Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Micra - varsellampe - bremsekrets

Anbefalte innlegg

Skrevet

Varsellampa ((!)) har begynt å lyse i bilen og jeg antar at det er en bremsekrets som ikke er i orden. Etter å ha bråbremset og ha brukt håndbrekket er det nemlig dekket bak til høyre som ikke stammer seg. De tre andre gjør det.

Er det noe man kan ordne selv, evt. hvordan?

Kan man se det på bremserørene under bilen at det evt. lekker eller lignende?

Takker for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

viss bremserøra er ødelagte er det lurast å ta dette på et bilverksted. bremseslange frå rør og ut til trommel/kalipter kan du skifte sjøl viss du har utstyr til det. vanleg verktøy som skrujern, fastnøkkel/skiftenøkkel og et apparat til å suge ut bremseveske og luft frå kretsen. og sjølvsagt ei flaske bremseveske.

viss du er helt grønn på området er det uansett greit å ha med seg ein som kan dette. bremsene er litt greit å ha iorden....... :)

Skrevet

Takker.

På veg hjem fra jobb i dag begynte jeg å lure litt.

Når jeg bråbremser så stammer forhjula seg, men ikke bakhjula. Vil det likevel si at det er en krets som er "gåen"?

Skrevet

ja mest sannsynlig..

men før du kjører en meter til bør du sjekke bremseveskenivået ditt. og du bør egntlig ikje kjøre før du har ordna bremsene heller.

Skrevet

lyser ikkje den frå før då?

det varierar frå bil til bil trur eg..

du bør ikkje kjøre bilen din før du har ordna bremsesystemet ditt. går du tom for bremseveske er løpet kjørt..

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Bremsekretsene virker som regel diagonalt, dvs at venstre forhjul og høyre bakhjul går på samme krets selv om bremse kraften er forskjellige her. Jo mere bremsene slites jo mere bremseveske er det som ligger igjen i caliptre, her er det bare å fylle etter hvis bremse belegget er ok. Har mere tro på at hjulsylindrene (bremsesylindre mange ord på disse) dine er defekt, ta av trommel bak og sjekk om det er vått bak mansjettene på disse, evt om du får bevegelse i stemplene her. At bremseslanger er morkne/buler-ut er heller ikke ett unormalt problem.

Skrevet
Bremsekretsene virker som regel diagonalt, dvs at venstre forhjul og høyre bakhjul går på samme krets selv om bremse kraften er forskjellige her. Jo mere bremsene slites jo mere bremseveske er det som ligger igjen i caliptre, her er det bare å fylle etter hvis bremse belegget er ok. Har mere tro på at hjulsylindrene (bremsesylindre mange ord på disse) dine er defekt, ta av trommel bak og sjekk om det er vått bak mansjettene på disse, evt om du får bevegelse i stemplene her. At bremseslanger er morkne/buler-ut er heller ikke ett unormalt problem.

8380073[/snapback]

Det virker ikke direkte diagonalt. Det virker på begge fremdekkene og ett bakdekk. Bremsekretsene må virke på begge fredekkene og dette er viktig for ikke å få sladd på bilen hvis den ene evt ryker.

Skrevet

Varsellampa tenner når nivået på bremsevæsken er lav, noe som kan skyldes at bremsene slites og mere av væsken ligger i kaliptrene og stemplene til trommelbremsene bak.

Det vanligste er lekasje på bremsesylindrene bak og de er relativt enkle og bytte.

Personlig ville jeg ha fylt på bremsevæske og sett om lampa begynte å lyse etter en stund.

Lekker det lite kan det ta måner før nivået blir lavt igjen men dersom det lekker mye vil nivået fort gå ned.

Bremsene skal ta dårligere bak en forran og avhengig av underlaget kan det ene bakdekket låse opp før det andre.

Gjest Slettet+5132
Skrevet
Det virker ikke direkte diagonalt. Det virker på begge fremdekkene og ett bakdekk. Bremsekretsene må virke på begge fredekkene og dette er viktig for ikke å få sladd på bilen hvis den ene evt ryker.

Dette gjelder kun få biler, volvo 240 f.eks, skal man ha bremser på begge forhjulene på begge kretsene er man avhengig av 2 bremseslager/rør til caliptre foran, 240/740 er en de få bilene jeg kan huske å ha sett dette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...