Gå til innhold

Program til overføring av RAW


Anbefalte innlegg

Trenger svar fort, da jeg ikke har nett hjemme og må laste ned og fikse på skolen :!:

Har søkt gjennom, men fant ingen tråd som var konkret om programmer for å laste inn RAW-formatet. Tok noen bilder med det i går, og da jeg skulle overføre bildene skjønte jeg ingenting. Så jeg trenger nok noe mer. Photoshop CS klarte ikke å dra det rett over fra kamera? Kom en merkelig filtype da jeg prøvde å kopiere filene over, som jeg ikke kunne bruke.

 

Så, noen raske tips til en nybegynner? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hum,

 

er ikke helt sikker på hva du mener, for du kan vel kopiere raw-bildene manuellt over til Pc'en (Kameraet/minnekortet kommer vel opp som en flyttbare lagringsenhet, og da skal du kunne kopiere bildene derfra og over på PC'en manuellt).

 

Ellers så skal dette være bra programmer for å pusle med RAW :

Adobe Lightroom, Bibble, Adobe Bridge (Hører vel litt til med Photoshop o.l.).

 

Selv bruker jeg lightroom, er meget fornøyd med det. Koster ca 1100kr når man kjøper studentlisens på det. (Alle som går på en skole er nesten studenter, så det burde kunne ordnes).

Det finnes mange flere, men jeg kan ikke navnet på det.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Trenger svar fort, da jeg ikke har nett hjemme og må laste ned og fikse på skolen :!:

Har søkt gjennom, men fant ingen tråd som var konkret om programmer for å laste inn RAW-formatet. Tok noen bilder med det i går, og da jeg skulle overføre bildene skjønte jeg ingenting. Så jeg trenger nok noe mer. Photoshop CS klarte ikke å dra det rett over fra kamera? Kom en merkelig filtype da jeg prøvde å kopiere filene over, som jeg ikke kunne bruke.

 

Så, noen raske tips til en nybegynner?  :blush:

8357391[/snapback]

 

Du har Photoshop CS. Da trenger du en plug-in for kameraet dit for Photoshop CS.

Den kan lastes ned fra Adobe sin hjemmeside.

Lenke til kommentar

Har du en link til plug-in'en, eller har den et navn jeg skal se etter?

Det fungerer ikke å bare dra over bildene manuelt, som sagt kommer de i et format som ikke kan brukes av noen av programmene på min maskin. Jeg har Adobe Bridge og PS CS2, men filene vil ikke i CS2 hvertfall.. Har ikke testet med Bridge, visste ikke at det kunne fungere der. Kan godt teste det når jeg kommer hjem, men vil gjerne laste ned plug-in mens jeg har nett og mulighet.

Lenke til kommentar
Måtte jo teste ut dette her etter å ha lest gjennom noen av debattene.

8358086[/snapback]

Mitt råd er å ta deg god tid. Du trenger sannsynligvis å trene øyet en del før du får skikkelig dreis på det, slik at du ser hva som virkelig bor i råfilene.

 

Og husk. Etter hvert som du blir bedre kan du alltid gå tilbake til de filene du i utgangspunktet var halvfornøyd med.

 

Jeg har forresten skrevet en slags tutorial som kanskje vil hjelpe deg i gang

http://www.photosight.org/pforum/showflat....&sb=5&o=&fpart=

Kom gjerne med tilbakemeldinger på den, tilbakemeldinger er alltid hyggelig.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Har du en link til plug-in'en, eller har den et navn jeg skal se etter?

8357972[/snapback]

Pluginen heter Adobe Camera Raw, forkortes ARC. Siste versjon er 3.7.

http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

Lykke til.

 

Mvh Tim Typo

8358043[/snapback]

 

Finnes det RAW plugin til Photoshop Elements også?

8360356[/snapback]

Ja. Bare last ned den samme saken. Den fungerer i hele Photoshop familien.

 

Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

fototim: Linken din fungerer ikke hos meg, vet ikke om det er bare her..? Vil gjerne se.

 

Edit: Nå har jeg et antakelig dumt spørsmål her. Jeg lastet ned den converteren, og konverterte noen bilder. De havnet som DNG-filer, er det rett?

Hvertfall, men jeg får ikke åpnet dem i Photoshop. Er det noe spesielt jeg må gjøre med den plug-in'en som fulgte med? Jeg har aldri lastet ned en plug-in til Photoshop før :blush:

 

:whistle:

 

Edit2: La den inn i Photoshopmappa der de andre plug-ins lå, men nå får jeg opp melding hvor det står "this version of Photoshop does not supply the services required by this plug-in module."

 

Må jeg ha noe nyere enn CS? :dontgetit: (aner ikke hvorfor jeg har skrevet CS2 over her, tror vi satt og snakket om det på skolen mens jeg skrev)

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
fototim: Linken din fungerer ikke hos meg, vet ikke om det er bare her..? Vil gjerne se.

 

Edit: Nå har jeg et antakelig dumt spørsmål her. Jeg lastet ned den converteren, og konverterte noen bilder. De havnet som DNG-filer, er det rett?

Hvertfall, men jeg får ikke åpnet dem i Photoshop. Er det noe spesielt jeg må gjøre med den plug-in'en som fulgte med? Jeg har aldri lastet ned en plug-in til Photoshop før  :blush:

 

:whistle:

 

Edit2: La den inn i Photoshopmappa der de andre plug-ins lå, men nå får jeg opp melding hvor det står "this version of Photoshop does not supply the services required by this plug-in module."

 

Må jeg ha noe nyere enn CS?  :dontgetit: (aner ikke hvorfor jeg har skrevet CS2 over her, tror vi satt og snakket om det på skolen mens jeg skrev)

8365029[/snapback]

 

Hei,

du bør kunne lese deg til hvilken Raw-plugin du skal bruke til hvilket kamera og hvilken som passer sammen med CS kontra CS2 på Adobe sine nedlastningssider. Har du et relativt nytt kamera kan du ikke bruke CS. Linken kan du få av meg, resten får du lese deg til selv: http://www.adobe.com/no/

Lenke til kommentar

Edit: Nå har jeg et antakelig dumt spørsmål her. Jeg lastet ned den converteren, og konverterte noen bilder. De havnet som DNG-filer, er det rett?

 

8365029[/snapback]

Nei det er ikke rett. DNG er rett og slett bare et annet raw format. Du må konvertere enten til TIFF eller til jpg, alt etter hvordan du vil bruke fila etterpå. Hvis du skal etterbehandle bildet etterpå bør du bruke 16-bits fargerom.

 

Mvh Tim Typo

 

PS: Lenka virker hos meg. Den er klipt og limt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg må dra opp igjen denne jeg, nå som jeg skal ta bildene mine i RAW.

Hvordan kan man bruke Bridge til å behandle denne filtypen?

9010843[/snapback]

 

Du kan ikke bruke Bridge til det så vidt meg bekjent, mulig du kan endre på visse parametre, men det er ikke Brigde som er vanlig å bruke ved redigering av RAW bilder. Jeg vil anbefale Lightroom hvis du har tilgang til det. Du kan laste ned en gratis prøveversjon fra adobe. Av gratis programmer er RAW Therapee, Raw shooter essentials og DC raw. Du kan laste bildene inn manuelt via utforskeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...