Gå til innhold

Stereo Aktive Datahøytalere med high-end lyd?


Anbefalte innlegg

Genelec er iallfall et bra valg. Ærlige og fine høyttalere som er veldig populære hos musikere og andre som eksperimenterer med lyd.

 

Hvis du bor i Trondheim kan du ta deg en tur gjennom Realfagsbygget på Gløshaugen på kveldstid og høre på pling-plong "musikk" fra Genelec-høyttalere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å nevne High-End lyd og en sum under 70k er helt urealistisk.

Man får ikke mid-end en gang for 10k

For 2k får du et par signalkabler i et high-end anlegg ;)

 

Dersom det er kun imponatoreffekten som betyr noe så vil vel et logitech thx sett duge i massevis. Spiller høyt med brukbart trøkk og morsom lyd. Til monitorbruk er de helt ubrukelige riktignok

 

Hilsen

En Hi-Fi galning

8339032[/snapback]

 

I monitorsammenheng er det vanskelig å bruke så mye som 70000 på nærfeltsmontitorer. For 20000kr får man de fleste vanlige produsenters toppmodeller, f.eks (pris for par)

Dynaudio BM12A til 20000,-

Mackie HR824 til 15000,-

Genelec 8040A ca 18000,-

 

I tillegg bør man ha et ordentlig lydkort eller DAC som kommer på 5-10000 kr.

 

I fjernfelt er det selvfølgelig mulig å svi av 70000 og mer uten problemer, men det er sjeldent aktuelt for PC-bruk.

8340810[/snapback]

Jeg vet mye om hva som er High-End innen lyd. Men bemerk deg at jeg er ute etter noe man kan drasse på, til LAN etc. UTEN noe behov for ekstra amp. etc. Jeg snakker om aktive høytalere til data bruk. Men ikke noe sånn billig plastikk surr. noe ordentlig!

Det er litt vanskelig å forklare da.

Monitorer er jo forsovidt et alternativ. Har jo monitorer på jobben til 78k pr/par. Ikke helt sånn jeg er ute etter.

 

La oss si mellom 6-10k. Det beste man kan få til den summen. Uten noe behov for ekstra forsterkere. Hvis det finnes. er uskker.

 

By the way. Sitter med komplett Martin Logan hjemmekino og et Klipsch Stereo Hi-Fi pr. dags dato med seperate komplette Rotel komponent system til hver av dem. Det er High-End! men man må jo ta det til betraktning at dette skal brukes til data bruk. Så deretter, noe mindre skala å gå etter.

Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om jeg hadde brukt/anbefalt nærfelts-monitorer for det formålet som du henviser til, men klart, finner du og får hørt på noen du liker, for all del kjøp de.

 

Imo gir nærfelts-monitorer i seg sjøl en altfor flat lyd til noe utenom lyd redigering i studio (for det "kliniske" miljøet som de fleste av de er skapt for). På en annen side så kan man gjerne oppleve at man hører på den lyden eller lydbildet i filmen/spillet som lydteknikkeren hadde primært tenkt seg mens han eller hu holdt på med den. Selv bruker jeg over ni forskjellige anlegg for å "teste" et prosjekt før jeg lager en master copy av det jeg har holdt på med, så selvsagt kan man lete lenge etter ideelle monitorer.

 

Hvis du velger nærfelts-monitorer, anbefaler jeg også Genelec, Mackie og Dynaudio. For litt variasjon kan du jo og prøve KRK og Tannoy.

Lenke til kommentar

Ta en kikk på denne svenske testen, den tar for seg høytalere i din kategori.

 

http://testcentret.idg.se/stortester.asp?sID=236

 

Genelec 8030A vinner testen klart, og er kanskje verd en nærmere kikk.

 

Musikkbørsen var det jeg fant i farten med ok priser på genelec. De selger paret for 7.750,-

 

Du finner de i Kongens Gate 14 i Oslo. Der kan du i hvertfall få hørt på dem.

 

Med litt jobbing på nett finner du sikkert bedre priser, men pass på, jeg fant priser helt opp i 10.500,-

 

Hvis de ikke passer for deg, finner du helt sikkert noe annet som passer i testen!

 

Her er også en annen test av genelec 8030a

 

http://www.genelec.com/pdf/mt_review.pdf

 

Det skal nevnes at høytalerene kobles med xlr, problematisk/irriterende, men overkommelig.

Endret av eivinds2
Lenke til kommentar
Musikkbørsen var det jeg fant i farten med ok priser på genelec. De selger paret for 7.750,-

 

Du finner de i Kongens Gate 14 i Oslo. Der kan du i hvertfall få hørt på dem.

 

Med litt jobbing på nett finner du sikkert bedre priser, men pass på, jeg fant priser helt opp i 10.500,-

 

Det skal nevnes at høytalerene kobles med xlr, problematisk/irriterende, men overkommelig.

8398841[/snapback]

 

De koster 7175,- hos Sound1

 

XLR skiller dem litt fra høyttalere for husbruk men jeg regner med overgang RCA-XLR er hyllevare i de fleste butikker som driver med pro-lyd.

Lenke til kommentar

Det finnes også noe imellom 2000 og 6000, disse

http://www.zzounds.com/item--YAMMSP5

fra Yamaha betalte jeg 4000 for paret for, de er bra. Ikke high-end,

men high end er for profesjonelle musikkprodusenter.

(Ved ikke hva de koster i butikken, kjøpte via et firma jeg jobba i,

men kanskje 5000?)

Og, en ting som også betyr litt for noen; de er solid bygd

slik at de tåler en støyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...