Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HJELP til veldig spesiell type nettverkskabel


Anbefalte innlegg

hei..

 

kom over en nettverkskabel i dag som jeg må bytte plugg på. (rj45)

 

kablen blir brukt fra et rom til et annet hvor jeg ikke kan komme inn på det ene rommet pga låst dør.

 

problemet med kabelen er at den har følgende tråder:

en gul

en blå

en hvit

en blå2

fire røde

 

er det noen som vet hva slags standard som bruker disse kombinasjonene?

noen som vet hva som er standard oppsett på plugg i forhold til dette?

 

all hjelp mottas med takk.

 

peace.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virker som det kan være vanlig Telenor-standrad fargekode, men da må siste parets A-gren være grå og ikke "blå2".

 

Par 1:blå/rød

Par 2:hvit/rød

Par 3:gul/rød

Par 4:grå/rød

8311057[/snapback]

 

hei JaViZ

 

takk for kjapp tilbakemelding.

 

det stemmer nok at det jeg beskriver som "blå2", er ganske grå-aktig ja.

 

en ting jeg lurte på.

det har altså ingen ting å si hvilke røde kabler som er hvor?

kan bare "pælme" dem på?

 

feks: 1=blå,2=r,3=hvit,4=r,5=gul,6=r,7=grå,8=r

og om de rød kablene ikke ligger på samme punt som i den ene enden så har det ingenting å si?.

 

peace. :)

Lenke til kommentar

Det må påpekes at dette bare er en cat3 kabel. Og for å holde "cat3 spesifikasjon" så må hver rød(B-gren) holdes mot sin respektive A-gren.

 

Du må avisolere mer av kabelen for å se hvilke som er tvinnet sammen.

 

Du må ikke forvente mer enn max 10mbit av denne kabelene ettersom den er beregnet på vanlig tele.

Lenke til kommentar
Du må nok finne ut av de røde. Har du et multimeter kan du jo måle motstanden i hver ende av kabelen. har ingenting å si hvordan rekkefølgen på lederne er, de må bare være like i begge ender av kabelen...

 

-Tean

8311388[/snapback]

 

huff da.

har ikke multimeter.

dessuten som jeg skrev i posten så har jeg ikke tilgang til det rommet hvor kabelen er patchet til.

så ville ikke fått målt uansett.

 

så da er det faktisk sånn at det ikke er snakk om fire like tråder i hver ende men rather 8 tråder som må være like. som på vanlig cat5?. (æsj drittkabel hehe)

 

får gjøre et forsøk på å koble til de ulike fargene etter det han JaViZ skrev. og bare hoppe over de røde.

Par 1:blå/rød

Par 2:hvit/rød

Par 3:gul/rød

Par 4:grå/rød

og håpe på at de er "hoppet" over i rommet hvor den er patchet. :whistle:

 

det rare er at jeg kommer på internett.

(glemte å nevne det at kabelen brukes kun til internettbruk så hastigheten er uvesentlig).

dvs jeg kommer på internett med min egen laptop.

(antakelig et meget intelligent nettverkskort som klarer å adeptere til omgivelsene? eller det kan være at det funker pga at den kjører windows vista?).

mens når jeg kobler til et nettverkspunkt (switchs, hub el) eller en annen pc så funker det ikke. :hmm:

Lenke til kommentar
En gammel 10Mbit/s hub burde virke, har du prøvd en slik?

8312613[/snapback]

 

patchepunktet på rommet hvor den er tilkoblet er en eldre 3com 10mbit hub.

 

men har ingen flere hub's å koble til i andre enden.

skal se hva jeg kan rote fram i kjeller..

 

men dvs at eldre hub's kanskje klarer å "forstå" signalet uavhengig av om de røde trådene er korrekt rekkefølge på?

 

peace.

Lenke til kommentar

Hvis det er hub-->hub skal kabelen være krysset. Men hvis det er hub-->NIC så skal den være ikke-krysset.

edit; ops ja mente omvendt.

 

En gammel 3com 10mbit hub har vel ikke akuratt Auto-MDI-X, eller?

 

Kanskje kabelen din er krysset? Men det burde vel ikke være så vanskelig å få tilgang til rommet, hvis det du gjør er lovlig selvfølgelig :p

 

edit; og ja nei jeg vet ikke om det. Trodde det bare fantes 1 måte å koble kabler på jeg =/

1 <--> 1

sorry

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Hvis det er hub-->hub skal kabelen være ikke-krysset. Men hvis det er hub-->NIC så skal den være krysset.

 

En gammel 3com 10mbit hub har vel ikke akuratt Auto-MDI-X, eller?

 

Kanskje kabelen din er krysset? Men det burde vel ikke være så vanskelig å få tilgang til rommet, hvis det du gjør er lovlig selvfølgelig :p

8312875[/snapback]

 

lovlig?

 

hehe.. seff er det lovlig..

men han som har patchepunktet på rommet sitt, har reist på ferie over påska og jeg trenger å få nettet opp hos den personen som har nettet linket videre..

 

så jo det er veldig vanskelig å få tilgang til rommet.. med mindre jeg gjør noe som da er ulovelig, nemlig bryte meg inn.... noe som seff ikke er aktuelt. :ph34r:

 

hadde kabelen vært krysset, vel det ville da innebære at kabelen var ok.

men som jeg skrev i første innlegget, jeg måtte klippe kabelen og når jeg gjorde det fant jeg at kabelen ikke var "standard" kabel og derfor jeg postet for å høre om noen som kjente til denne type problematikk ville komme med en tilbakemelding.

din tilbakemelding vitner vel mest om at du ikke kjenner til problemet med slike kabler. sry. :nei:

men takk for innspill uansett. :thumbup:

 

peace.

Lenke til kommentar

Du koble rett rød mot sin respektive a-gren! To ledere danner et balansert revolvert trådpar.

 

Var det koblet på RJ-45 tidligere? Isåf. sjekk om den pluggen fulgte fargekoden nedenfor.

 

1: Gul

2: Rød/Gul

3: Hvit

4: Rød/Blå

5: Blå

6: Rød/Hvit

7: Grå

8: Rød/Grå

 

Hvis du synes det blir for mange tråder å holde styr på, så husk at du bare trenger pinnene 1,2,3 og 6.

 

Hvis det evt. kreves kryssing så bytt pinne 1 med 3, og pinne 2 med 6.

 

edit: ryddet opp litt.

Endret av JaViZ
Lenke til kommentar
Du koble rett rød mot sin respektive a-gren! To ledere danner et balansert revolvert trådpar.

 

Var det koblet på RJ-45 tidligere? Isåf. sjekk om den pluggen fulgte fargekoden nedenfor.

 

1: Gul

2: Rød/Gul

3: Hvit

4: Rød/Blå

5: Blå

6: Rød/Hvit

7: Grå

8: Rød/Grå

 

Hvis du synes det blir for mange tråder å holde styr på, så husk at du bare trenger pinnene 1,2,3 og 6.

 

Hvis det evt. kreves kryssing så bytt pinne 1 med 3, og pinne 2 med 6.

 

edit: ryddet opp litt.

8313736[/snapback]

 

ja kablene var koblet på rj45 tidligere.

men kan desverre ikke komme inn på rommet hvor denne enden av kablen stod heller. hehe.. (dette rommet er også lukket og låst og dette til over ferien)

det er dette punktet som jeg klippet over for å flytte til et annet rom.

(dette er i en stor institusjon serru, og vel nøkler er ikke lette å oppdrive når offentlige tjenstefolk har påskeferie hehe)

 

det jeg lurer på. (har jo ikke helt forstått det ennå)

hvorfor må alle kablene være riktig koblet hvis det bare er nr 1,2,3 og 6 som kreves for å ha et nettverk?

legge til at hastigheten på nettet er uvesentlig. den skal bare overføre et pingsignal og en liten surfefunksjon.

 

igjen takk for tilbakemeldinger.

 

beklagelse til han ene ståle-fyren som fikk litt pez i stad. b

var bare litt mårratrøtt. heeee.. :blush:

Endret av djsimen
Lenke til kommentar

yo en update.

 

fikk en løsning på problemet

 

var en på et annet forum som snakket noe om at det "måtte" være "par"--

dvs at jeg hvis jeg avmantla nok gummi på kabelen så ville jeg finne "løsningen".

 

avmantlet littegrann lenger. (kom også inn på det ene rommet som jeg klippet kabelen fra.

 

en kombo av å glo litt xtra, samt å bruke knollen, gjorde susen.

 

nå funker det som bare det.

 

om det er 10 eller 100 mbit vet jeg ikke ,.. men det er jo som tidligere nevnt ikke så viktig.

 

takk for alle inspill..

 

samlet innspill fra hw. forumet og itpro forumet samt noen grå små på turbospeed fixa biffen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...