Gå til innhold

D80 med 18-70 objektiv, hva bør være neste innkjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er en rimelig fersk bruker av Nikon D80.

Kjøpte dette kamera før påske, for å ha litt " hobby " å drive med på fritiden.

( det gammle filmbaserte speilrefleksen ligger langt inne i skapet )

Jeg kjøpte D80 med "kit" objektiv 18-70 og SB400 blits, jeg er egentlig veldig fornøyd med dette. Til min vanlige fotografering av Biler, familien og ferie, føler jeg vel att det objektivet jeg har gjør jobben flott, men det kan jo være artig å ha mulighet til å komme litt nærmere noen av objektene iblandt, for å fotografere min mynde hund i full fart feks.

Hvilket objektiv vil være fornuftig å kjøpe til D80 i tillegg til mitt 18-70?

Pris spiller jo selvsagt en rolle, men jeg vil heller betale litt mer å få bedre optikk, enn å kjøpe det billigste å ikke få utnyttet D80 sine muligheter.

Mulig jeg stiller dette spørsmålet litt for generelt, jeg er nybegynner så hvis noen kan gi meg noen hint så hadde det vært flott.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Før noen kan svare fornuftig på dette, må du si noe om budsjett. Jeg oppfatter deg dithen at det er mer tele du ønsker deg. God tele er dyr moro - det bør du være klar over, men man kan også få helt anstendig teleoptikk til et par tusenlapper.

Endret av Anew
Skrevet (endret)

Tenkte på tele ja.

Har ikke tenkt noe på budsjettet, men dette er KUN til hobby bruk.

La meg si att budsjettet er mellom 2000 og 5000 kr

Jeg aner ikke hva jeg må betale for anstendig optikk til D80, men jeg vil iværtfall kjøpe litt kvalitet. Det bør jo også stå litt i forhold til hva man skal betale.

Hvis jeg får ett bra objektiv til 2000 kr, så vil jeg helst ikke betale 5000 for noe som bare er marginalt bedre enn det billige til 2000.

Jeg er som sagt helt amatør når det gjelder foto, men jeg er interesert i å lære.