Gå til innhold

Hvor mye i bruktpris for kamera og linse?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Moren min har lyst på det filmbaserte speilreflekskameraet mitt, og hun finner seg ikke i familietilbud. Så hva er en rimelig bruktpris for et Canon EOS-500 i fin stand, med en Sigma 28-80mm F3.5-5.6 ("aspherical", med makro)?

Endret av Onkel
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dere missforstår onkel litt. Moren ønsker å hjelpe gutten sin økonomisk med å gi en "beregnet markedspris", uten å ta hensyn til at det i praksis er umulig å få penger for slike aparater i dag. Da vil jeg si at 800 er en grei pris, selv om det er en ren ønsketenking å få slike summer for utstyret i den virkelige verden.

Verdien av slike kameraer er lik null fordi ingen er interessert i en mellomting mellom dagens digitale kameraer, og "oldtidens" skikkelige messingklumper med mekanisk lukker. Man kan likevel hevde at de har en verdi basert på ytelse, selv om folk heller betaler det mangedoble for en gammel FM med en femtimillimeter.

Skrevet
Jeg tror dere missforstår onkel litt. Moren ønsker å hjelpe gutten sin økonomisk med å gi en "beregnet markedspris", uten å ta hensyn til at det i praksis er umulig å få penger for slike aparater i dag. Da vil jeg si at 800 er en grei pris, selv om det er en ren ønsketenking å få slike summer for utstyret i den virkelige verden.

Verdien av slike kameraer er lik null fordi ingen er interessert i en mellomting mellom dagens digitale kameraer, og "oldtidens" skikkelige messingklumper med mekanisk lukker. Man kan likevel hevde at de har en verdi basert på ytelse, selv om folk heller betaler det mangedoble for en gammel FM med en femtimillimeter.

8377406[/snapback]

Hehe, ja, det er forsåvidt riktig - men jeg har jo ikke lyst å finne meg i det, men har lyst å gi en snill pris, som HUN ikke kan finne seg i. Så reell markedspris er vel det logiske møtepunktet.

Men jeg ante ikke at det var SÅ lavt! Det er jo nesten verre pristap enn en tilsvarende PC over samme tidsperiode... Kameraet er en ting, vi er jo alle digitale nå, men taper virkelig optikken seg så fort i pris også? Eller er det bare en helt rævva linse?

Uansett, hvis realistisk markedspris for hele rukkelet bare er 200-400 (skal sjekke finn og sånt), da bare gir jeg henne det, ja.

Takk!

Skrevet (endret)

Objektivet er et gammelt kit-objektiv (og Sigma i tillegg, og på den tiden var i *a l l e* fall ikke i Sig kjent for å lage jevnt over høy kvalitet).

Dagens ki-zoomer selges for 3-400(EF-S 18-50), så et par hundre er nok en reell pris ja.

(og når du sjekker finn.no, det er ofte en grunn til at annonsen fortsatt ligger ute..... Noen forventer jo usannynlig mye for sitt gamle kamerautstyr)

Endret av ragamuffin
Skrevet

Jeg tilbringer jo mye tid nede hos Antonio, så jeg ser i praksis hvor liten etterspørsel det er etter slik. Jeg ser også hvor mange som prøver å kvitte seg med det. Her forleden kom en ansatt i en kjent, stor fotobutikk innom. Han tilhører miljøet rundt Stasi, så han visste m.a.o. hva han gjorde. Han hadde med seg et fint Eos 30 med vertikalgrep, men uten optikk. Han ønsket å bytte det mot en sigarett, he he he. Vi har jo litt humor, da.

Skrevet
Jeg tilbringer jo mye tid nede hos Antonio, så jeg ser i praksis hvor liten etterspørsel det er etter slik. Jeg ser også hvor mange som prøver å kvitte seg med det. Her forleden kom en ansatt i en kjent, stor fotobutikk innom. Han tilhører miljøet rundt Stasi, så han visste m.a.o. hva han gjorde. Han hadde med seg et fint Eos 30 med vertikalgrep, men uten optikk. Han ønsket å bytte det mot en sigarett, he he he. Vi har jo litt humor, da.

8389021[/snapback]

Hehe, liker den butikken ja. Det var der jeg kjøpte belgkameraet mitt. Det var ikke Antonio sjøl som "solgte" det til meg engang (noen av dere?)...

Hmmm, får man EOS 30 for en sigg? Da får mor gi meg en bugg for mitt. Og du får be den mannen ta kontakt! :D

Skrevet

Det var nok ikke jeg som solgte det kameraet, men jeg har jo i noen tilfeller bidratt til salg. Artig sjappe, det er virkelig sant. Det artigste er at Antonio nok er blant de billigste i verden på de tingene som virkelig betyr noe, dvs Leica, Rolleiflex og Hasselblad.

Skrevet
Det var nok ikke jeg som solgte det kameraet, men jeg har jo i noen tilfeller bidratt til salg. Artig sjappe, det er virkelig sant. Det artigste er at Antonio nok er blant de billigste i verden på de tingene som virkelig betyr noe, dvs Leica, Rolleiflex og Hasselblad.

8389676[/snapback]

Er du den mannen som pleier å sitte i trappen av og til å snakke med Antonio?

Skrevet

8389676[/snapback]

Er du den mannen som pleier å sitte i trappen av og til å snakke med Antonio?

8408596[/snapback]

Jeg sitter av og til i trappen og henholdsvis leser/prater med Antonio, men det er det flere som gjør også, he he. Har tilbrakt mye tid hos Antonio etter nyttår, men har vært lite i butikken fra jeg reiste til Afrika i 05, og ut 06.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...