Gå til innhold

Hvordan er Canons kvalitetskontroll?


Anbefalte innlegg

Vurderer å gå fra Nikon til Canon. Hovedsakelig grunnet utvalget i optikk med USM/IS. Men der er visse skjær i sjøen når man leser litt tester. Tro det eller ei, dette var de 3 første objektivene jeg gikk inn på for å lese testene.

Man får litt betenkninger vedrørende Canons kvalitetskontroll. :hmm:

 

Dette er utdrag av tester fra www.photozone.de.

 

Canon EF 24-70mm f/2.8 USM L

"if you can get a good sample. During the last two years four lenses has seen the lab with only one within specs"

 

Canon EF 70-200mm f/2.8 USM L IS

"At this stage I will not provide a final verdict due a centering problem in the tested samples."

 

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

"At this stage I will not provide a final verdict due to the sub-standard MTF results which seem to originate in a bad sample of the lens."

 

 

Kan legge på den fjerde også, mens man er i gang med å lese tester. Fremdeles fra www. photozone.de

 

Canon EF 300mm f/4 USM L IS

"Two samples of this lens were tested during the last year with the 2nd one being substantially better. All tested lenses are supplied by users so they've already seen some field usage over time. Nonetheless the variations in quality are disappointing for a designated L class lens. Assuming you can get a good one the EF 300mm f/4 USM L IS is a highly recommended lens. "

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sannheten er at Canon selger flere millioner L linser i løpet av året, og 99% av de som kjøper disse er ute og tar bilder, ikke sitter på nettet og klager over kvalitetskontroll.

Det var et ganske aggressivt utspill. Jeg forstår godt at Jamm gjerne vil tenke høyt før han tar et valg han kommer til å putte mange tusen kroner i.

Lenke til kommentar
Har en del L optikk fra Canon, og det har aldri vært noe problem.

 

Sannheten er at Canon selger flere millioner L linser i løpet av året, og 99% av de som kjøper disse er ute og tar bilder, ikke sitter på nettet og klager over kvalitetskontroll.

8324689[/snapback]

Nå har jeg "driti på draget" en gang, med å kjøpe av gammel vane, nå vil jeg vurdere alternativene før jeg handler igjen. Derfor har jeg tid til å sitte på nettet for å vurdere neste kjøp. Skal tross alt bruke en del peng.

 

Er blitt forklart, på www.akam.no, at mitt bruk er "Extremt" derfor er jeg blitt anbefalt å gå for kvalitet. Derfor vurderer jeg Canon, som har godt utvalg og rykte med sin L serie optikk.

 

Om www.photozone.de har dårlige testrutiner kan jeg ikke uttale meg om, men dersom det er tilfelle, må også god kritikk tas med i samme vurdering av testrutiner.

Lenke til kommentar
Sannheten er at Canon selger flere millioner L linser i løpet av året, og 99% av de som kjøper disse er ute og tar bilder, ikke sitter på nettet og klager over kvalitetskontroll.

Det var et ganske aggressivt utspill. Jeg forstår godt at Jamm gjerne vil tenke høyt før han tar et valg han kommer til å putte mange tusen kroner i.

8324795[/snapback]

 

 

Utspillet var ikke ment som et angrep mot Jamm, men som en tankevekker. Hvis man er fornøyd med linsa man har kjøpt, sitter man ikke på nettet og snakker om det, men er ute og tar bilder.

 

Hvis man leser 10 innlegg i løpet av en uke på DPReview om dårlige Canon linser, så får man inntrykk av at det er noe alvorlig galt med kvalitetskontrollen hos Canon, men sannheten er at det er kun snakk om 10 linser.

 

Som sagt, jeg har aldri fått problemer med Canon L objektiver. At det kan hende at noen linser er dårlige, er det ingen tvil om, men å la være å kjøpe av frykt for å få et dårlig eksemplar er ikke rasjonellt( igjen, ikke ment som angrep mot trådstarter).

 

Eneste jeg kan si er: kjøp linsa man trenger eller ønsker seg. Sannsynligheten for at det er et dårlig eksemplar er utrolig liten.

Lenke til kommentar

Kan gjerne utdype litt hvorfor jeg leser tester.

 

Skal i mai/juni/juli på en 6 ukers Can-Am tur, mye av tiden vil være på Nascar, Drag og Dirttracks.

Ved å kjøpe utstyret i Toronto sparer jeg ca kr. 24-25k. Ønsker derfor å forberede meg for å slippe å få Svarte-Per. Det er ikke bare-bare å reklamere på utstyr som ikke er kjøpt i Norge.

Lenke til kommentar
Kan gjerne utdype litt hvorfor jeg leser tester.

 

Skal i mai/juni/juli på en 6 ukers Can-Am tur, mye av tiden vil være på Nascar, Drag og Dirttracks.

Ved å kjøpe utstyret i Toronto sparer jeg ca kr. 24-25k. Ønsker derfor å forberede meg for å slippe å få Svarte-Per. Det er ikke bare-bare å reklamere på utstyr som ikke er kjøpt i Norge.

8325196[/snapback]

 

Regner med at du har tenkt å gjøre det, men sier det likevel: skal du kjøpe objektiver for så utrolig mye penger i utlandet, ta med deg bærbar PC til butikken, og sjekk alle objektivene før du kjøper de.

 

Tror du vil ikke være nødt til å sjekke alt for mange objektiver, siden sansynligheten for å få et dårlig eksemplar er veldig liten, men når det er så mye penger involvert....

Lenke til kommentar
Kan gjerne utdype litt hvorfor jeg leser tester.

 

Skal i mai/juni/juli på en 6 ukers Can-Am tur, mye av tiden vil være på Nascar, Drag og Dirttracks.

Ved å kjøpe utstyret i Toronto sparer jeg ca kr. 24-25k. Ønsker derfor å forberede meg for å slippe å få Svarte-Per. Det er ikke bare-bare å reklamere på utstyr som ikke er kjøpt i Norge.

8325196[/snapback]

 

Ikke glem film da :whistle:

Lenke til kommentar
Ikke glem film da  :whistle:

8327351[/snapback]

Takk for det sparket på leggen. :D

Der finnes faktisk dSLR som passer til mitt bruk også. Når svakheten med dSLR, for meg, ligger i hardware så må jeg prøve å komme rundt dette, da er software alternativet. Ta en titt på Canons DPP 3.0.

Jeg vil ikke sitte med clone/stamp på flere hundre bilder, derfor måtte jeg finne et alternativ som fjerner støv både i RAW og JPEG. Har heller ikke mulighet til å sitte med børsten eller klyster pumpa i speilhuset hver dag. Er, tross alt, bare en som har fotoutstyret med på tur.

 

Nå er det ikke lenger snakk om å kjøpe kamera og utstyr av gammel vane. Har insett at Nikon ikke dekker mitt behov, hverken på hardware eller software siden.

 

Når jeg så i testene på www.photozone.de leser om kvalitets problemer på de tre første objektivene jeg hadde sett meg ut, til mitt nye system, fikk jeg rett og slett hakaslepp.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
Ta en titt på Canons DPP 3.0.

8329108[/snapback]

Har du noen lenker til tester som viser at dette faktisk virker i DPP 3? Nikon har jo, som du utvilsomt vet, hatt denne funksjonaliteten lenge (siden D70 og Nikon Capture 4 ble introdusert), men det har, for å si det forsiktig, ikke fungert særlig godt på annet enn blå himmel... Det hadde vært interessant om noen faktisk hadde fått dette til å fungere.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...