Gå til innhold

Ateister og moral


Anbefalte innlegg

Jeg har fundert på en ting i det siste. Ser at det er en del negativitet rettet mot Gud på dette forumet. Gud er for svake, Gud er for hjelpesløse, Gud er for intetanende idioter som ikke vet bedre.

 

Hva med ateistenes moral? Hvis vi nå går ut ifra at evolusjonsteorien er fakta, og utelater Gud og dom. Hva sitter vi igjen med da?

 

La oss nå si det slik; jeg har fremdeles til gode å lage avkom, jeg er døende, jeg kommer til ett hjem der en familie bor. Hva skulle vært til hinder for at jeg skulle drept mannen og ungene i huset for så å voldta kona? La oss si at disse menneskene ikke var særlig opplyste om abort og slikt, og at den voldtatte kona ville fått ungen. Det ville jo bare sikre at mine gener kom seg videre. Drapet av mannen og ungene forklares ved min kunnskap om evolusjonen. Jeg hadde utviklet meg mer enn disse drepte menneskene, og det hadde den voldtatte kona også. Da skulle det bare mangle å gjøre en slik handling, ikke sant?

 

Spørsmålet jeg prøver å stille er dette: hva slags moral er det ateister bygger på? Er det slik at hvert menneske definerer sin egen moral?

Endret av Freezar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig tankegang. Tenkt litt på det selv faktisk. Kanskje vi er litt raske med og forkaste alt som har med kristendom og gjøre. Vi lever jo i et "kristent" land, og selv om 80% ca som er medlem i statskirken ikke tror på gud, har denne religionen fra gammelt av lagt ned noen normregler som vi følger, og kaller normal folkeskikk. Hvorfor jobber vi ikke på søndager for eksempel. Jo, gud hvilte den dagen:)

 

Poenget er ikke at det er gud som har konstruert disse reglene, men at det er ifra kristendommen...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Begrepet moral kan ha mange betydninger. Men jeg tror du mener moral som er tuftet på et sett felles verdier som passer flest mulig, og kan endres over tid.

Denne moralen dannes vel først i familien, og mellom familier i et sosialt velfungerende samfunn.

 

At retten til formering skal begrenses vil vel ikke øke kvaliteten på helheten? Jo flere individer, jo større valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Artig tankegang. Tenkt litt på det selv faktisk. Kanskje vi er litt raske med og forkaste alt som har med kristendom og gjøre. Vi lever jo i et "kristent" land, og selv om 80% ca som er medlem i statskirken ikke tror på gud, har denne religionen fra gammelt av lagt ned noen normregler som vi følger, og kaller normal folkeskikk. Hvorfor jobber vi ikke på søndager for eksempel. Jo, gud hvilte den dagen:)

 

Poenget er ikke at det er gud som har konstruert disse reglene, men at det er ifra kristendommen...

8318957[/snapback]

 

Disse reglene du sikter til er fornuftige logiske regler som er lagd av fornuftige mennesker. At noe så fantastisk som en "gud" har fortfattet noe så enkelt, blir for meg litt latterlig. Hvorfor jobber vi ikke på søndager? Jo fordi man skal ikke slite seg ut. Ikke annet enn sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Selv om vi ikke trur på gud, så tror jeg på nestekjærlighet. Poenget er og overleve best mulig uten og trampe på andre.

 

Tror du virkelig bibeln  er eksistensen til alt fornuftig liv på jord?

8318954[/snapback]

Jeg tror 100% på det som står i Bibelen. Hvis det var det du ville fram til, men hva det vil innebære, er ett annet tema.

 

 

Artig tankegang. Tenkt litt på det selv faktisk. Kanskje vi er litt raske med og forkaste alt som har med kristendom og gjøre. Vi lever jo i et "kristent" land, og selv om 80% ca som er medlem i statskirken ikke tror på gud, har denne religionen fra gammelt av lagt ned noen normregler som vi følger, og kaller normal folkeskikk. Hvorfor jobber vi ikke på søndager for eksempel. Jo, gud hvilte den dagen:)

 

Poenget er ikke at det er gud som har konstruert disse reglene, men at det er ifra kristendommen...

8318957[/snapback]

Vel, hvis det ikke skulle finnes noen absolutt sannhet. Eller at hvis det skulle finnes en - men den utelukker en Gud. Da er det vi som er våre egne "Guder", vi trenger da ingen religion til å definere våre regler og normer.

 

 

Begrepet moral kan ha mange betydninger. Men jeg tror du mener moral som er tuftet på et sett felles verdier som passer flest mulig, og kan endres over tid.

Denne moralen dannes vel først i familien, og mellom familier i et sosialt velfungerende samfunn.

 

At retten til formering skal begrenses vil vel ikke øke kvaliteten på helheten? Jo flere individer, jo større valgmuligheter.

8318991[/snapback]

Når jeg snakker om moral, så mener jeg ikke mange felles verdier som passer flest mulig. Da mener jeg evnen til å skille rett og galt. Og finnes det ingen absolutter, så finnes det heller ingen konkret grunnlag for det vi mener er rett og galt.

Lenke til kommentar
Selv om vi ikke trur på gud, så tror jeg på nestekjærlighet. Poenget er og overleve best mulig uten og trampe på andre.

 

Tror du virkelig bibeln  er eksistensen til alt fornuftig liv på jord?

8318954[/snapback]

Jeg tror 100% på det som står i Bibelen. Hvis det var det du ville fram til, men hva det vil innebære, er ett annet tema.

 

8319059[/snapback]

 

Nei, det jeg mente var at det virker som du tror at vi som ikke er kristne er dumme i hode/ uten evne til og tenke eller konstruere et samfunn selv.

Lenke til kommentar

Evnen til å skille "rett og galt" kommer av at menneskets leveprinsipper består av å tilhøre en flokk. Hvis man gjorde noe galt mot de andre i flokken ble man da utstøtt og måtte derfor klare seg alene, noe som var mye hardere og sannsynligvis førte til døden. Slik kan vi forklare at disse moralene har oppstått om at man ikke skal drepe andre mennesker, og ikke stjele osv, med logiske grunner i stedet for at en apekatt i himmelen veivet med fingen og gav oss denne oppfattelsen av rett og galt.

 

I tillegg så fungerer ikke denne moralen for alle mennesker. Dvs. at Gud som skal være perfekt og som dermed må skape alt perfekt, har feilet ergo er ikke gud perfekt og er dermed ikke lenger Gud.

Lenke til kommentar

Ser egentlig ikke problemstillingen, mener du at du ikke skjønner hvordan ateister kan skille mellom rett og galt når ingen gud forteller dem hva som er rett og hva som er galt? I såfall er svaret så enkelt som at man tenker selv. Ateister må vel kunne sies å ha bedre moral enn kristne siden ateister kommer frem til hva som er rett og galt selv, kristne blir fortalt hva som er rett og hva som er galt.

 

Du spør hvor vi ateister har våre gode beslutninger fra: Fra vår egen sunne fornuft er svaret.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart hvorfor dere klandrer dere til denne troen. Denne troen som utelokker Guds eksistens. Og hvis ateister har "bedre" moral enn oss kristne, så vil vel det si at dere har trukket frem en felles betydning for begrepet, som da igjen må være basert på en absolutt sannhet? Hvis det ikke er tilfellet så danner hvert enkelt individ sin moral etter egen virkelighetsoppfatning, og da igjen er det ingen moral som er bedre enn en annen.

Lenke til kommentar
og selv om 80% ca som er medlem i statskirken ikke tror på gud,

8318957[/snapback]

 

Hvor har du det fra?

8318963[/snapback]

 

spøreundersøkelse fra aftenposten eller dagbaldet eller noe for ganske lenge siden. Brukte det i et prosjekt på universitetet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg synes det er rart hvorfor dere klandrer dere til denne troen. Denne troen som utelokker Guds eksistens. Og hvis ateister har "bedre" moral enn oss kristne, så vil vel det si at dere har trukket frem en felles betydning for begrepet, som da igjen må være basert på en absolutt sannhet? Hvis det ikke er tilfellet så danner hvert enkelt individ sin moral etter egen virkelighetsoppfatning, og da igjen er det ingen moral som er bedre enn en annen.

8319205[/snapback]

 

Jeg for min del utelukker ikke noe som helst. Det jeg misliker er at enkelte maktsyke mennesker kaller sin tro for den eneste rette, og dermed skaper faenskap for andre mennesker.

Lenke til kommentar
Artig tankegang. Tenkt litt på det selv faktisk. Kanskje vi er litt raske med og forkaste alt som har med kristendom og gjøre. Vi lever jo i et "kristent" land, og selv om 80% ca som er medlem i statskirken ikke tror på gud, har denne religionen fra gammelt av lagt ned noen normregler som vi følger, og kaller normal folkeskikk. Hvorfor jobber vi ikke på søndager for eksempel. Jo, gud hvilte den dagen:)

 

Poenget er ikke at det er gud som har konstruert disse reglene, men at det er ifra kristendommen...

8318957[/snapback]

 

Disse reglene du sikter til er fornuftige logiske regler som er lagd av fornuftige mennesker. At noe så fantastisk som en "gud" har fortfattet noe så enkelt, blir for meg litt latterlig. Hvorfor jobber vi ikke på søndager? Jo fordi man skal ikke slite seg ut. Ikke annet enn sunn fornuft.

8319012[/snapback]

 

helt enig, men det var ikke poenget mitt. De ti bud, som vi alle lever etter, er igjen logiske regler laget av fornuftige mennesker. Men de kommer jo bra bibelen!?!

Lenke til kommentar
Jeg synes det er rart hvorfor dere klandrer dere til denne troen. Denne troen som utelokker Guds eksistens. Og hvis ateister har "bedre" moral enn oss kristne, så vil vel det si at dere har trukket frem en felles betydning for begrepet, som da igjen må være basert på en absolutt sannhet? Hvis det ikke er tilfellet så danner hvert enkelt individ sin moral etter egen virkelighetsoppfatning, og da igjen er det ingen moral som er bedre enn en annen.

8319205[/snapback]

 

Men hvis det er sånn at den "kristne moralkodeksen" er basert på absolutt sannhet, hvorfor er det da slik at f.eks katolikker og evangelisk lutherske troende opererer med forskjellig moralkodekser.

 

I realiteten er det jo nettopp slik at moral er noe som varierer mellom forskjellige samfunnsgrupper. Det er jo til og med forskjell på kristen moral og kristen moral!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...