Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hub eller switch?


Anbefalte innlegg

Jeg har hørt noe sånt som at en 8-ports hub skal kunne være raskere enn en 8-ports switch, grunnet at det visstnok er raskere å sende til alle samtidig enn å sjekke først hvilken port den skal ut gjennom. Dette høres jo ganske sannsynlig ut, men jeg ville bare ha nettverksekspertenes vurdering av problemstillingen.. =)

 

mvh,

Audun Løvdahl

---

http://www.evidence.xrs.net

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for switch jeg tror jeg ...... billig huber er bare halv duplex ( kan bare sende ut eller mota ikke begge deler på en gang til hver til koblet data. ) mens en switch er full duplex. er ofte litt dyrt for en 100 mbit hub .... 100mbit switch er ofte en del billigre :wink: .... men hvis du skal dele internett med den må du ha en hub!

 

så alt i alt kommer det helt ann på hva du skal bruke den til :wink:

Lenke til kommentar

Helt feil!

Man må ikke ha HUB for å dele internett access. Om du har HUB eller Switch så kan du dele med begge, såfremt det er en uplink tilstede (vanligvis egen port merket for dette).

Som sagt tildligere her så er en Switch raskere fordi den gir alle på nettverket egen addresse internt å sender data rett til denne. Den sender også med hastigheten inn/ut på alle porter. En 100mbps Switch kan sende 100mbps inn/ut på alle porter mens en HUB deler opp hastigheten mellom inn/ut og ikke minst etter hvor mange som sender/mottar.

Skal du kjøpe nytt er det i dag best å kjøpe Switch, men siden disse kan være ganske dyre (om du skal ha en bra en) så kan det holde med en 10/100mbps HUB med Uplink!!

Lenke til kommentar

Jeg og noen kompiser kjøpte en Swich 16-porters og er storførnøyd med det. Switch er vel egentlig det beste alternativet hvis man ikke vil ha masse arbeid med å configurere en ruter, noe som kan være vanskelig for noen. Nei kjøp en swich, den er det bare å sette opp og plugge i, så har man kontakt, uten flere store konfigurasjoner.

Lenke til kommentar

Uff... mye håpløst her.

 

Ikke bland switch og router. Man bruker ikke en router istedet for en switch eller andre veien. En router brukes nesten alltid i forbindelse men WAN, f.eks. ADSL, ISDN,,,. Mens en router brukes nesten alltid til LAN. Alternativet til en switch er en HUB.

 

Hvis du bare har noen få PC-er (2-4) og trenger å overføre lite data er faktisk en HUB en anelse raskere, tror ikke noen vil merke forskjellen. Kan overføre 100Mbps halv duplex delt på hver node.

 

Skal du ha mange PC-er (>4) og trenger å overføre mye data er en switch raskest. Kan overføre 100Mbps full duplex på hver port.

 

Hvis du har litt penger å legge i så ville jeg og gått for en switch. Med tanke på et flere kan koble seg på uten store ytelsesnedgangen. En switch er en anelse dyrere men ikke så mye dyrere som de en gang var.

Lenke til kommentar

ein ruter brukes mellom to sub net (kan brukes mellom to pc`er, men det er lite brukt slik for den er dyr og treig i forhald til hub/swtich)

 

viss du har få maskiner 8 eller mindre så vil ein hub vere raskere i dei fleste tilfelle, foran ein switch til same pris

det koster ikkje så mykje for å få ein kvalitets hub, det koster ca doblet så mykje for å få ein switch med same kvalitet, fart og antal porter.. som regel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...