Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mistet laptop i gulvet


Anbefalte innlegg

Var så uheldig å miste min laptop i gulvet mens den stod på.

Det er en HP ZD 7341ea.

 

Nå fungerer ikke maskinen ordentlig lenger.

Den har låst seg, når jeg beveger musepekeren bort på ikon og startlinjen

så kommer timeglasset opp.

 

Kommer også en ulyd fra hardisken.

Regner med jeg må bytte den...men er det noe håp om å redde det som er på harddisken?

Hvor i Oslo eller strekningen Oslo Eidsvoll er det rimeligst og raskest å få reparert dette?

 

Håper på snarlig svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Her er det nok en del områder på harddisken som har blitt ødelagt etter fallet. Uansett er det helt sikkert mulig å redde innholdet spesielt siden det ennå er liv i den, men spørsmålet er hvor mye du er villig til å betale for dette. Er skadene såpass at verktøy utover software må tas i bruk vil dette koste ganske så mye.

 

Hvis du kommer så langt at du har muligheten til å få installert software på disken ville jeg prøvd noe slikt før du eventuelt sender den inn til reparasjon:

 

http://www.pcinspector.de/file_recovery/uk/welcome.htm

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke brukt harddisken i det hele tatt før jeg hadde fått tak i eksternt kabinett til harddisken samt ny harddisk for den bærbare. (minst mulig fysisk kjøring av harddisk før man jobber med å redde data).

 

Så ville jeg gjort ett av 2 følgende alternativer:

 

alternativ 1 (som jeg ville prøvd først)

1) Skrudd ut gammel HDD fra bærbar PC

2) Satt den gamle HDD inn i eksternt kabinett

3) Gjort forsøk på å "speile" gammel HDD med Norton Ghost eller Acronis True Image (OBS: bruk annen PC til denne jobben)

4) Hvis dette lykkes, ville jeg så byttet gammel HDD med ny HDD i eksternt kabinett

5)Samt lagt speilingen inn på den nye HDD

 

HVIS du får dette til, kan du bare sette inn den nye HDD i gammel bærbar PC, og du vil kunne bruke den som før: ingen ny-installering av software eller drivere: alt er som det var før. (Med untak av partisjoner som du må sette opp i forkant).

 

 

alternativ 2 (som er siste utvei tror jeg)

1) Gjort som punkt 1 og 2 over

2) Satt inn ny HDD i gammel bærbar

3) Kjøre recovery CD/ installere operativsystem + programmer + drivere

4) Kople eksternt kabinett til bærbar PC og redde ut alle data du ønsker

 

 

Som nevnt ville jeg prøvd alternativ 1 først. Felles for begge alternativene er at jeg ville utsatt den gamle eksterne HDD din for minimalr med kjøring før alle data er reddet ut. (man vet aldri når den sier "takk for seg" for godt...)

 

Lykke til!

 

 

PS;

Og fremover anbefaler jeg deg å kjøre godt med backup (selv gjør jeg det mot ekstern harddisk rett som det er) :-) (Måtte lære ved å feile en gang - aldri mer... ;-) )

Lenke til kommentar

Vær klar over at når du sender inn maskinen, så tar di ikke backup av dine data før di bytter disk.. (og da er alt tapt)

 

Så har du data som du vil ta vare på ville jeg ha prøvd å fått di ut først. finnes også adapter for å koble disker fra bærbare på vanlige stasjonære maskiner

 

Når det gjelder Ghost og slike løsninger så har jeg selv prøvd på disker som er feil på, noen ganger går det og andre ganger funker det veldig dårli pga for mye feil på disken..

 

spørs jo om du får dette på garanti, hvist det da er synlig at denne maskinen har vært i gulvet er det ikke sikkert..(men synes det ikke så går det sikkert :) )

 

Driver selv med HP garanti jobbing av og til, eneste gangen vi har nektet at det var garanti var en gang en kunde som kom inn med en bærbar som skjermen var knust på.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...