Gå til innhold

kjøp av bue


Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til innkjøp av ei bue, men er usikker på om eg skal gå for Longbow, recurve, eller compound. Hadde sett pris på om nokon kunne hjelpe meg med fordelar/ulemper med dei ulike typene, og muligens komme med kjøpetips, (helst under 2 tusen).

 

Har ikke skutt noe særlig med bue før, og har lita/inga erfaring med dette.

Kjem kun til å skyte på blink og liknande.

 

 

tusen takk på førehand. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Det kan jo være han skal jakte med bue, så hvorfor ikke under jakt og fiske? Det finnes gode jaktmuligheter med bue i mange andre land f.eks. Danmark eller USA.

 

Over til saken; du bør trekke konklusjoner før du kjøper en bue. Selv har jeg en konkurransebue som jeg brukte litt da jeg drev med bueskyting og som jeg nå bruker på fritiden.

Tenk gjennom f.eks. skal jeg bruke den til jakt? Skal jeg bruke den på hytta? (da trenger det ikke å være noen høyere prisklasse enn 1000,-). Skal jeg ha en kraftig bue eller mindre kraftig?

 

Compound vil jeg personelig ikke anbefale med mindre du skal jakte. Compoundbuer er opprinnelig beregnet for jakt, og siden du aldri har skutt med bue før, kan det være plundrete å komme igang fra starten. Du skal helst ha litt erfaring før du kjøper compound. En konkurransebue (recurve eller longbow) er ganske nybegynnervennelig og det finnes et godt utvalg på markedet.

 

Jeg vil anbefale å bestille en skikkelig bue fra nettet, og ikke kjøp i butikken. De du får i butikken er overpriset i forhold til kvaliteten og ytelsen. Ta gjerne kontakt med forskjellige sider som selger buer og hør med dem hva som kan passe for deg

 

www.buesport.com kan være en fin side.

 

Lykke til med kjøpet :)

 

-Blf

Lenke til kommentar

tusen takk for svar, er det noen langbuer eller recurve fra buesport.com du vil anbefale?

 

kva er ''best'' av recurve og langbue? treffsikkerheit og styrke?

 

kva anne enn piler og blink bør eg kjøpe?

8422469[/snapback]

[/quote

sjekk på bueskyting.no, ta gjerne kontakt med din nermeste bueskytterklubb for info om buer å skyting, personlig vile jeg styrt unna buesport.com å eller valgt catos buesport/humlekjær archery eller en av di andre som ligger på bueskytterforbundets side.

Lenke til kommentar

synes sida til buesport.com virker useriøs, ikke står det hvilke produsenter som har produsert utstyret å noen av prisene er jo helt på jordet... å for all del styr unna carbonpiler om du er nybegynner, gå heller for easton x7 eller xx75 alupiler. har skutt selv i 12 år så jeg tror jeg kan litt om dette da jeg var utstyrsfreak di første åra,hehe.

Lenke til kommentar
Buesport.com er ingen dårlig side, men den er ikke så "profesjonelle". De har for det meste nybegynner utstyr der.

 

Som sierratec sa, sjekk om det er noen klubber i nærheten. Det kan være lurt å spørre noen med erfaring, og hjelpe deg med å komme i gang.

8426116[/snapback]

sikkert en grei side men synes det er rart at ikke buene har et navn en gang, dessuten er jo enkelte av prisene direkte horrible sammenlignet med hvem som helst av di andre..å om di ikke er så profesjonelle, hvorfor handle der da? Da er det joikke sikkert de vet hva de driver med slik at du ender opp med helt feil utstyr??. http://www.altservices.co.uk/

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
http://www.klaa.no/tradbow/ Er bra sted å kjøpe langbuer. Styr unna Humlekjær på langbuer, de kan ikke nok om dette og buene deres er ikke så gode.

 

http://www.arrownet.se/ Er et annet sted med god pris på en spes bue, Falco Spirit. Denne er meget god bue og den har vært helt i toppen på feltet skyting. Mye kvalitet får pengene.

 

Styr unna xxl

skal du derimot ha recurve eller compound så er humlekjær veldig aktuell, både humlekjær senior å junior har deltatt i OL så de vet en del om bueskyting ja. Er forresten begynt å bli et bra miljø for langbue/tradisjonell i norge å det er jo bra:)

Lenke til kommentar

Jeg sier som de andre her har sagt, siden det ikke kan sies nok: Ta kontakt med en bueskytter klub nær deg før du kjøper noe som helst!

 

Ikke bare vil du der få lært det du trenger for riktig og sikker skyting, men du vil mest sannsynlig få mulighet til å prøve både recurve og compound buer.

Hvis du skal prøve langbuer må du mest sannsynlig ta kontakt med en klubb spesielt for den type bue, da langbue skyttere er en egen rase ;-)

 

Liste over klubber finner du på bueskyting.no

 

Eller så blir det også nevnt her at du bør begynne med recurve, og ikke compound.

Dette kan jeg ikke være mer enig i. Ved å skyte recurve så lærer du faktisk å skyte. Ikke den jukse skytinga som compund skyttere driver med.

Lenke til kommentar

Humlekjær på recurve er jeg helt enig. Denne siden er også å anbefale http://www.pilogbue.com, han har også vært aktiv på høyt nivå. Ta kontakt med en klubb i nærheten av der bor. De kan sikkert hjelpe deg med å komme i gang med rett teknikk og dette er viktig, får å treffe. Instiktiv skyting er ikke enkelt og det er en god måte å lære åskyte på. Du sikter ikke, men lærer deg å bedømme avstand til målet. J eg skal kopiere over word doc som forklarer dette godt.

 

 

Instinktivt skytte

Människan har en instinktiv känsla för att kunna sikta sedan urminnes tider, då man var tvungen att kunna skjuta båge, kasta spjut mm för sitt uppehälle. Denna instinkt finns hos varje människa - det gäller bara att plocka fram den! Och det kan ta tid, och fordrar mycket träning och envishet.

Såhär gör man:

Höj bågen mot målet utan tvekan eller stopp på vägen mot en fast förankring i ansiktet, t.ex ett finger i mungipan eller kindkotan. Fixera sedan träffpunkten intensivt med blicken. Mycket viktigt att du tittar med båda ögonen. Min instinktiva känsla söker automatiskt upp rätt höjd och riktning. Observera att jag överhuvud taget inte ser pilen! Man kan ana riktningen på den, men inte mer. Titta absolut inte på spetsen, utan fokusera bara på var du skall träffa med pilen.

Jag håller bågen något lutande. Det kan vara en fördel då då pilen automatiskt hamnar mer under det dominerande ögat.

Det viktigaste är att att man inte gör några halvmessyrer genom att man står i flera sekunder med halvt dragen pil och sedan dra ut och skjuta från en annan punkt i draget. Sådana stilar skapar bara "guldskräck". Lika fel är det att dra ut hela pilen och sedan gå in i målet från något håll - gå istället bestämt rakt på målet! Kom bara ihåg att det kan ta ett tag innan din instinktiva känsla lockas fram, och att med tiden så kommer du närmare och närmare mitten.

Under inlärningstiden bör du tänka på att inte jaga poäng, för då blir det ingen riktig träning. Skjut istället utan tavla ett tag och koncentrera dig på att hålla kvar och dra bakåt dragarmen, och tryck framåt med bågarmen. Glöm resultaten i början - de kommer när du har en bra grundstil.

Rolf Eklund och Leif Glaas

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Recurve er olympisk gren

 

Compound er oftest brukt i jakt (i utlandet) og er en ganske fri stil der en del ekstrautstyr er lov, mer avansert sikte og avtrekks mekanisme.

 

Langbue er en historisk gren.

http://www.langbue.no/index.html

 

Ellers så er teknikk veldig viktig for bueskyting. Både for mindre skader og jevnere resultat.

Klubber låner oftest ut utstyr til skyting på trening til nye medlemer som en del av kontigenten.

Det er lurt å skyte en del før man skaffer seg bue (klubb) både for å velge stil og velge utstyr som passer i størrelse (størrelse bue, lengde og stivhet på piler).

Les denne for tips til valg:

 

http://www.home.no/floyabueskyttere/velgerettutstyr.html

ellers se:

http://www.bueskyting.no/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...