Gå til innhold

Trenger hjelp for valg av gitar


*Titan*

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Først vil jeg åpne med at jeg er klar over at det allerede er en del poster, men jeg ser på meg selv som litt sær, derfor lager jeg en ny..

 

Til jul 2005 fikk jeg en Fender Squier Strat®. Jeg lærte meg å spille noen fete riff og greier, og til det er jo denne gitaren helt grei. Men for ca. 4 måneder siden fant jeg ut at det kunne være morro å lære noen grep! Det gikk liksom fra enkle 20-sekunders riff til faktiske sanger - til glede for foreldrene mine..

 

Jeg spiller sanger som

-Hallelujah, shrek style

-Metallicas Nothing Else Matters

-Johnny Cash, Hurt

-The Animals, House of the Rising Sun

 

..for noen dager siden forelsket jeg meg i en pen akustisk gitar! Det ble liksom lydbilde med helt annen kvalitet.. Nå vil jeg kjøpe en selv!

 

Dette er en liste over sånn ca. hva jeg vil ha..

- SKAL være mikrofon og jackuttak

- SKAL være stålstrenger

- Bør være tuner

- Hyggelig med en 3 bånds EQ

- Jeg vil ha et lunt og litt 'hyggelig' lydbilde, ingen kald og dyster klang..

- Et pluss er jo selvfølgelig at gitaren i seg selv ser fet ut! ..eller pen, det fungerer også.

 

Jeg har sett litt på Gitarnett.no, og funnet en gitar som ser OK ut.. Først et pinlig spørsmål; den koster kr 2000,-.. Er det lite for en gitar for meg som ikke et totalt uvitende om musikk? Se Louder Guitars FAW-808CEQ MABGitarnett.no

 

Jeg har mulighet for å bruke inntil 16 000 kroner på gitar, men da ryker konfirmasjonspengene mine.. Er mest interessert i en gitar på mellom 2000 og 5000 kroner..

 

Noen som har noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal kjøpe deg en akkustisk gitar du har tenkt å beholde en stund, vil jeg anbefale deg å gå litt høyere i pris enn 2000.- Gitarer i den prisklassen er som regel helt greie å spille på, men de låter veldig ofte trangt, har ikke noen "stor, god klang", fordi de akkustiske egenskapene i treverket er begrenset.

De har også som regel en veldig begrenset kvalitet på elektronikken. De låter veldig metallisk når det gjelder elektrisk lyd.

 

For mye gitar for pengene om dagen, foreslår jeg at du prøver Ibanez- gitarer til noe over 3000, som før nevnt. Det finnes sikkert mye annet fint også, så det å oppsøke en butikk med et bra utvalg er et godt tips.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Når det gjelder kjøp av akustisk gitar er et viktig kriterie hva slags treverk som er brukt. Gitarer med laminert lokk kan være gode, men som oftest ikke. Gitarer med heltre lokk er som oftest gode (spillbarhet, form, utstyr og slike ting spiller selvsagt inn) men kan være dårlige (ser du forskjellen?)

 

Når jeg sier "gode" tenker jeg først og fremst på den akustiske lyden. Hva med å begynne med en god gitar med heltre lokk i litt høyere prislag, uten pickup, tuner etc etc, for senere å montere kvalitetsutstyr når du har råd?

 

Et godt tips (hentet fra et intervju med Kong Ry Cooder) er å prøve gitarene inn i mot et hjørne, så får du til en viss grad høre både egenlyd og klang. Praktiserer dette selv, og kvalitetsforskjellene blir veldig tydelig på den måten. Prøv!

 

Skal du bruke gitaren i studiosammenheng er det svært sjelden at teknikerne bruker pickupen i gitaren. For scenebruk blir det en annen diskusjon, forsterkere blir svært sjeldent brukt med mindre du har topp utstyr. En vanlig elgitarforsterker duger ikke om du er ute etter akustisk lyd.

 

Rått tips: Selv kjøpte jeg en Ayers semi jumbo stålstrenger med gran heltre lokk. Ingen pickups, men den låter kule med riktig studiomicer (nær og ambience) Den kosta rundt 4000,- og låter bedre enn de fleste Takamines, Ibanez, Yamaha etc i samme prisklasse eller dyrere uansett pickups eller ikke. Ett studio jeg jobbet i noen dager i februar kjøpte en likedan gitar noen dager etterpå pga lyden og prisen.

 

Vel vel: uansett kvalitet, pickups, tuner, eq, farge, cutaway etc etc, du må jo selvsagt like å spille på den, så prøv deg frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...