Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

lage egne nettverks kabler? Hvordan? *LØST*


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvordan man lager egne nettverks kabler?

Jeg har nettverks tang fra biltema, sikkert ikke verdens beste men..

Har en god del rj45 plugger.

Og noen meter cat5 og 5e kabler.

Hittil har jeg finni koblings skjemaer, men ikke noe om hvordan jeg skal få inn kablene i rett rekkefølge, hvor mye isolasjon jeg skal ha av, hvordan jeg skal få den av osv..

Regner med at tanga sikkert har funksjoner for å klippe og avisolere kabler, men da jeg prøvde på dette ente det med at jeg kippa noen ledere istedet for å kun ta av isolasjon..

 

Jeg har drivi med nettverk lenge, men aldri lagd en eneste kabel selv før.

Så jeg håper på god hjelp her :w00t:

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Du finner koblingsskjemaer på nette hvis du søker. Da vil du se fargene på trådene og vhilke som skal kobles sammen. Deretter drar du av litt av isolasjonen rundt slik at du får muligheten til å legge de riktige fargene ved siden av hverandre, i riktig rekkefølge. Så fører du alle trådene forsiktig inn i rj45-pluggen. Deretter setter du pluggen i den åpningen i tanga som passer og klemmer til! Så er den ferdig. Viktig at trådene ligger i riktig rekkefølge.

 

hanne

Lenke til kommentar

Tror jeg skal kjøpe meg noe emr utstyr før jeg prøver noe mer.. den tanga fra biltema holder nok kun til kutting og klemming av rj45 pluggen.

må få tak i ei orntlig avisolasjons tang.. noen som veit om noe bra? men helst ikke for dyrt?

Lenke til kommentar

Hun mente sikkert 100 meter :)

Forgjort å få på en ekstra 0.

 

MEn bare et siste spørsmål, jeg tror jeg misforsto noe veldig til å begynne med.

Så da spør jeg for sikkerhets skyld.. jeg trodde man måtte ha av litt issolasjon på tuppen av alle 8 leder'ne for å få kontakt, men etter å ha finni noen guider på nettet så står det ikke noe om det.

 

Så skal jeg bare ta av issolasjonen på selve kablen, legge trådene i riktig rekkefølge, klippe til passe lengde og klemme til kontakten?

 

Isåfall skal det ikke være noe problem :)

Men derimot om jeg må ha av issolasjon på alle 8 ledere så blir det jo mye jobb :p

 

Hehe.. men uansett, takk for mange utrolig hjelpende svar :D

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...