Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Delt eller ikke delt?


Anbefalte innlegg

Har norsk win xp, og lurer på følgende:

 

Hvordan finner man ut hvilke mapper som er delt?

På win 98 var dette greit, der var det integrert et program som heter nettvakt eller nå slikt, der kunne en fjerne alle delingene raskt og enkelt.

 

Hvordan gjør en dette i xp?

alt jeg fant i xp var datamaskinbehandling, der det stod hva som var delt, men det går ikke an å fjerne det derfra. står bare banene. Kjipt. Men uansett så står det at alle mine stasjoner er delt!! det er de ikke. Står ikke sålles når en åpner min datamaskin.

 

Noen forklaring på disse to spørsmålene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har ikke XP her, og har aldri sjekket det der, men på w2k gjelder følgende:

 

Er alle stasjonene dine delt med $ etterpå? Dvs c$, d$ ...?

 

I så fall blir dette gjort automatisk når du melder maskinen inn i et domene. Dette er for at administratoren av domenet skal ha tilgang til maskinen din. Du kan høyreklikke hver gang og fjerne det, men kommer åkke som når du starter opp på nytt.

 

Dette kan endres i registry ved å lage AutoShareWks, dec 0 under en registrykey jeg ikke husker akkurat nå. Et raskt søk på google bør gi deg svaret på hvor den ligger...

 

-geir

 

Edit -> bytta hex til dec, tror ikke det er hex

 

[ Denne Melding var redigert av: hwgeir på 2002-12-19 00:32 ]

Lenke til kommentar

På min engelske XP har jeg muligheten til å høyreklikke på hver enkelt mappe og velge sharing and security for så å vlge om jeg vil dele eller ikke, vet ikke helt om dette var spørsmålet ditt, men det virker slik, og det er faktisk så enkelt ??

et står avbildet en hånd på hver enkelt mappe som er delt.

 

[ Denne Melding var redigert av: Sir.Roger på 2002-12-19 01:05 ]

Lenke til kommentar

Under 2000 kan du gjøre sånn her:

Høyreklikk på my computer, velg manage. Du kommer da inn i computer management. Så går du inn under shared foldersshares for en fin liten oversikt.

 

Vet ikke om dette funker for XP, men det bygger jo på 2000 så det burde vel fortsatt gå.

Lenke til kommentar

1. trykk "Start" -> "Run/Kjør" -> skriv "cmd" -> <enter>, du kommer ut i prompt. skriv "net share" etterfulgt av <enter>

Listen med dine shares kommer opp.

 

2. de shares som slutter med $, er standar shares, enten du er i et domene eller ikke.

 

Microsoft Windows 2000 [Version 5.00.2195]

© Copyright 1985-2000 Microsoft Corp.

 

C:>net share

 

Share name Resource Remark

 

-------------------------------------------------------------------------------

IPC$ Remote IPC

D$ D: Default share

C$ C: Default share

ADMIN$ C:WINNT Remote Admin

E$ E: Default share

install E:

The command completed successfully.

 

 

-castor-

-techcrew.no-

Lenke til kommentar

1. trykk "Start" -> "Run/Kjør" -> skriv "cmd" -> <enter>, du kommer ut i prompt. skriv "net share" etterfulgt av <enter>

Listen med dine shares kommer opp.

 

2. de shares som slutter med $, er standar shares, enten du er i et domene eller ikke.

 

Microsoft Windows 2000 [Version 5.00.2195]

© Copyright 1985-2000 Microsoft Corp.

 

C:>net share

 

Share name Resource Remark

 

-------------------------------------------------------------------------------

IPC$ Remote IPC

D$ D: Default share

C$ C: Default share

ADMIN$ C:WINNT Remote Admin

E$ E: Default share

install E:

The command completed successfully.

 

 

-castor-

-techcrew.no-

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-19 00:57, skrev sedsberg:

For å få tilgang til disse c$ sharingene så må man ha passordet til en administratorbruker på DEN maskina sharene er på. Dvs. at hvis man har W2k/XP uten passord på administrator kontoen så kan hvem som helst komme inn hvor som helst på harddisken din med fulle rettigheter. :smile:


 

Ja, så det er viktig å ha et fornuftig passord (+ gjerne å fjerne sharet). PS: "password" er vel heller ikke så lurt å sette på admin-kontoen.. :razz:

 

Ellers en liten presisering: Det holder at man har administrator-rettigheter på maskinen. Og når man melder en maskin inn i et domene blir "domain admins"-gruppen i det aktuelle domenet lagt til i gruppen "Administrators" på maskinen din. Det betyr at man ikke trenger å vite det passordet *du* har satt på den lokale maskinen, det holder å være admin i domenet.

 

Castor:

Det var overraskende (har bare sett på maskiner i domener, og tok det for gitt at det var da det kom), ser ikke helt poenget med det ellers(designfeil, mener nå jeg det er!). Dette sharet burde ikke komme før noen kan ha potensielt nytte av det - som når du er i et domene noen drifter. Men nå er det kanskje ikke alt som alltid er vurdert opp og ned før det blir sluppet ut;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...