Gå til innhold

Sitter fast under installasjon Vista Business


Anbefalte innlegg

Fant nettopp ut at jeg hadde rett til et gratis eksemplar av Vista Business Edition via universitetet. Fikk med en disk og instruksjoner for å få en key for å installere Vista.

Tar backup av alt på spill-PCen min, og gjør klar for å kjøre en ren installasjon av Vista (altså ikke oppgradering fra XP, da jeg trenger XP keyen min for en annen PC). Booter fra optisk drev (for å kunne formattere harddisk), så får jeg bakgrunnsbilde fra installasjonsprogrammet... og ikke mer. Lar det ligge i vel en halv time, men fortsatt bare det bakgrunnsbildet. Ikke noen valgmuligheter for å få installert Vista. Forsøkte flere ganger, kom av og til til det første leddet (hvor det står "Installer Vista nå"), men aldri lenger. Bestemmer meg da for å forsøke å installere fra XP, noe som kommer litt lenger. Installasjonen begynner, og jeg tar en titt på framgangen før jeg legger meg. Den hadde nådd "installerer oppdateringer". Legger meg, og 10 timer senere, sitter installasjonen nøyaktig på samme sted. Forsøker så oppgraderings-installasjon, som kommer til første reboot (vet ikke hvilken del av installasjonen det tilsvarer, ettersom jeg var afk under installasjon, men hovedkortet mitt booter ikke før jeg trykker på en knapp ved oppstart). Så setter det seg fast igjen.

CDen er det ikke noe galt med (testet den på laptopen min, installasjonen ble vellykket der, den gikk fort og ingen feilmeldinger), og PCen jeg skulle installere Vista på hadde ingen problemer med å installere både XP og Linux Ubuntu.

Jeg fikk aldri noen feilmelding (installasjonen bare hang seg), så vet forsåvidt ikke om det er noe problem med drivere. Dette tviler jeg allikevel på, ettersom laptopen min installerte Vista fra scratch.

Maskinen jeg forsøkte å installere Vista på er gitt i siggen min, mens laptopen min er en Lenovo Thinkpad z51 (Core Duo T2400, 2048 MB RAM, Intel 965 integrert grafikk). Jeg ar derfor ingen tvil over at maskinen min er sterk nok til å kjøre Vista.

Åpen for all hjelp, på forhånd takk^^

 

EDIT: Forresten, alle installasjonsforsøk har vært med CPU på stock hastighet (2.4 GHz).

EDIT2: Det er forresten 32-bit versjon det er snakk om her

Endret av dedeee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem på en av mine stasjonære pc'er. Etter masse knot, fant jeg ut at for å få det til, la jeg inn XP først. Så tok jeg en oppgradering etter på.

Altså en ren XP installasjon + en oppgradering fikset problemet hos meg.

 

Bakdelen er det tar tid, men jeg spurte også på forum i utlandet, og fikk ingen tips som fungerte.

 

XP lisensen kan du jo fortsatt bruke på en annen pc, for du trenger ikke å aktivere XP eller noe før du tar oppgraderingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...