Gå til innhold

Hjelp til port forwarding gjennom router og modem


Bluum

Anbefalte innlegg

Hei, sliter med å åpne en port til en applikasjon.

Har åpnet porten (7115) i windows brannmuren på både TCP og UDP, åpnet routeren (en 3Com 3CRWER200-75) for samme porten ved å følge en guide jeg fant. Har satt PCen til å bruke en statisk ip adresse og den samsvarer med den som routeren bruker til PCen.

Routerens ip er 192.168.1.1.

Har satt routeren til å åpne port 7115 for ip 192.168.1.2 (ip adressen til PCen).

Dette er både TCP og UDP.

Sålangt er alt greit, men nå over til modemet:

 

Her har jeg to steder jeg kan taste inn portnummer:

under Configuration>Firewall>Packet Filtering og Configuration>Virtual server.

 

Hvilken av de to skal jeg bruke?

Har testet et par forskjellige varianter, men ingen av dem funker.

Jeg antar jeg skal bruke Virtual server, så jeg skriver opp hva jeg må fylle ut der:

Public Port (From) -skrive inn

Public Port (To) -skrive inn

Port Type - krysse av TCP eller UDP

Host IP Address -skrive inn

Private Port -skrive inn

 

Antar at Public Port skal være 7115, så det er det jeg har brukt på begge de to.

Port type har jeg løst ved å legge inn en med TCP og en med UDP.

Host IP Adress har jeg skrevet PCens ip, nemlig 192.168.1.2, men lurer litt på om jeg må bruke routerens.

Private port vet jeg ikke hva jeg skal fylle inn på, så der har jeg brukt 7115.

 

Finner ingen guide til hvordan man åpner det modemet for trafikk på en spesiell port, og er heller ikke sikker på at jeg har brukt riktig metode på pc\router.

 

Kan noen hjelpe meg med å sette opp modemet riktig eller si meg om det trenger å åpnes?

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et lignende problem hjemme hos foreldrene mine da jeg skulle åpne porter for µtorrent. De har telenor adsl og fikk derfor modem med routerfunksjonalitet, også har de en trådløs router bak. En 3com et eller annet.

 

Jeg løstet problemet ved å sette modemet som et bridgemodem. Dvs. at du deaktiverer alt av NAT og modemet fungerer som et rent modem. På denne måten har du bare én NAT å åpne porter i (kun i 3com), og det blir mye lettere å administrere. Ulempen er at du mister muligheten å bruke LAN porter som er i routermodemet.

 

Jeg vet ikke hviklet modem du har så du får søke på nettet etter en oppskrift på hvordan du gjør dette med din modell. Det er garantert andre som har gjort det før deg.

Lenke til kommentar

Oppsettet vi har her i huset nå er slik:

[Modem, topcom]<-->[Router, trådløs 3Com]<==Min PC og en annen PC.

 

Altså, en kabel fra modemet til routeren, og to it fra routeren som leverer internet til to maskiner. I tillegg leverer den trådløs forbindelse til en bærtbar som er i bruk av og til.

 

Vet ikke helt hva du mener jeg skal gjøre, men slik det er koblet i dag må det være. Med mindre jeg skal sette internet-kabelen inn sammen med de kablene som går til maskinene.

Nå står kabelen som kommer med internet i en "egen" port.

Det er fem porter i routeren, fire står samlet mens en står litt for seg selv.

Vårt modem har ikke routerfunskjonalitet tror jeg, det har bare èn utgang.

 

Men jeg skal prøve å deaktivere alt av NAT og se om det da funker.

Skal oppdatere med resultatet.

 

EDIT: vet da faen hva jeg gjorde, men det endte med at internet forsvant helt frem til nå når jeg stilte modemet tilbake til "factory deafults" og skrev inn brukernavn og passorsd på nytt...

 

Modemet ser ikke ut til å ha NAT aktivert. Jeg kan i hvertfall ikke se noenting i den undermenyen som heter NAT.

Routeren kan skru av NAT, så jeg prøver det nå.

 

EDIT2:gidder ikke prøve likevel, for jeg har har ikke funnet ut hvordan man åpner modemet riktig...

 

EDIT3: nå har jeg stillt inn routeren riktig basert på hvordan telenor har guidet. Fant en side på online som viste hvordan man korrekt åpnet en port på akkurat mitt modem, så det skal være i orden.

 

For å sjekke om feilene ligger i routeren lot jeg PCen min få en dynamisk IP og koblet meg rett i modemet.

Nå skal porten være åpnet både i windows brannmuren OG i modemet, men porten er i følge programmet fortsatt "låst".

Selv med windows brannmuren avslått (eneste brannmuren jeg har) er porten stengt.

 

Problemet er tydeligvis modemet. Mulig jeg må bruke en statisk IP eller hva?

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Gidder ikke edite posten mer, det blir for uoversiktlig.

 

Har fått åpnet porten nå, men det er med PCen koblet direkte til modemet.

Kan ikke si jeg merker så stor forskjell på nedlastingen, men det ser ut til at den "peaker" rundt 20kB\s høyere enn den gjorde bare.

 

Men uansett, nå skal prøve å få det til med maskinen koblet via routeren nå. For når en viss lillebror står opp er han keen på å spille wow og går i strupen på meg hvis internet ikke er på plass på hans pc også :p

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...