Gå til innhold

Løsninger til e-mail server (linux)


HanZl

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tok på meg et oppdrag som går ut på at alle elevene i 7 - 10kl skal ha en "skole" mail. Derfor er jeg glad i å få litt tips til forskjellige løsninger på hvordan jeg kan løse dette.

 

Server delen har jeg tenkt på en "pizza" server, som har en raid løsning som mailfilene blir lagres på. Har ikke sett på hvilken server det blir enda men regner med det blir en ibm av noe.

 

Linux delen blir satt opp på en Debian Etch

 

Webmail delen har jeg tenkt å bruke RoundcubeWebmail

 

Det blir sånn ca 1000 elever grovt utregnet, så hver klasseforstander skal kunne legge til elever som i den klassen.

 

Det jeg lurer mest på hvordan raid løses i linux verdenen og backup.

Kom gjerne med løsninger og tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du kjøpe IBM eller lignende så gå for hardware-RAID. IBM sine ServeRaid-kontrollere er godt støttet i Linux og er i mine øyne et bedre alternativ enn software-RAID. Så vidt jeg vet har har IBM pre-failure varsling på disker hvis de er hooket opp i et ServeRaid-array, vet ikke hvordan dette vil være i et software-RAID.

Lenke til kommentar
Skal du kjøpe IBM eller lignende så gå for hardware-RAID. IBM sine ServeRaid-kontrollere er godt støttet i Linux og er i mine øyne et bedre alternativ enn software-RAID. Så vidt jeg vet har har IBM pre-failure varsling på disker hvis de er hooket opp i et ServeRaid-array, vet ikke hvordan dette vil være i et software-RAID.

8411576[/snapback]

 

Trenger man å "støtte" noe som helst i OSet når det gjelder hardware raid da? Da vil det jo bare dukket opp som en enkel harddisk om jeg ikke tar feil. Dersom man trenger drivere og slikt vil det jo være en såkalt fakeraid?

 

Jeg har satt opp RAID10 (4 disker) vha av mdadm og det gikk veldig greit. Jeg får varsling på mail dersom noe skulle gå galt.

Lenke til kommentar

Du må ha drivere for alt av maskinvare i alle systemer. er det et HW-raid setter du det opp i kontrollerens BIOS eller medfølgende programvare. Har du satt det opp i mdadm har du laget et SW-raid, noe om og fungerer helt fint. Trenger ikke noe mer når det bare er mail vi snakker om.

Lenke til kommentar
Du må ha drivere for alt av maskinvare i alle systemer. er det et HW-raid setter du det opp i kontrollerens BIOS eller medfølgende programvare. Har du satt det opp i mdadm har du laget et SW-raid, noe om og fungerer helt fint. Trenger ikke noe mer når det bare er mail vi snakker om.

8420950[/snapback]

 

Jeg har testet en gang og da dukket HW-raidet opp i bios og der kunne man sette opp arrays m.m. I oset så det ut som en helt vanlig harddisk. Mulig jeg hadde flaks?

 

Med fake-raid så tenker jeg på "hardwareraid" som lar CPUen til systemet ta seg av synkroniseringen. I mitt hodet så skal iallefall ikke oset være klar over at det er et raid det skriver til. But i'm no expert.

 

Er selvfølgelig klar over at mdadm er SW-raid.

Lenke til kommentar
Du må ha drivere for alt av maskinvare i alle systemer. er det et HW-raid setter du det opp i kontrollerens BIOS eller medfølgende programvare. Har du satt det opp i mdadm har du laget et SW-raid, noe om og fungerer helt fint. Trenger ikke noe mer når det bare er mail vi snakker om.

8420950[/snapback]

 

Jeg har testet en gang og da dukket HW-raidet opp i bios og der kunne man sette opp arrays m.m. I oset så det ut som en helt vanlig harddisk. Mulig jeg hadde flaks?

8422107[/snapback]

 

Eller bare hadde driveren til RAID-kontrolleren installert.

Lenke til kommentar
Du må ha drivere for alt av maskinvare i alle systemer. er det et HW-raid setter du det opp i kontrollerens BIOS eller medfølgende programvare. Har du satt det opp i mdadm har du laget et SW-raid, noe om og fungerer helt fint. Trenger ikke noe mer når det bare er mail vi snakker om.

8420950[/snapback]

 

Jeg har testet en gang og da dukket HW-raidet opp i bios og der kunne man sette opp arrays m.m. I oset så det ut som en helt vanlig harddisk. Mulig jeg hadde flaks?

8422107[/snapback]

 

Eller bare hadde driveren til RAID-kontrolleren installert.

8428492[/snapback]

 

Probably. :p

Lenke til kommentar

Ble mye off topic her. skal prøve å svare på hva du faktisk lurer på, men først skal jeg gå litt off topic jeg også :-)

 

Når det gjelder server valg, så gå for en "skikkelig" server. Kjøp IBM, HP eller Dell. Etter min mening, styr unna alt annet. Selv foretrekker jeg Dells løsninger. Et godt alternativ er Dells 1950 eller 2950. For alt i verden, kjør "skikkelig" raid, ikke noe tullete software raid opplegg, blir bare rot av det! SAS disker i raid 1 eller 5 er midt i blinken for deg. Jeg vil også anbefale deg en supportavtale med Dell. Dette blir en viktig server som krever høy grad av tilgjengelighet - gå for silver support. Ja det koster noen kroner ekstra, men det er verdt det. Jeg antar du er som de fleste av oss andre, ønsker å sove godt om natten, og ønsker å stresse minst mulig om hvis noe skulle gå galt :)

 

Når det gjelder Linux løsning, så synest jeg ditt valg av RoundCube er et godt alternativ på webmail delen. Når det gjelder løsning i bunn så har jeg god erfaring med Postfix + MySQL løsning. Dette muliggjør et administrasjonssystem som kalles Postfix Admin. Jeg har veldig god erfaring med det. I tillegg er det lett å integrere mot andre kontrollpanel hvis det skulle være aktuelt på senere tidspunkt.

 

Håper dette hjalp deg litt. Lykke til med løsningen! :-)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Et godt alternativ er Dells 1950 eller 2950. For alt i verden, kjør "skikkelig" raid, ikke noe tullete software raid opplegg,

Tør jeg spørre hva du har imot software RAID? Jeg tørr påstå at jeg skal kunne tilbakebevise de fleste fordommer du har mot software RAID(når det gjelder Linux).

 

CrZy_T: Rimelig enkelt å få til pre-failure beskjed på software RAID i linux også.

 

En liten edit her, måtte jo teste RoundCube her hjemme, og må si det så veldig pent ut, men det var jo tregt i forhold til squirrelmail. Nå appellerer vel kanskje ikke squirrelmail til menig mann sånn uten videre, men har sett endel universitet/høyskoler som bruker det med hell.

 

Hvilken metode tenkte du deg sånn ellers for oppkobling av klienter? For meg virket det som om RoundCube er avhengig av IMAP, og dermed trenger du jo enten dovecot, courier eller noe i den dur.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Her har du oppskriften jeg bruker på mailserverene mine. Riktignok ganske gentoo spsifik, men sikkert endel der du kan ha nytte av. Jeg ville nok satt opp hver klasse som et subdomene.

http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-539101.html

 

domenene kan fx. være årskullene på elevene og klassebokstav (slik at de slipper å bytte adresse hver sommer) 90a.skole.net, 90b.skole.net, 90c.skole.net... 91a.skole.net, 91b.skole.net, 91c.skole.net...92a.skole.net, 92b.skole.net, 92c.skole.net...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...