Gå til innhold

Installere XP over Vista


Anbefalte innlegg

Jeg har lett litt rundt, og ser ikke noen som har hatt samme problemet som meg her.

 

Jeg er så møkklei Vista at jeg skal tilbake til XP, men jeg får ikke boota XP cd'en. Det virker som MBR til Vista ikke vil godta XP boot cd, men hvis jeg prøver Vista boot cd, så booter den opp med en gang. Mildt sagt forbannet på dette nå, og nesten så jeg blir Linuxbruker....

 

Er det evt noen andre bootimage jeg kan bruke, for deretter kjøre setup fra cdrom?? Eller må jeg fjerne mbr og formatere på god gammel win 3.1 måte før oppgradring til XP? (Jepp, XP blir en oppgradering etter 2 måneders helvete med Vista)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BIOS starter opp datamaskinen på en valgt gyldig boot device, dette skjer før Windows Vista sin bootloader er i gang.

 

Det er nok enten CD-en som ikke lar seg boote, eller at CD-romen ikke er satt som bootdevice i CMOS.

 

Bootsectoren er de første 512 byte på en bootdevice (én sector er somregel 512 byte)

Disse 512 byte er et lite program, som starter opp bootloaderen igjen.

 

Som sagt; grunnen til at den booter Vista, er fordi det er den eneste gyldige bootsectoren den finner (en bootsector slutter på 0xaadd)

 

På en disk med FAT så er den første instruskjonen en 3-byte jmp instruksjon som hopper over FAT info :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...