Gå til innhold

Har du høy cpu-temp? LES DETTE!


Anbefalte innlegg

Ser mange som sliter med høy cpu-temp, som spør etter tips, og dette er oppe i talløse diskusjoner. Hele tida kommer nye diskusjoner som spør om dette. Denne posten er først og fremst for de som ikke har så mye erfaring selv, så her tenkte jeg at jeg skulle gi en slags veiledning til alle (håper folk leser den dah)

 

1. Valg av kjøleribbe: En nyere kjøleribbe, helst i kopper eller med kopperkjerne. Billig og greit alternativ er Taisol CGK 760, som jeg selv har(standard drittvifte og thermal pad.. fjern det!)

 

2. Valg av vifte: Gå etter de større viftene. 60 eller 80mm, 25mm tykk. Slik får du kjøling som kjøler bra med mindre bråk. Det er omdreiningshastigheta som bråker, ikke i særlig grad den mengden luft som flyttes! Støy liker vi ikke.

 

3. Overflata på ribba. Viktig punkt. Thermal pads er no dritt, fjern helst med en gang. Sørg for glatt og fin overflate. Er den ikke fin, så planslip. (vil du ha veiledning, så spør;)

 

4. Ren overflate. Ikke la ribba være dekket med fett fra de skitne fingrene dine. Tørk av med ei fille som ikke etterlater stoff (pusseskinn er en fin ting). Bruk gjerne isopropanol (kondensfjerner) som løser fett. Gidder du ikke, så ta vann dah. Hvorvidt vanlig såpe kan duge har jeg ingen erfaring med??

 

5. Nå når kjøleren er klargjort og bra, er det klart for kjølepasta. Arctic Silver og Nanotherm er fint det, men gidder du ikke bruke penger på sånt så duger standard kjølepasta bra. Forskjellen er bare 2-3c... Bruk ikke mye. Påfør gjerne med jevn gjenstand, eller med rene fingre. Du skal bare ha et tynt, svakt gjennomsiktig lag med kjølepasta.

 

6. Atter en veldig viktig ting! Kabinettkjølinga! CPU temp er jo direkte knytta til kabinett-temp, som igjen er knytta til romtemp. Du må få ha den tempen du vil i rommet ditt da, men prøv å få kabinett-tempen ikke så veldig mye over. Trenger ikke no sånt jetfly-vifte opplegg her eller, gå etter dimensjon. Litt større, gode vifter som kjøres på 5 eller 7-volt gjør susen. Vifter som suger inn nede, og vifter som blåser ut oppe (varmluft stiger). Du kan sikkert tenke deg selv sånn halvveis hva som må gjøres for å få god gjennomstrømning i ditt kabinett... du bør ivertfall ha minst ei vifte på innsug og ei på utblås. Selv har jeg vifteplass plassert bak på kabinettet, så den blåser på skrå mot cpu og northbrigde på hovedkortet. Dette ser ut til å funke bra.

 

Håper denne posten kan være til nytte for noen dah. Kom gjerne med spørsmål, selv om jeg ikke kan love å være så rask til å svare. Sikkert mange andre her som kan gi svar også da:) God jul til alle!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo komme med data om datan min å da

 

Chieftec Scorpio Servertower

Silent Systems 300W PSU

MSI K7T 266 Pro2 RU

Thunderbird 1.33GHz

512mb Apacer PC2100 (2x256)

GF2 Pro 64mb

Seagate Barracua 7200rpm ata100 40giga

aopen 48x

møkkabrenner

 

Taisol CGK760 ribbe, Arctic silver II, 60x60x15 YS-tech vifte.. 120mm på 7-volt bak, to 80mm innsug strategisk plassert nede ved hk :wink:

 

Er ganske varmt i rommet her nå, 25 grader. Da er cpu temp 40 grader ved bare sånn mp3 + explorer-bruk (heller laber bruk med andre ord). Kabinett-temp er jeg ikke sikker på, sensor på hk er i nortbridge, den er på 35. regner med kabinett-temp på rundt 28-30 da.

Max load pleier å være 42-43c når det er sånn passe (rundt 20-21c) rommet.

 

Hvem gadd vel lese alt det her? Sikkert bortkasta tid... hehe.

 

mvh Espen Thøring

Lenke til kommentar

Quote:


Sirius skrev (2001-12-24 06:46):

Leste at sorte kjøleribber avgir varmen bedre enn blanke.


AFAIK så har mørke farmer lettere for å sende ut varmestråling enn lyse, på samme måte som mørke farger lettere opptar stråling.. (mørke vegger blir varme på sommeren)

 

Dog - tror nok at varmestrålingen er rimelig ubetydelig på en kjøleribbe VS. varmeoverføringen til luften

Lenke til kommentar

har en XP 1700+, med ei cooler master vifte eller.no, rundt 55-60 grader etter et par timers spilling!!!! RÅBRA!!! Tror kanskje jeg mp ha ny vifte....

 

Hvor får jeg tak i Taisol CGK 760 da?

og hva koster den?

Skulle kansje hatt ei kabinett vifte og, hvilke er bra da?

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: ^PaX^ på 2001-12-26 03:38 ]

Lenke til kommentar

p4 1,9 på 50 grader full load:( et eller annet er galt hos meg...kanskje dårlig gjennomstrømning? temp i kabinett og cpu gikk ned med 4-5 grader når jeg tok av deksel...Noen som har prøvd å sette på en vifte på et i850 chipsett? er jo bare en forbanna fjollete ribbe der.

 

Noen som vet om den "lille jernplata" under på en orginal p4 vifte skal taes vekk? syntes den virker litt mistenksom...ikke vet jeg:)

 

Kjøper swiftech kjøler ifra microplx:D 645kr for ei RIBBE! hoho...(æsj)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-26 04:14, iceraven skrev:

p4 1,9 på 50 grader full load:( et eller annet er galt hos meg...kanskje dårlig gjennomstrømning? temp i kabinett og cpu gikk ned med 4-5 grader når jeg tok av deksel...

Noen som har prøvd å sette på en vifte på et i850 chipsett? er jo bare en forbanna fjollete ribbe der.


Noen som vet om den "lille jernplata" under på en orginal p4 vifte skal taes vekk? syntes den virker litt mistenksom...ikke vet jeg:)


Kjøper swiftech kjøler ifra microplx:D 645kr for ei RIBBE! hoho...(æsj)


 

Du trenger tydligvis en kabinettvifte.

Å sette en vifte på chipsettet er unødvendig.

Platen på P4 vifta skal ikke fjærnes, det er varmetape.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...