Gå til innhold

spm ang Samsung Syncmaster 226BW


PatSharpX

Anbefalte innlegg

Hei jeg fikk i dag Samsung Syncmaster, fikk satt den opp og koblet til og alt var fint.

Men når jeg spiller feks cs så flimrer det mye. En venn av meg som har den samme skjermen sier hans er som en crt skjerm.

Jeg for ikke satt Hz høyere enn 60 heller, han har den på 75.

Selv om jeg har lagt inn driveren til skjermen.

Også syns jeg nesten den er litt "skarp" alle kantene er litt skarpe.

Finner ikke ut hvordan jeg endere det. "Image sharpending" står på det laveste.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei jeg fikk i dag Samsung Syncmaster, fikk satt den opp og koblet til og alt var fint.

Men når jeg spiller feks cs så flimrer det mye. En venn av meg som har den samme skjermen sier hans er som en crt skjerm.

Jeg for ikke satt Hz høyere enn 60 heller, han har den på 75.

Selv om jeg har lagt inn driveren til skjermen.

Også syns jeg nesten den er litt "skarp" alle kantene er litt skarpe.

Finner ikke ut hvordan jeg endere det. "Image sharpending" står på det laveste.

8415098[/snapback]

1: Jeg kan vanskelig tro det er "flimring" du egentlig snakker om? Baklyset til en LCD skjerm som regel har frekvenser på rundt 250Hz (med noen unntak), som er en god del mer enn det man kan se. Jeg tror du snakker om tearing kanskje. Dvs det at en del av skjermen viser et bilde mens andre deler av skjermen viser et annet bilde. Det kan oppfattes som en slags flimring men heter nå altså "tearing". Slå på Vsync i spillet eller gjennom driverne for å endre det.

http://www.tweakguides.com/Graphics_9.html

 

2: Om du setter skjermen på 60Hz eller 75Hz har det egentlig fint lite å si. Måten elektronikk og signaler er lagt opp tilsier at bildet uansett kun vil friskes opp 60 ganger i sekundet. Jeg antar du kjører DVI single link og han VGA. Det kan utgjøre hele forskjellen. Med din oppløsning er det kun plass til 60Hz gjennom en single-link DVI. VGA har ikke slike båndbreddeproblemer.

 

3: Ja, en LCD er *mye* skarpere enn enhver CRT. Grunnen er at hver pixel på en LCD er helt firkantet med perfekt avgrensede sider. På en CRT består hver sirkel ofte av flere sirkler (shadow mask) med Rød Grønn og Blå farge. Dette gjør at en pixel aldri vil bli perfekt på CRT. Det er naturlig at det er litt uvant men du vil bli vant til det. Bildekvaliteten blir tross alt bedre. Måten man overvinner det *verste* på er å

- Slå på ClearType i Windows (så blir skrifta jevn og fin)

- Sette på minst 4xAA (Anti Aliasing i alle spill, gjerne gjennom driverne)

- Sette på mist 8xAF (Anisotropic Filtering)

 

Prøv punkt 3 så får du se om ting ser bedre ut.

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar
Ja, det er vel at deler av bildet blir hengende igjen ja.

Trodde DVI skulle være bedre på alt av sånne ting enn VGA, men for teste det når jeg kommer hjem fra jobb.

Fikk også til det med at det var "for skarpt".

8420227[/snapback]

Om det er VGA eller DVI har, som du sikkert har sett selv, ingenting med tearing å gjøre. Grunnen til at problemet med tearing er høyere med LCD enn CRT er den mye lavere oppfriskningshastigheten. Forskjellen mellom de to forskjøvede bildene blir mye større og lettere å legge merke til. Alle skjermer har samme problemet, det eneste som løser det er å slå på Vsync.

Lenke til kommentar

Det er ganske individuelt hvor sensitiv man er til tearing. På samme vis som det er stor forskjell på hvor sensitiv man er på

- lav CRT-refresh-rate

- mangel på anti-aliasing

- mangel på anisotropic filtering

- lav framerate

- ghosting

- lav oppløsning

- feil kalibrerte farger

- Diffuse CRT pixler

- dårlig sortnivå

+++

 

Fellesnevneren er at man i de fleste tilfeller (desverre?) kan trene seg opp til å bli mer sensitiv til alle disse punktene. Og det er dyrt. Jeg snakker av egen erfaring. :p

Man kan også bli mer vant til hver av punktene om man holder på meg skjermer og maskiner som viser disse "svakhetene" over en lang periode.

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar

er det ikke mulig å få 75hz på denne skjermen? det er helt klar stor forskjell på 60 og 75hz på disse skjermene, jeg har sett skjermer med høy ms, men også høy oppfriskningshastighet som det er mindre ghosting på, en på skjermer med lav ms og lav oppfriskning. Jeg var helt bestemt på å kjøpe denne skjermen, men er litt skeptisk til å måtte bruke VGA-kabel for å få 75hz. Kan jeg kjøpe bedre DVI-kabel eller noe for å øke båndbredden, eller er dette et problem på protokollen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...