Gå til innhold

D80 med sigma 17-70mm, eller nikkor 18-70mm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hallo!

Befinner meg naa i Singapore, og lurer paa hvilket av disse objektivene som jeg burde velge. Er litt i tvil her, og haaper paa og faa noen gode raad.

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nikon 18-70 uten tvil. Den er skarpere enn Sigmaen ved alle blendere og brennvidder.

Sigma 17-70 er "lysstyrke uten poeng" i følge fagbladet Fotografi.

Skrevet

Hadde 17-70 fra Sigma som allroundobjektiv til D70s. Jeg tror mitt eksemplar var ett av de bedre, og tegnet faktisk ganske bra. Men jeg var aldri fornøyd med to faktorer: Støy og konstruksjon- begge var ille. Dessuten følte jeg det voldsomme spennet i blender fra 2.8-4.5 bare ble en irritasjonsfaktor mer enn et pluss.

Jeg byttet faktisk over i et 24-85mm AF-S etter å ha prøvd 18-70mm AF-S også. Disse er veldig like i konstruksjon, men jeg var avhengig av å kunne flytte objektivet til mine analoge kamera.

Uansett konkluderte jeg med at 18-70mm (og 24-85mm) var noen hakk jevnere i skarphet og hadde mildere fortegninger ved ekstrem vidvinkel. Interessant nok syntes jeg fargene ofte føltes litt mer mettet og varmere med Sigmas optikk?

Jeg angrer nå uansett ikke på byttet, da hurtighet i autofokus, stillhet og byggkvalitet tippet vektskålen for min del.

Skrevet
Anew: Har ikke dette blitt diskutert på forumet tidligere?

8294039[/snapback]

Jeg er ikke sikker på om det egentlig er så mye å diskutere. Siden man kan slå hverandre i hodet med nokså konkrete tall når man diskuterer objektiver (og Sigma har få fanboys?), klarer selv ikke en gjeng med dedikerte entusiaster å diskutere dette.

Skrevet
hallo!

Befinner meg naa i Singapore, og lurer paa hvilket av disse objektivene som jeg burde velge. Er litt i tvil her, og haaper paa og faa noen gode raad.

Takk for svar.

8293972[/snapback]

Ville valgt Nikon linsa, grunnet silent wave motor( raskere AF, med mulighet for FTM), og byggekvaliteten.

Optisk viser MTF data at sigmaen er marginalt skarpere( sjekk Slrgear.com). Riktignok var sigmaen testet med Canon kamera, og det gir selvfølgelig en stor fordel over 18-70( ironisk ment, som svar til Marius... :p ).

Alt i alt, er forskjellen i MTF data så liten av man ikke vil merke det, men byggekvalitet og AF er faktorer som stiller sterkt når bildekvaliteten er så gjevn.

Skrevet (endret)
Optisk viser MTF data at sigmaen er marginalt skarpere( sjekk Slrgear.com). Riktignok var sigmaen testet med Canon kamera, og det gir selvfølgelig en stor fordel over 18-70

8295462[/snapback]

Bah! Min testside er bedre enn din testside så! :ph34r:

Photozone.de viser at Sigmaen må blendes ned ganske nøyaktig ett blendertrinn mer enn Nikonen for å oppnå omtrent samme oppløsning (LPH):

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/si..._2845/index.htm

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ni..._3545/index.htm

Sikkert fordi Sigmaen er montert på et sånnderre Canon-hus. Jeg hører at det knapt er mulig å ta bilder med dem. ;)

(bra jobba folkens - vi klarte å få en diskusjon ut av dette også... :w00t: )

Endret av Anew
Skrevet
Sikkert fordi Sigmaen er montert på et sånnderre Canon-hus. Jeg hører at det knapt er mulig å ta bilder med dem. ;)

(bra jobba folkens - vi klarte å få en diskusjon ut av dette også...  :w00t: )

8295835[/snapback]

Faen er du en slik Nikon-kar du også.

et sånnderre Canon-hus. Jeg hører at det knapt er mulig å ta bilder med dem.

Herregud som jeg ler!

Diskusjoner blir til vet du når Canonbrukere prater over seg.

Til Topic: Det ser ut Som Nikkor'n er det beste du kan gå for, så regner med det er det vi kommer til å se bilder tatt med framover?

Ken Rockwell sa det. De som lager kamera sender de til ken for at han skal plassere dem kvalitetsmessig sett. De beste fikk klistermerket "Nikon", les 1st (selvfølgelig) og de mindre gode fikk Canon, les 2nd. Når han syntes at et kamera var så dårlig at det ikke fortjente Canon-klistermerke ENGANG fant han opp Pentax (?)

Skrevet (endret)

Jaja, da er innkjopet gjort! Ble et Nikon d80 med en 18-70 nikon, og en 50mm f/1.8. Fikk med en fin bag pluss 2gb minnebrikke. Betalte 8200 norske for alt. Kunne sikkert funnet litt billigere. Men naa har jeg brukt 3 dager her i Singapore. Handlet heller i en litt serios butikk. Naa staar batteriet til lading, snart er det ut aa knipse, gleder meg :thumbup:

Endret av Marcussen
Skrevet (endret)
Kanon pris! Gått virkelig ned i pris det kamera nå!

8302934[/snapback]

I Singapore ja!

Endret av T2
Skrevet
Kanon pris! Gått virkelig ned i pris det kamera nå!

8302934[/snapback]

I Singapore ja!

8304094[/snapback]

The only difference is the MVA. There is no VAT in Singapore, only a 3% tax that you can avoid a s a foreigner. 8200 x 1,25 = 10.250,-Nok. This is roughly 500,- cheaper than in Norway, but here you get a free (SB-400) or very cheap (Sb-600 999,-) flash with it. Not to talk about transport/overweight, warranty and service issues...

So the whole thing is the duty free case and for that you don`t have to go to Singapore, you get it in Svinesund ;-)

Stephan

Skrevet

Ja, som Stephan sier, med tanke på at du får en gratis SB-400 eller billig SB-600 med på kjøpet her i Norge, så var prisen i Singapore faktisk dårligere enn i Norge. Og husk at du må betale mva på 25% når du importerer det til Norge (om du ikke ønsker å bryte loven, og risikere å få utstyret konfiskert).

Når det gjelder selve temaet i diskusjonen, så vil jeg anbefale de som vurderer et annet objektiv enn Nikkor 18-70 å ta en titt på Tamron 17-50/2,8 (altså med 2,8 i lysstyrke over hele området). Meget skarpt objektiv, selv på 17mm og 2,8 hvor Sigma 17-70 får meget dårlig kritikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...