Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er tenningslåsen ødelagt?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Rattet var gått i lås på bilen da jeg skulle kjøre av sted, og jeg startet "lirkingen" for å få det løst. Plutselig gir tenningslåsen etter, men motoren starter ikke. (Jeg er sikker på at det er strøm på batteriet, ja). Plutselig er derimot tenningen på, men lar seg ikke skru av. Ingenting skjer når jeg vrir om nøkkelen.

 

Jeg skrudde av vifter og det som var og forlot bilen. Er tenningslåsen ødelagt? Er det eneste jeg kan gjøre å få den tauet inn?

 

Bilen min ble stjålet for 14 måneder siden, og hele dashboardet ble skiftet. Regner med at det også gjelder tenningslåsen. Den burde vel holde lenger enn en drøyt år?

 

Edit: Kanskje greit å legge til at det er en Audi 80 1987.

Endret av lysbryter
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rattet var gått i lås på bilen da jeg skulle kjøre av sted, og jeg startet "lirkingen" for å få det løst. Plutselig gir tenningslåsen etter, men motoren starter ikke. (Jeg er sikker på at det er strøm på batteriet, ja). Plutselig er derimot tenningen på, men lar seg ikke skru av. Ingenting skjer når jeg vrir om nøkkelen.

 

Jeg skrudde av vifter og det som var og forlot bilen. Er tenningslåsen ødelagt? Er det eneste jeg kan gjøre å få den tauet inn?

 

Bilen min ble stjålet for 14 måneder siden, og hele dashboardet ble skiftet. Regner med at det også gjelder tenningslåsen. Den burde vel holde lenger enn en drøyt år?

 

Edit: Kanskje greit å legge til at det er en Audi 80 1987.

8368426[/snapback]

 

 

1987?

på tide å vrake bilen....

ikke vits å fikse bilen noe mer

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Etter tyveriet er kanskje bare rattlåsen byttet, og ikke selve tenningsbryteren. Kan høres ut som om det er den, ja.

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Det er nok bakparten på tenningslåsen din som er gåen (kontakten som avgir hvordan stilling nøkkelen har), denne kan skiftest uten noe stort hokus pokus, men skal du derrimot bytte hele tenningslåsen (med rattlås) så er dette en mye mer omfattende jobb der man må borre på bestemte plasser for å få ut den gamle.

Skrevet

Kan man ikke bare skifte ut selve låsesylinderen hvis det er feil med denne? Er ikke denne tredd inn i "braketten" ved rattet og "låst" fast med en låsepin som kun kan trykkes ned og frigjøre sylinderen fra braketten ved at nøkkelen står i en bestemt posisjon (tror det er posisjon 1 eller 2)? Kan selvfølgelig bli litt lirking hvis kontakten ikke står i rett posisjon, men som regel så får man ned pin'en til slutt hvis man bare lirker nok!

 

Uansett, er du i tvil om det er låsesylinderen eller tenningskontakten som er problemet, så skrur du bare tenningskontakten fra låsesylinderen, men lar den stå koblet til ledningene. Så prøver å se om den starter ved å vri den om med et skrujern e.l.

 

Får du skrudd av og på tenning og startet bilen ved kun å bruke tenningskontakten, så er det selve låsesylinderen. Hvis ikke, så er det nok kontakten, ja...

Skrevet

Tenninga sitter ikke på rattstammen på disse bilene, men på dashboardet.

 

Bilen er tauet inn nå, forsikringsselskapet og verkstedet skal få takstmann til å se på det og undersøke om det kan være en sammenheng med tyveriet for et år siden. Isåfall slipper jeg også egenandelen på bergingen.

 

Hvis ikke håper jeg ikke utgiften blir så altfor stor ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...