Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gnistra litt i USB port; PC'en fryser.


Anbefalte innlegg

Jeg var på lan for ikke så alt for lenge siden, og der var det bl.a. en full tulling som sprang rundt og klarte å tråkke på USB-pluggen til musa mi som stod kopla til i en av de 2 USBportene framme på kabinettet. Portene ble selvsakt skjeve, og jeg flytta umiddelbart musekoplinga bak, og etter å ha benka litt på de skjeve portene, så alt ut til å gå bra, portene funka (så lenge jeg var varsom når jeg kopla til utstyret) og alt så ut til å gå greit.

 

I kveld derimot tenkte jeg at jeg skulle kople til musen min i fronten igjen, og var sannsynligvis ikke forsiktig nok. Jeg klarte å bøye noen stålpinner til å komme i kontakt med omkrinsen på usb-porten, og jeg klarte skimta at det gnistra litt.

Maskinen min (som stod på) skrudde seg umiddelbart av. Jeg tok så en kniv og passte på at det ikke lenger var kontakt mellom de stålpinnene og usb-port omkrinsen.

 

Problemet nå er at nå får jeg ikke opp bilde på skjermen når jeg skrur på maskinen igjen, og ingen ting skjer. Speakeren piper ikke, arbeidslyset og Power-lyset til kabinettet lyser konstant, harddiskene arbeider ingen ting (dvs. de starter opp men laster ingen ting), og ingen lyder kommer ut av høytalerne.

 

Har prøvd å resette BIOS, skifte strømforsyning og skifte skjerm.

 

Er hovedkortet mitt dødt, eller hva er det som er galt? Hva har jeg gjort?! :no:

 

Hva bør jeg gjøre?

Endret av Nissen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg var på lan for ikke så alt for lenge siden, og der var det bl.a. en full tulling som sprang rundt og klarte å tråkke på USB-pluggen til musa mi som stod kopla til i en av de 2 USBportene framme på kabinettet. Portene ble selvsakt skjeve, og jeg flytta umiddelbart musekoplinga bak, og etter å ha benka litt på de skjeve portene, så alt ut til å gå bra, portene funka (så lenge jeg var varsom når jeg kopla til utstyret) og alt så ut til å gå greit.

 

I kveld derimot tenkte jeg at jeg skulle kople til musen min i fronten igjen, og var sannsynligvis ikke forsiktig nok. Jeg klarte å bøye noen stålpinner til å komme i kontakt med omkrinsen på usb-porten, og jeg klarte skimta at det gnistra litt.

Maskinen min (som stod på) skrudde seg umiddelbart av. Jeg tok så en kniv og passte på at det ikke lenger var kontakt mellom de stålpinnene og usb-port omkrinsen.

 

Problemet nå er at nå får jeg ikke opp bilde på skjermen når jeg skrur på maskinen igjen, og ingen ting skjer. Speakeren piper ikke, arbeidslyset og Power-lyset til kabinettet lyser konstant, harddiskene arbeider ingen ting (dvs. de starter opp men laster ingen ting), og ingen lyder kommer ut av høytalerne.

 

Har prøvd å resette BIOS, skifte strømforsyning og skifte skjerm.

 

 

Det er vel sannsynlig at HK har blitt avmagnetisert, og det betyr at den fulle personen har kostet deg et nytt HK :-(

Er hovedkortet mitt dødt, eller hva er det som er galt? Hva har jeg gjort?!  :no:

 

Hva bør jeg gjøre?

8364221[/snapback]

Lenke til kommentar
Jeg var på lan for ikke så alt for lenge siden, og der var det bl.a. en full tulling som sprang rundt og klarte å tråkke på USB-pluggen til musa mi som stod kopla til i en av de 2 USBportene framme på kabinettet. Portene ble selvsakt skjeve, og jeg flytta umiddelbart musekoplinga bak, og etter å ha benka litt på de skjeve portene, så alt ut til å gå bra, portene funka (så lenge jeg var varsom når jeg kopla til utstyret) og alt så ut til å gå greit.

 

I kveld derimot tenkte jeg at jeg skulle kople til musen min i fronten igjen, og var sannsynligvis ikke forsiktig nok. Jeg klarte å bøye noen stålpinner til å komme i kontakt med omkrinsen på usb-porten, og jeg klarte skimta at det gnistra litt.

Maskinen min (som stod på) skrudde seg umiddelbart av. Jeg tok så en kniv og passte på at det ikke lenger var kontakt mellom de stålpinnene og usb-port omkrinsen.

 

Problemet nå er at nå får jeg ikke opp bilde på skjermen når jeg skrur på maskinen igjen, og ingen ting skjer. Speakeren piper ikke, arbeidslyset og Power-lyset til kabinettet lyser konstant, harddiskene arbeider ingen ting (dvs. de starter opp men laster ingen ting), og ingen lyder kommer ut av høytalerne.

 

Har prøvd å resette BIOS, skifte strømforsyning og skifte skjerm.

 

Er hovedkortet mitt dødt, eller hva er det som er galt? Hva har jeg gjort?!  :no:

 

Hva bør jeg gjøre?

8364221[/snapback]

prøv å bytt om på minne brikkene eller test noen andre hvis du har mulighet som regel så er det noe med minnene som jeg har erfart med hos de som har hat det prob som du nevner

Lenke til kommentar
napp ut kabelen som går mellom front usb og hovedkort, og prøv å starte igjen

8364497[/snapback]

 

Glemte å si det, men dette var det første jeg gjorde.

 

Har også prøvd å nappe ut og skifte på minnebrikkene, men akkurat det samme skjer hver gang... :cry:

 

Kan også legge til at det går ikke å skru av maskinen med av / på knappen, samme hvor lenge jeg holder den inne skjer det ingen ting. Jeg er nødt for å bryte strømtilførselen.

 

Takk for svar så langt!

Lenke til kommentar
Ser nok ut til at hovedkortet ditt er en tanke dødt. Slår maskinen seg på (vel... "på" som i at power-lyset er på) så fort du kopler den i veggen, eller må du trykke på strømbryteren (på fronten, ikke på PSU (så lenge PSU er på, da))?

8364574[/snapback]

 

Jeg må trykke inn av / på knappen i front for å få maskinen på, den går ikke på av seg selv bare jeg tilfører den strøm...

 

Håper det er et godt tegn...? :roll:

Lenke til kommentar

Enkelte maskiner er faktisk slik at de skrur seg på med en gang du setter i strøm uten at du trenger å røre powerknappen.

Selv fikk jeg det problemet med det gamle hovedkortet. Den ble helt plutselig. Da er jeg ganske sikker på at det var Hovedkortet som gjorde det. For når jeg hadde kjøpt nytt hovedkort og prøvde den gamle strømforsyinga først på det nye hovedkortet så fungerte det veldig bra.

 

 

Altså. Jeg har aldri vært noen fan av å ha USB Kontakter forran, bortsett fra om man har en USB Hub på boret forran seg.

Aller helst liker jeg å ha USB Kontaktene bak på maskina. Blir best slik synes jeg og fordi å slippe å få det problemet trådstarter har. Har selv ikke USB forran på kabinettet nå, bare bakpå også har jeg en USB Hub som er kobla til maskina som står oppå bordet.

 

Skal ikke være 100% sikker, men jeg kan tenke meg at USB Portene på hovedkortet har fått seg en trøkk. Eller de fram på kabinettet.

 

Rambrikkene er det nok ikke.

 

Lykke til.

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...