Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ulyder (knitring/klikking) i øret


apegryn

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært plaget en god stund med ulyder i øret. Det begynte når jeg spilte trommer for noen år siden. HØYT volum og bånn gass kombinert med hyppig alkoholkonsum tror jeg ikke var særlig snilt mot ørene min.

 

Jeg har aldri vært plaget av tinnitus, susing eller andre lignende ulyder. Lydene jeg hører kan minne om en slags knitring, men ikke nødvendigvis så veldig høyfrekvent.

 

Før kom det når jeg spilte trommer eller gitar sammen med noen som spilte trommer. Ble på en måte som om når lyden kom over et visst nivå, ved visse frekvenser, at all lyd inn øret ble vrengt, som en skikkelig herpa sprengt høyttaler. Etter en stund kom det når jeg hørte på høy musikk, eller spilte gitar på moderat volum ved visse frekvenser/toner.

 

Nå kan det forekomme ved de fleste høye og middels høye lyder. Oftere ved visse frekvenser. Og jeg legger merke til at jeg får sånne små knitrelyder når øret slapper av (altså musklene som demper øret slapper av). Det kan til og med forekomme når jeg spiller vanlig på akustisk gitar, ser på film, har til og med hendt når jeg har snakket med noen. Da får jeg ikke slik ulyd når lyden kommer inn øret, men med en gang øret slutter å dempe lyden.

 

 

 

Dette gjelder vel egentlig bare mitt venstre øre, mulig at det andre også lager slik lyd ved bånn-gass volum... Når jeg er syk i tillegg, er det ennå værre.

 

Jeg hører likevel veldig godt, og likt på begge ørene (foruten denne vrengen/knitringen). Fikk 9 av 9 på hørsel på sesjon.

 

---

 

hehe, så er spørsmålet mitt om noen har vært borti noe slikt før, eller vet hva det er? :w00t:

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan høres ut som om du har væskeoppsamling i øret eller at trommehinnen din har fått en skade.

 

Dra til legen å få det undersøkt. Har opplevd det samme selv, men det har bestandig gått over etter en stund. Uansett, så er dette faresignaler som du burde ta alvorlig i forhold til senskader på hørselen! Begynn å bruk ørepropper ved høy støy o.l. slik at du ikke ender opp med øresus. Da er det for seint!

Lenke til kommentar

Dette minner sterkt om noe jeg selv er plaget med.

 

Jeg vil beskrive det som en form for skurrelyd som oppstår ved et visst lydnivå. Ofte kan det ta noen minutter før skurringen begynner, men dette avhenger naturligvis av hvor høy lyden er.

 

Har hatt dette en del år nå, uten å se noen tegn til hverken forbedring eller forverring. Jeg har imidlertid blitt såpass vant med det at jeg som oftest ikke opplever det som spesielt plagsomt. Vil tippe at det er høyt volum på diverse konserter som er syndebukken i mitt tilfelle, og tar skurringen som et hint om å gå til anskaffelse av skikkelige ørepropper før det utvikler seg til noe verre.

 

Det er forresten det venstre øret det gjelder i mitt tilfelle også.

Lenke til kommentar

Høres skummelt likt ut det jeg har :)

 

Har du hørt med lege om problemet? Jeg har hatt det noen år, men det er det siste halvåret det har blitt mer eller mindre plagsomt (av en merkelig grunn spesielt når jeg snakker i mobiltelefon, selv om det ikke er noe høy lyd i forhold til mye annet jeg driver med :cry: ). Vurderer å gå til legen nå, men er redd at han som alltid mener det ikke er noe å gjør med saken. (typisk ;) )

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Tror jeg nevnte det for legen en gang, og fikk til svar at jeg kunne få det sjekket av en spesialist (ørelege?) dersom det var veldig plagsomt, noe jeg dessverre ikke ga uttrykk for at det var. Feilen var at jeg nevnte det som om det ikke var spesielt viktig, og da ble det nok behandlet deretter. Får ta det opp igjen neste gang jeg er hos legen, og anbefaler deg å gjøre det samme.

 

Det hender jeg opplever skurring når jeg snakker i mobiltelefonen, ja. Vil tippe at lydnivået ikke trenger å være spesielt høyt når det ligger såpass nært øret.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest Guest_Gaute_*

Har samme problemet jeg og! I høyre øret. Sykt irriterende, har også mild øresus og antar at jeg har en uoprettelig hørselsskade selv om jeg håper i det lengste at det skal bli bedre. Er også litt overømfintelig for høy lyd på det samme forbaskede øret. Herregud vi klare å sende folk til månen, men å finne en hjelp for øreproblemer er tydeligvis det vanskeligste i verden :(

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

har vært plaget med knirting og smelling i den høyre øret i snart en mnd.. men hver gang jeg legge meg på pute stopper det som regel.. så er det påend igjen hver gang jeg stå opp til jeg legge meg.. men nå på mandag da jeg stå opp kom det så ringe lyd på og av pluss på knitring.. vært hos øre nese hals spesialist for fikk nese dråper og tabletter som skulle hjelper mot tette bihulene.. men det har ikke hjulpet noe.. har noe trykk i øret av og til.. og er født med nedsatt hørsel...har lyder opp i hodet hele tiden .. men ikke sånn øresus og knitring . fikk det for ett år siden da jeg gikk med lykkepillen og slutte med det siden jeg fikk øresus og det gikk over da etter en mnd tid.. gå ikke med noe nå unntatt novofem mot overgangsalder.. er mye deprimert.. har det noe å si...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Chris-Mario

Har akkuratt det samme. Skurring i venstre øret når volumet er høyt nok og treffer en viss frekvens. Dersom musikken avtar/endrer frekvens, forsvinner det momentant.

 

Sinnsykt irriterende. Skal få sjekket om jeg kanskje har vann/væske i mellomøret. Har hørt at det er en smertefull prosess å få fjærnet det, men som musikk produsent og enormt stor livsnyter av musikk, skal jeg glatt ofre litt smerte dersom det vil hjelpe.

Lenke til kommentar

Gi lyd dersom din lege finner ut av noe. Jeg gikk til en 'påstått' ørespesialist hvor jeg betalte 200 kroner for at han skulle bruke mindre enn 3 minutter på å fortelle meg at han aldri hadde hørt om noe slikt og jeg bare måtte leve med det. (Det som gjorde meg forbanna, var at han sjekket halsen min i samme slengen, noe jeg ikke hadde spurt om ei heller ønsket. Som om han skulle rettferdiggjøre den dårlige behandlingen).

 

Nå er det mer enn 3 år siden jeg skrev første innlegg: Plagen har avtatt noe, men den er frendeles tilstede ved relativt høyt volum.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Til info for alle som ikke har fått det med seg:

Krav til å poste ved bruk av gjestefunksjonen er at innleggene er av sensitiv og alvorlig art og at man ønsker å unngå å få slike personopplysninger knyttet til sin person. Ordningen med gjestefunksjon er til for å gi brukere et utvidet tilbud og mulighet til å kunne sikre seg anonymt om temaer som er av sensitiv art, så vær så vennlig å ikke ødelegg dette med useriøse innlegg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Dette problemet sliter jeg med også.

Spesielt ute på byen, hvor høy musikk forekommer så kan det bli så intenst at jeg må forlate området. Men house/hiphop musikk går greit. Virker som rock er en mer konsentrert lyd som lager bajas i øret. Gjelder også mitt venstre øret.

 

Blir tur til ØNH lege for å fastlå hva dette kan være.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Fikk aldri hjelp, jeg. Er såpass vandt med det at jeg daglig ikke plages med det. Har inntrykk av at det har avtatt noe med årene, men det er frendeles null problem å fremprovosere ulydene ved å utligne trykk i ørene eller høre på høy musikk evt. Spesielle frekvenser. Har hatt det i rundt 7-8 år nå. Noen andre som har fått hjelp?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Urk. Jeg våknet i morges med en følelse av at jeg hadde en dott i øret på venste side (gjorde ingenting som involverte unormalt høy lyd i går, og var helt fin da jeg la meg). Det har ikke blitt bedre utover dagen, og jeg får også denne rare skurre/dårlig signal-lyden på en del frekvenser. I tillegg får jeg det hvis jeg selv snakker/synger i "feil" frekvens eller høyt nok.... Er veldig glad i musikk og spiller selv, så jeg blir ikke akkurat oppmuntret av det jeg leser her! (men nå har jeg jo bare hatt det en dag, så forhåpentligvis er det noe som går over.... *krysse fingre*)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...