Gå til innhold

"Skades" PC ved mnuell utkobling av strøpsel?


Anbefalte innlegg

Helloen,

 

Jeg har for tiden en heftig diskusjon om hvor skadelig det er for maskinen å sku den av manuelt ved å dra ut strømkontakten når Windows kjører. Det er en Win98 vi kjører på disse 4 maskinene vi har rigga opp for spill, og jeg vil gjerne argumentere på hvorfor vi ikke skal gjøre dette med tanke på at data blir "halvveis" skrevet til HDD og ligger igjen osv, når den ikke avsluttes skikkelig. Min kjære kompiss derimot mener jo at han har gjort dette utallige ganger nå uten at det har skjedd noe galt. Det er likevel oppstått feil på samtlige maskiner den siste tiden uten at vi vet nøyaktig som er problemet, bl.a. med skjermkort og nettverkskort, men vi mistenker jo også hw-en for å være litt fusketet siden alt vi har satt sammen kommer ifra "kasta" PC-er.

 

Det er selvsagt ikke hw skade jeg tenker, men hvordan OSet blir "lagret" ved en slik utkopling... :hmm: Om noen vet nøyaktig kom gjerne med en forklaring :yes:

 

Takk til alle som støtter min teori :D

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Det er ikke skadelig for hardware om du drar ut stikk kontakten, men det er derimot skadelig hvis du setter den inn momentant igjen, det kan føre til at hard disker tar kvelden og andre komponenter kan bli unødig slitt av dette. Når det gjelder data på maskinen så er det en helt annen sak, her kan dere oppleve at det går veldig greit, men også det motsatte, ser du på en server park så er det batteri backup for å kunne kjøre ned maskinene normalt slik at data ikke fosvinner. Det er også batteri backup på harddsik kontrollere for å ta vare på data som er i cache på kontrolleren.

 

Gudmund

Lenke til kommentar
... Min kjære kompiss derimot mener jo at han har gjort dette utallige ganger nå uten at det har skjedd noe galt. ...

8290745[/snapback]

Det blir vel litt som å argumentere at det ikke er farlig å gå over veien uten å se seg om, det har jeg gjort mange ganger og har aldri blitt påkjørt ...

 

Det skal ikke være skadelig for hardware. Men hvis PC holder på med en kritisk diskoperasjon akkurat da så kan du miste data.

Statisisk sett er det dog ikke stor sjangs for at du treffer akkurat på en slik kritisk operasjon. Dessuten skal Windows selv kunne rydde opp i en del slike feil.

Lenke til kommentar
så er det også det at om hardisken skriver i det øyeblikket man bryter strømmen så blir nåla liggende på skiva, som gjør at den kan bli veldig følsom for bevegelse/støt... heller intet problem så lenge maskina står i ro

8305938[/snapback]

Nåla? Det er platespillere som har nål. Disker har hode.

 

Hodet blir aldri liggende ute. Det er mekanismer som sørger for at hodet parkeres uansett hvordan du slår av.

http://www.storagereview.com/guide2000/ref...actParking.html

Lenke til kommentar

Det å røske ut strømkontakt mens PC-en går for full rulle er generelt ingen god idé. Av erfaring (Les: Røske ut pluggen i drittsinne grunnet emosjonelt ustabil PC) vet jeg at harddisker er mer utsatt. Det ble "chkdsk /r" og så vente i nesten to timer på å få spille igjen. :hrm:

Endret av nerf
Lenke til kommentar
så er det også det at om hardisken skriver i det øyeblikket man bryter strømmen så blir nåla liggende på skiva, som gjør at den kan bli veldig følsom for bevegelse/støt... heller intet problem så lenge maskina står i ro

8305938[/snapback]

Nåla? Det er platespillere som har nål. Disker har hode.

 

Hodet blir aldri liggende ute. Det er mekanismer som sørger for at hodet parkeres uansett hvordan du slår av.

http://www.storagereview.com/guide2000/ref...actParking.html

8307553[/snapback]

 

 

nål / hode...jaja, det jeg mente da.

visste ikke at den gikk tilbake, da vet jeg det :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...