Gå til innhold

*LØST*D40 og UV filter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg satt litt på gjerdet i denne diskusjonen, siden jeg var redd for å drite meg ut, men nå som det er bekreftet at det er riktig, så slutter jeg meg til de foregående talerne:

 

UV filtre skrus på foran på objektivet.

 

Hvorfor man setter et UV-filter på et objektiv til 1000 kroner, på et kamera med innebygd UV-filter, ønsker jeg ikke å delta i en diskusjon om.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg satt litt på gjerdet i denne diskusjonen, siden jeg var redd for å drite meg ut, men nå som det er bekreftet at det er riktig, så slutter jeg meg til de foregående talerne:

 

UV filtre skrus på foran på objektivet.

 

Hvorfor man setter et UV-filter på et objektiv til 1000 kroner, på et kamera med innebygd UV-filter, ønsker jeg ikke å delta i en diskusjon om.

8294812[/snapback]

hahaha 1000kroner ja :!:

kosta 300+ at jeg viste ikke hva UV filter før han på fotobutiken anbefalte det :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

selvsagt, men det er dyyrt for gode filtre på denne størrelsen. Jeg har lånt en slik linse i avisa jeg jobber i, og denne hadde et nikon-glassfilter. Er dette mulig å få tak i? For meg er hensikten kun å holde støv og andre ulumskheter unna linsa. Øl inni utstyret har jeg lite lyst på.

Lenke til kommentar

Nå har ikke en CMOS-sensor det samme behovet for å bli beskyttet mot ultrafiolett lys som menneskehud. Men høyfrekvent lys som menneskeøyet ikke vil se har mer enn nok energi til å eksitere elektroner i en CMOS-sensor vil derfor registreres som synlig lys i den blå delen av spektrumet. Så bilder tatt i vanlig sollys uten UV-filter vil vise en høyere andel blått lys enn det spektrumet øyet kan oppfatte i det samme lyset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...