Gå til innhold

problem med å få 1680x1050 i vista


Anbefalte innlegg

hei.

 

jeg plages med å få 1680x1050 i vista og før når jeg kjørte XP var det bare å sette inn en egen oppløsning som en standard.

har kikket rundt på nett og det ser ut til at "alle" får det til eller at det ikke er noe problem i vista, men her sitter jeg...

 

har 7800gt skjermkort og Acer 22" wide (Acer AL2216W)

pluggen fra skjerm til pc er vanlig vga kabel om det har no betydning.

kjører 100.65 driver som er den siste fra nvidia.

 

Nvidia sitt nye "control panel" er noe av det værste jeg har vært borti på lang tid, og det er mulig jeg har oversett noe men finner ikke noe.

control panel driten i seg selv er nesten en god grunn til å gå over til ATI\AMD til tross for at jeg altid har hatt nvidia :hrm:

 

noen som har noen ideer hva det kan være jeg overser\gjør feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei.

 

jeg plages med å få 1680x1050 i vista og før når jeg kjørte XP var det bare å sette inn en egen oppløsning som en standard.

har kikket rundt på nett og det ser ut til at "alle" får det til eller at det ikke er noe problem i vista, men her sitter jeg...

 

har 7800gt skjermkort og Acer 22" wide (Acer AL2216W)

pluggen fra skjerm til pc er vanlig vga kabel om det har no betydning.

kjører 100.65 driver som er den siste fra nvidia.

 

Nvidia sitt nye "control panel" er noe av det værste jeg har vært borti på lang tid, og det er mulig jeg har oversett noe men finner ikke noe.

control panel driten i seg selv er nesten en god grunn til å gå over til ATI\AMD til tross for at jeg altid har hatt nvidia  :hrm:

 

noen som har noen ideer hva det kan være jeg overser\gjør feil?

8278539[/snapback]

 

 

Jeg ville nesten bare lett i panelet, det må være noe du overser. Men syntes det er rart om du skulle oversett noe så "stort".

Lenke til kommentar

Tipper det er skjermen som er problemet

 

Lånte nettopp en Benq 22" widescreen 1680x1050 (analog, ingen DVI) fra jobben, og hadde store problemer med denne.

 

Koblet den til to maskiner via en KVM-switch; den ene med Vista HP 64-bit og et 7600GT-kort, den andre med XP og et X1950PRO-kort. Seneste drivere på begge.

Fikk ikke 1650x1050 på noen av dem, nærmeste jeg kom var 1280x768 på nVidia-kortet og 1440x900 på ATI-kortet.

Byttet om skjermkortene, fikk fremdeles samme oppløsninger på dem.

 

Leverte skjermen tilbake, og satt opp min egen LG 17"-skjerm igjen (også analog), og flyttet skjermkortene tilbake dit de var opprinnelig.

Og på denne 4:3-skjermen kan jeg nå velge 1680x1050 på XP MCE/X1950PRO-maskinen... på Vista/7600GT-maskinen har jeg fremdeles ingen andre 16:9-valg enn 1280x768.

 

Edit: ble lei av dette, så jeg gadd ikke bytte om skjermkortene igjen kun for å sjekke.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

Hadde samme problemet... Grunnen var veldig enkel.. Jeg kjørte Dual-screen, og Vista trudde at min andre skjerm, var hovedskjerm, og ville ikke gi full oppløsning.

Så hvis du har dual-screen, skru av maskinen din, napp ut skjerm nr2, boot opp PCn, still inn oppløsningen, og plugg inn screen 2 mens maskinen kjører..

 

Det fikset problemet mitt i hvert fall..

Lenke til kommentar

Mulig at dette kan ha noe med analog vs. DVI å gjøre?

Syns det er merkelig at jeg ikke fikk riktig oppløsning på analog LCD uansett XP/Vista eller Radeon/GeForce. Kanskje en underprioritert sak for ATI og nVidia..?

Eller er det de nye, billige, store skjermene som er søppel?

Det gikk jo tross alt bedre med min 2 år gamle 17" LG-skjerm, som også er analog... :hmm:

 

Edit: det som irriterer meg aller mest, er at jeg får mest saklig oppløsning med ATI-kortet (X1950PRO) i Vista, men klarer ikke å innstallere Catalyst, kun selve driveren. Ahrrg.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...