblet til serveren.

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu Server er den vanlige versjonen av Ubuntu -grafisk miljø og flere andre desktopprogrammer. Så om du vil ha en server med et grafisk brukergrensesnitt så vil det kanskje være bedre å installere desktopversjonen og heller legge til og fjerne programvare som det trengs?

 

Det svarte ihvertfall på det første spørsmålet ditt, så får heller noen andre svare på spørsmål nummer to.

Lenke til kommentar
Ubuntu Server er den vanlige versjonen av Ubuntu -grafisk miljø og flere andre desktopprogrammer. Så om du vil ha en server med et grafisk brukergrensesnitt så vil det kanskje være bedre å installere desktopversjonen og heller legge til og fjerne programvare som det trengs?

 

Det svarte ihvertfall på det første spørsmålet ditt, så får heller noen andre svare på spørsmål nummer to.

8431071[/snapback]

 

 

Takk for svar. Vet du hvordan jeg kan installere apache/mysql/php på desktop versjonen uten å stresse meg i hjel?

Lenke til kommentar

apache,mysql og php ligger som standard i mange linux installasjoner, og gjør det ikke det i Ubuntu så har du et program som heter synaptic etteller annet som er et fint brukergrensesnitt for apt (du har kanskje hørt uttrykket "just apt-get the program"?). Da er det bare å fyre opp synaptic å søke etter apache, mysql og php og velge "merk for installasjon" så vil ubunte laste ned og installere for deg. Nå er jeg ikke sikker på hvor mye konfigurasjon som vil trenges fra deg etter det, men hvertfall på en fresh Slackware installasjon så virker mesteparten out of the box. Eneste jeg har måttet gjøre et par ganger er å si at apache skal kunne bruke php (fjerne et "#" i en fil) og si at index.php skal brukes som standard side på lik linje med index.html..

Lenke til kommentar

Hvis det kun er enkel filagring du er ute etter så er jo FreeNAS kjempegreier! Da styrer du alt fra nettleseren, og du kan bruke Pentium 200Mhz om du vil... (ville kanskje satset på noe litt raskere, men fikk det til på en slik maskin.) Ulempen er at en ikke kan legge inn regler for lokale brukere.

 

Remote desktop funker forøvrig utmerket mellom XP og 2003 server, men da snakker vi jo litt andre kostnader + at det er litt overkill til kun filserver.

Lenke til kommentar

En annen mulighet er jo å bare styre alt via SSH, det gjør jeg og det fungerer helt fint :)

 

Jeg vil heller andbefale deg Debian, da jeg mener det er mer stabilt. Jeg satt opp en Ubuntu Server, men det var veldig ustabilt, mysql var tregt osv. Så byttet jeg til Debian, og nå fungere det helt fint :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke opplevd noe ustabilitet med Ubuntu, heller ikke med Debian.

 

Ubuntu-serveren min hadde en uptime på 120 dager (noe rundt der), før strømmen gikk over masse av byen. (Noobie gravemaskinsjåfør som tok hovedledningen)

Selv etter 120 dager uptime merket jeg ikke noe ustabilt. MySQL funker konge her, ikke tregt i det hele tatt.

 

Dette var på en PIII @ 800mhz, 512MB ram og 300GB disk. Gammel Compaq Deskpro.

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden med et kjapt spørsmål:

 

Hvordan vil det fungere for en Ubuntu server og tjene filer for et nettverk som ellers består av Windows maskiner? Serveren min har per i dag Windows XP installert, noe som forøvrig fungerer ypperlig. Likevel har jeg veldig lyst å prøve noe annet, men jeg vil naturlig nok, ha de samme funksjonene fra serveren på Ubuntu som jeg har i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...