Gå til innhold

Re-partisjonering i Windows - Acronis redder dagen


Anbefalte innlegg

Hei,

 

dette er vel litt ros og litt informasjon om en ikke alt for gammel partisjoneringsopplevelse.

 

Jeg har to disker,

 

primær master har 5 partisjoner

 

1 primary (fat32)

4 logical i en extended. (fat32 + ntfs blanding)

 

slave har

 

2 logical i en extended. NTFS (windows er på en av disse)

1 primary NTFS

 

Det er vel litt historiske grunner til at den første primære er fat32, tanken var vel å kunne installere Linux på en eller annen partisjon og kunne boote til Linux fra den. Dette er noe jeg gjorde for lenge siden men etter XP så har det bare blitt til at det er XP.

 

Den noe merkelige strukturen har vel delvis sammenheng med at jeg har bytta disker opp gjennom tidene og brukt klone-verktøy med varierende suksess.

 

Det jeg hadde lyst til å gjøre var

 

* Slette noen partisjoner og gjøre andre større

* slå sammen windows partisjon med en annen og gjøre extended om til primary

* Migrere fysisk disk som windows er på fra IDE til Serial ATA

 

Av erfaring har jeg omtrent gitt opp bare ved å tenke på partisjonering.

 

Det er primært to grunner til dette:

 

boot.ini - det er i denne hardkodet hvilken fysisk disk og partisjon windows ligger på.

registry - her er det en mapping mellom partisjonssignaturer og bokstaver (c: d: osv)

 

så jeg forsøkte meg the safe way - bruke et Virtuelt miljø med samme diskoppsett.

 

Jeg installerte Acronis True Image 10 og la inn en ny disk i oppsettet - deretter forsøkte forsøkte å ta Clone Disk fra fysisk Windows disk til den nye disken.

Dette gikk ikke, dvs den gjorde ingenting.

 

Acronis har også mulighet til å boote opp og starte fra CD (dette er forresten et Linux-miljø).

 

Så jeg forsøkte dette - det gikk fort og greit og når den var ferdig ble den virtuelle PC skrudd av og den gamle disken (den som var source for kloninga) ble koblet fra. Windows startet greit opp så kloningen gikk bra.

 

Jeg testet deretter å slette en partisjon fra Computer Management fra primary master. Deretter tok jeg resize gjennom Acronis Disk Director. Videre forsøkte jeg å endre resize windows partisjonen og gjøre den om fra extended til primary.

 

Her regnet jeg med at Windows garantert ville tryne.

 

men hva skjer, jo acronis retter opp på boot.ini og slikt for å rette opp endringene og bokstav-mappingen blir ikke ødelagt.

 

så for de som har brent seg på Partition Magic, kan det være et alternativ å forsøke

Acronis-produktene. De får et pluss fra meg iallefall :-).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...