Gå til innhold

Anti-statiske matter for "pc-verksted"


N_R

Anbefalte innlegg

Noen som har peil på hvor man kan få tak i dette? Tenker da på matter hakket over de man finner på Clas Ohlson.... :smile: De funker sikkert, men virker litt små?? Mattene på CO ser også "sammenrullbare" ut, jeg vil helst ha noe som ligger fast på pulten. Mattene bør være minst en meter brede og en 70-80 cm dype.

 

Ser også for meg at jeg trenger gulvmatter i tillegg, eller er ikke dette nødvendig? Er det kanskje andre ting jeg bør tenke på å skaffe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, da satser jeg på å klare meg med disse! Men jeg fant ikke noe for å koble selve matta mot en jordet stikkontakt, antar det ikke følger med? Det selges ikke løst heller, ihvertfall ikke på webshoppen Biltema.... men de har det sikkert i butikken?

 

Grunnen til at jeg lurte på gulvmatter er at jeg har sett de har det hos Rec-Cinet, men det er vel kanskje en "føre-var" ting i tilfelle folk glemmer å koble seg på armlenkene eller lignenede. Eller kan man klare seg helt uten armlenke hvis man har gulvmatter? Det hadde vært _meget_ praktisk å kunne unngå den armlenka...

Lenke til kommentar

Proff ESD utstyr fås kjøpt hos sheco http://www.sheco.no/ og Øistein Røed http://www.oisteinroed.no/ .

Skal det være noen vits i en ESD gulvmatte må man bruke ESD sko/sandaler og ESD stol.

 

Alt ESD utstyr skal jordes via 1Mohm's avkoblings motstand (for å få en langsom utlading!).

Dette med unntak av loddebolter, som SKAL være jordet med 0 (null) ohm.

 

Elfa http://www.elfa.se/ har også en god del ESD utstyr opp mot semi-proff marked, og har en god webshop.

Lenke til kommentar

Quote:


Robkvi skrev (2002-12-16 14:15):

Du kan også bruke jordingen til stikkkontakten. En av de 2 gullgreiene på siden, du vet nok hva det er :wink:


Bare koble klypen på den.



 

Det kan faktisk være farlig. Vi hadde en jordfeil hjemme (uten at vi viste det) og da sto det 115V på jordingen! Ikke noe bra å koble det til håndleddet! det er derfor bedre og bare koble den til bordfoten eller.no... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


sedsberg skrev (2002-12-16 16:11):

Man kan kople den til jordinga i stikkontakten. Husk at kabelen skal gå via en 1M Ohm motstand.


 

Husker ikke helt hvordan man regnet det ut, men vil tro at 115V over en motstand på 1Mohm vil gi en del strøm? eller?

 

Kan noen gi meg en grunn til å ikke koble den til bordfoten? (metall) :smile:

Lenke til kommentar

Det finnes ingen grunn til å koble den til bordfoten, selv om den er av metall (ville det ha noe hensikt å koble den til en gaffel som ligger i en glass skål?)

 

Hensikten med å koble den til noe er å ta bort (lede vekk) statisk elektrisitet, og man leder den ikke vekk ved å dele dem med understellet på bordet (som er isolert fra både gulvet (som ikke leder) og bordplata (som heller ikke leder)

 

Man skal koble den til jord (f.eks. jord på stikkontakten), men skal bruke 1M ohm avkoblingsmotstand. (110V / 1Mohm = 0,00011A (0,11mA) under forutsettning av at du er direktekoblet mot ekte jord)

 

(elfa selger spessielle stikkontakter med kun jord og integrert 1M ohm avkoblingsmotstand)

 

Jordfeil kan være *mye* farligere andre steder i huset (vannkoker, fryseboks etc...) og bør utbedres (det er påbudt med jordfeilbryter/varsler i nye hus...)

Lenke til kommentar

Du kan vel bare kappe av en jordet strøm kabel fra noe gammelt skrot. Avisoler denne og bruk den gul/grønne lederen. De andre lederene klipper du av med en cm. lengdeforskjell og taper fast til yttermantel og jordlederen. Så kobler du til jordlederen der du trenger det med motstand osv.

 

Du bør ha jordfeilbryter/varsling i huset!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-18 15:59, skrev aron:

Du kan vel bare kappe av en jordet strøm kabel fra noe gammelt skrot. Avisoler denne og bruk den gul/grønne lederen. De andre lederene klipper du av med en cm. lengdeforskjell og taper fast til yttermantel og jordlederen. Så kobler du til jordlederen der du trenger det med motstand osv.


Du bør ha jordfeilbryter/varsling i huset!


 

Lol da! Er du fagmann? :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...