Gå til innhold

Spørsmål rundt push-mail

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke utforsket push-mail enda, men tenkte at tiden var inne da jeg har min 3. Qtek/HTC nå.

Jeg bruker telefonen ganske flittig til surfing og slikt når jeg er utenfor huset så push-mail måtte vel være midt i blinken for meg.

E-post kontoer som jeg har nå er:

- Privat (Hotmail)

- Jobb (Sysedata)

Egentlig og fått begge to koplet opp hadde vært det beste, men da må de ha to forskjellige kontoer hvis noen skjønner hva jeg mener. Så inngående og utgående mailer blandes...

Hva trenger jeg av programmer/tjenester?

Er dette noe jeg selv kan kjøre fra min egen pc eller anbefales det å kjøpe en slik tjeneste?

Hva koster dette egentlig å ha i bruk? Jeg betaler 7,5 kr. per mb, men hvor mye datatrafikk blir brukt i løpet av en dag (hvis man ser bort ifra svære mail med bilder...)

Har noen tid til å hjelpe meg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger først og fremst tilgang til en Exchange-konto for at Push Email skal fungere. Jeg leier selv en konto fra MySmartPhone.no og er veldig fornøyd med den. :)

Den har jeg ca. 7 mail-adresser koblet opp mot. Måten det gjøres på er at jeg har satt opp e-post forward til min Exchange-mailadresse på 5 adresser, én blir sjekket av POP-klienten på serveren og én er hovedadressen min.

Da er altså e-post, kalender, oppgaver, avataler og kontakter det samme i alle Outlook'er og på alle telefoner jeg bruker. Mail kommer og går som de vil. :)

Det finnes andre alternativer som Emoze.com, men disse fungerer dessverre ikke like optimalt... :(

Skrevet

Spesielt rimelig var det jo ikke (kom på 1.100 kr. første året for den minste pakka), men det er kanskje hva det koster for dette?

Hvor mye betaler du i datatrafikk hvis du ser bort fra alle store vedlegg du henter ned? Gjerne i kb/mb per dag/uke.

Skrevet

Du vil ikke ha den minste pakken, den mangler synkronisering mot Outlook.

Og ja, det koster vel rundt ca. 1200 kr i året. Men er det dyrt? I forhold til telefonen din? ;)

Det er ca. to utepils i måneden, ca. 30 sigaretter i måneden, et bar Big Macs, én CD, og så videre...

Da jeg hadde Tele2 gikk det mellom 60-80 kr pr måned i datatrafikk. Med Telenor (og da 20 kr pr MB) var det et sted mellom 120 og 130 kr. Men nå gir jeg pokker, "Fri Internett" (549,- pr måned) er genialt! ;)

Skrevet

Okey, si at jeg går for "Professionnal".

Hvis jeg videresender all epost fra min jobbmail (sysedata) som er pop3.

Jeg kan allikevel lese den som før inne på webmail'en til sysedata!?

Hvis jeg hjemme har satt opp Outlook i tillegg til telefonen, vil de to (og sysedata?) oppdatere seg mot hverandre så hvis jeg leser en epost på mobilen så skifter den status til "lest" på pc'en?

Skrevet

Hvor og hvordan du leser epost'en kommer an på hvordan du setter det opp. Jeg mener det skal være mulig å unngå sletting av epost sjekket med POP, men jeg har ikke undersøkt det.

Og likevel, hvorfor bare ikke slette? Du trenger ikke bruke jobbens webmail, men kan bruke "Outlook Web Access".

En lest epost på mobilen, vil sette status som lest på serveren (og da også i Outlook) neste gang den synkroniseres. Outlook (2007-versjonen følger med) er "konstant oppkoblet".

Og siden du nå kjører WM6 vil du i løpet av et par måneder få enda mer ut av Exchange-kontoen når MySmartPhone oppgraderer til Exchange 2007. :)

Skrevet

Problemet er at jeg MÅ ha tilgang til mailen min på jobben og de er veldig glade i å blokkere mye rart... sider som qxl og finn er sperra pga. annonser, tothegame.com pga. gaming (vi har bruk for den med tanke på release og slikt av spill), gmail/hotmail er sperra så ingen sjanse å sjekke mail utenom jobbens som er åpna.

Vet ikke hvordan det vil være med "Outlook web access", men si at det går så er det uansett greit å ha de tilgjengelig i "original".

Forresten... når alt videresendes, vil alle mailene være sendt fra min mail-adresse da eller vil jeg få inn en mail som om den var sendt direkte til mobilens epost-adresse? Tenker spesielt på avsender og sånt.

Skrevet (endret)

Mailen vil se ut som den var sendt direkte til deg, slik er det iallfall hos meg. Du får ikke en ny videresendt mail som om det forward-funksjonen ble benyttet.

Jeg må også ha tilgang til jobb-epost, men det er ikke noe problem. Jeg er mer tilgjengelig på epost enn andre på jobb. ;)

Men vær klar over at i utgangspunktet kan du kun velge én avsender-adresse. Men du har mulighet til å sette opp flere i Outlook. På telefonen må du benytte andre metoder for å sende epost fra andre adresser (og jeg har selv skrevet et lite program for det. Det finner du her).

Sender deg en PM, så kan du sjekke tilgangen til Outlook Web Access selv, men på jobb bruker du vel uansett Outlook?

Endret av moskus
Skrevet

Du kan få GRATIS Exchange-konto med webmail og push-støtte på mail2web.

Du får da en egen adresse ([email protected]) som du kan videresende mailen din til. Hvis din mail-leverandør er kjip på videresending, kan mail2web gå inn og hente mailen for deg.

Tjenesten er gratis, i motsetning til Smartmobil sin. Hvis du ønsker å få opp en egen Exchange-server for ditt domene, kan du betale for dette.

-snubbel

Skrevet

Virkelig? Undersøke!

Aha:

Det skal noteres at du ikke kan koble den tjenesten opp mot Outlook. Da er jo noe av poenget borte, synes iallfall jeg. ;)

Skrevet (endret)
When enabled, all aggregated email will be delivered automatically to your mail2web.com Exchange account once every hour. Note, all replies made via your mail2web.com Exchange account to any email delivered to your mail2web.com Exchange account will be addressed as coming ‘from’ your mail2web.com Exchange account, not the address the email was originally sent to.

Reagerte litt på det... regner med at Smartmobil sin "pusher" ut mail hele tiden så man får dem asap?

Og hvis jeg vil sende en mail og jeg har koplet opp bastian(at)xpert.no f.eks... da vises vel den adressen som avsender?

Venter spent på PM...

Endret av datating
Skrevet

Vet du om telefonen din støtter imap idle slik symbiantelefoner gjør? I tilfelle kan du ordne pushmail helt gratis ved å sette opp en imap server. Det fungerer i grove trekk slik:

Du kobler til mailserveren og lar postboksen være åpen. Så lenge den er åpen (og gprs tilkoblingen holder) så får du mailen rett inn på telefonen. Jeg driver og skriver en liten howto, men har også diskutert endel angående dette i denne tråden.

Det finnes forøvrig en annnen gratis løsning som heter emoze. Men den er litt teit:

1) Man må ha en windowspc alltid på med outlook og emoze kjørende

2) Den generer rimelig mye datatrafikk.

Skrevet (endret)
When enabled, all aggregated email will be delivered automatically to your mail2web.com Exchange account once every hour. Note, all replies made via your mail2web.com Exchange account to any email delivered to your mail2web.com Exchange account will be addressed as coming ‘from’ your mail2web.com Exchange account, not the address the email was originally sent to.

Reagerte litt på det... regner med at Smartmobil sin "pusher" ut mail hele tiden så man får dem asap?

Og hvis jeg vil sende en mail og jeg har koplet opp bastian(at)xpert.no f.eks... da vises vel den adressen som avsender?

Venter spent på PM...

8422872[/snapback]

mysmartphone.no (som ikke er det samme som smartmobil.no ;)) tilbyr fullverdig Push Email. Selv med Outlook 2007, så får jeg epost raskere på mobilen enn i Outlook.

Glemte PM, har vært på en liten ferie... :blush:

EDIT: Telefonen -> Outlook. Gikk fort i svingene... ;)

Endret av moskus
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ja, det skjer rett som det er... :p

Men du forstod hva jeg mener. ;)

Det skal selvfølgelig være epost raskere på mobilen enn i Outlook.

Skrevet

Det værste er at jeg ikke la merke til det da jeg leste posten første gang for to uker siden.

Men jeg kunne ikke dy meg for å kommentere da mangel på søvn og mye kaffe fikk meg til å begynne å se for meg at du hadde kappløp om mobilen eller telefonen kunne vibrere seg raskest over bordet.

Og for å komme med noe on topic også:

Jeg har sammenlignet datatrafikken mellom de fleste ulike løsningene, og imap idle saken kommer endel bedre utav det enn andre løsninger.

Skrevet

Nei. Har kun testet mail synkronisering. Alt annet avslått. Grunnen er rett og slett at imap idle gjør nettopp det, den idler og sender en ping i ny og ne, mens andre løsninger pinger mye mer.

Det går rett og slett på ping vs. stabilitet. Systemene som pinger oftere er mer stabile, mens systemene som pinger sjeldnere bruker mindre trafikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...