Gå til innhold

D80 med 18-70 objektiv, hva bør være neste innkjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er en rimelig fersk bruker av Nikon D80.

Kjøpte dette kamera før påske, for å ha litt " hobby " å drive med på fritiden.

( det gammle filmbaserte speilrefleksen ligger langt inne i skapet )

Jeg kjøpte D80 med "kit" objektiv 18-70 og SB400 blits, jeg er egentlig veldig fornøyd med dette. Til min vanlige fotografering av Biler, familien og ferie, føler jeg vel att det objektivet jeg har gjør jobben flott, men det kan jo være artig å ha mulighet til å komme litt nærmere noen av objektene iblandt, for å fotografere min mynde hund i full fart feks.

Hvilket objektiv vil være fornuftig å kjøpe til D80 i tillegg til mitt 18-70?

Pris spiller jo selvsagt en rolle, men jeg vil heller betale litt mer å få bedre optikk, enn å kjøpe det billigste å ikke få utnyttet D80 sine muligheter.

Mulig jeg stiller dette spørsmålet litt for generelt, jeg er nybegynner så hvis noen kan gi meg noen hint så hadde det vært flott.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Før noen kan svare fornuftig på dette, må du si noe om budsjett. Jeg oppfatter deg dithen at det er mer tele du ønsker deg. God tele er dyr moro - det bør du være klar over, men man kan også få helt anstendig teleoptikk til et par tusenlapper.

Endret av Anew
Skrevet (endret)

Tenkte på tele ja.

Har ikke tenkt noe på budsjettet, men dette er KUN til hobby bruk.

La meg si att budsjettet er mellom 2000 og 5000 kr

Jeg aner ikke hva jeg må betale for anstendig optikk til D80, men jeg vil iværtfall kjøpe litt kvalitet. Det bør jo også stå litt i forhold til hva man skal betale.

Hvis jeg får ett bra objektiv til 2000 kr, så vil jeg helst ikke betale 5000 for noe som bare er marginalt bedre enn det billige til 2000.

Jeg er som sagt helt amatør når det gjelder foto, men jeg er interesert i å lære.

EDIT: kom noen kjappe svar her, tusen takk, ser att budsjettet mitt ble litt lavt i forhold noen av disse objektivene. Svært interesant ett par av de som blir foreslått, spesielt de 2 Nikon objektivene mellom 3500 og 5500 kr

Endret av frankieP990i
Skrevet

Vil tro at VR-linsa med 18-200mm vil være en god investering. Greit nok at du ikke får mer vidvinkel, men du får veldig mye tele OG bildestabilisering, noe som trengs i en så lang linse. I tillegg kan du selge den linsa du allerede har, og bringe inn noen tusen der også. Jeg har selv D70S, og vurderer å gjøre dette.

Lykke til!

Skrevet
Litt forskjellige budsjettklasser

Nikon 70-300 4-5.6

Nikon 70 -300 med Vr

Sigma 50-150 2.8

Sigma 70-200 2.8

Etter dette begynenr vi å nærme oss 10k klassen.

8413858[/snapback]

Det Sigma 70-200mm F2.8 EX DG objektivet har fanget min oppmerksomhet.

I likhet med trådstarter, er jeg selv en nybegynner.

Hvordan er dette objektivet? Med en F på konstant 2.8 er dette meget bra, etter min erfaring så langt..? I hvertfall for en pris av ca 8000kr.

Anyone?

Skrevet (endret)

50mm 1.8 er såpass god og billig at jeg ville ikke droppet den. Du får en fin "inngangsbillett" til fast-optikkens verden og det å ta bilder med store blenderåpninger. Det åpner (ironisk nok) døren for en hel del bilder du ikke kan ta med ditt nåværende objektiv.

Når det kommer til telezoom, så ville jeg kikket litt på Tokina 50-135mm f2.8 (denne gir samme omtrent utsnitt som en 70-200mm gjør på et fullformat hus. Altså en meget anvendelig brennvidde). Den er litt kortere og veier litt mindre (900g om jeg husker riktig). I denne testen kommer den meget godt ut.

Uheldigvis er denne nettopp lansert og det kommer nok til å ta en stund før vi ser denne i Norge.

Sigma har en i samme liga som Tokina-en, 50-150mm. Denne vet jeg dessverre lite om, men det finnes vel informasjon på nettet om denne også.

Jeg har lest veldig mye bra om den nye 70-300mm VR til Nikon. Den er ikke bare oppgradert med bildestabilisator, men den skal også være skarpere. Her kan du se noen bilder tatt av andre: http://www.pbase.com/cameras/nikon/af_s_vr...00_45_56g_if_ed

En brukt 80-200 2.8 kan du få ned i 6000 hvis du er heldig. En kamerat av meg fikk et helt strøket, nesten ubrukt objektiv til 6 høvdinger. Han gliser enda. Det er ikke tvil om at dette er et virkelig godt objektiv, både med tanke på byggekvalitet og optisk "ytelse". Nytt i dag, koster 10 000. Det produseres fortsatt, til tross for alderen, som et alternativ til den nye 70-200mm 2.8 VR. AF-S versjonen av objektivet tror jeg ikke produseres lenger, for da hadde det vært en direkte konkurrent til Nikons (aller beste?) zoom (70-200 altså).

Det var i hvert fall noen tanker fra meg :>

Endret av dan1el
Skrevet

Skal ta en nærmere titt på objektivene dere nevner, det er store sprik på prisene.

Skal selvsagt se på det rimeligste å se om det kan gjøre nytten for meg på dette tidspunktet, men vil også se på Nikon sitt som kostet ca 5000.

Prisen sier sikkert det meste om kvalitets forkjellen, men det blir spennende å se om Nikon er 5 ganger bedre enn ogjektivet til 999.

Det er iværtfall slike bilder som det ble linket til tidligere i tråden jeg ønsker å ta, den linken som førte til Greyhound bildene :D

Skrevet

Ja, resultatet er nok mest avhengig av fotografen, men for å ta bilder av Mynder som løper det forteste de kan, så må vel objektivet være av en viss kvalitet for att bildet i det hele tatt skal ha noen mulighet til å bli bra skulle jeg tro.

Skal se på det billige objektivet å håper att det kan gjøre jobben for mitt bruk. Er jo litt bittert å bruke 5000 hvis det til 999 gjør jobben godt nok.

Siden jeg ikke er noen kanon fotograf, så er vel kansje objektivet med stabilisator det lureste kjøpet uansett kansje?

( selvom hunde bildene nok tas med stativ )

Uansett hva jeg velger, så kan jo ikke 999 være feil uansett!

Skrevet
En brukt 80-200 2.8 kan du få ned i 6000 hvis du er heldig. En kamerat av meg fikk et helt strøket, nesten ubrukt objektiv til 6 høvdinger.

8415209[/snapback]

Hvis du kan leve med skyvezoom og manglende stativfeste så får du gjerne den eldre utgaven for rundt 4000 også. Jeg har dette, og det er et utmerket objektiv. Tviler på at du vil merke noen forskjell på bildekvaliteten mellom skyvezoomen og den nyere to-rings-varianten.

Hva som trengs for å fotografere hunder i høy fart kommer litt an på hva slags forhold du snakker om. En 80-200 f/2,8 bør gi deg rask nok lukkertid til å få et skarpt bilde under de fleste lysforhold. Men det har ikke fullt så rask autofokushastighet som modeller med innebygget fokusmotor, så det kan være autofokusen vil ha vanskelig for å følge et mål i bevegelse. Tamron-objektivet er lettere og gir deg litt mer brennvidde, men du har ikke den samme ytelsen i dårlig lys.

Skrevet

Hundebildene bør nok panoreres, uansett objektiv. Bildene blir knall når du får det til. Etbensstativ kan hjelpe.

Det er verre når objektivet til 5000,- viser seg å falle fra hverandre, enn det til 999,-

Er du en lykklig amatør som er fornøyd med en del flotte bilder i løpet av sommeren gå for 999,-

Skal du selge bilder fra et avgjørende hundeløp, der alt må stemme på den ene innspurten, så holder det neppe med 5000,- Nøkkelen er erfaring,lysstyrke autofokus(hurtighet,presisjon, mm.)

Skrevet

Det ble en Tamron 70-300

Har ikke rukket å få tatt så veldig mange bilder enda, men de jeg har tatt ble iværtfall bra. Jeg ser iværtfall att det nye objektivet gir meg mange flere strenger å spille på.

Kansje rekker jeg å teste noen hunde bilder i helgen.

Tusen takk for alle gode råd!!

Skrevet

Det Sigma 70-200mm F2.8 EX DG objektivet har fanget min oppmerksomhet.

I likhet med trådstarter, er jeg selv en nybegynner.

Hvordan er dette objektivet? Med en F på konstant 2.8 er dette meget bra, etter min erfaring så langt..? I hvertfall for en pris av ca 8000kr.

Anyone?

8414795[/snapback]

Jeg har det. Eksempler her: http://flickr.com/photos/ergates/sets/72157600095862994/

Alle tatt med det objektivet. Det har rask autofokus og er superskarpt. Eneste unntaket er f2.8 på 150-20mm, der kunne det nok vært skarpere. Men blend ned til f4 og alt er igjen veldig skarpt.

Håkon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...