Gå til innhold

hvordan lufte en rødvin


Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det slik at en rødvin skal "luftes" mellom man har åpnet den og den drikkes. Spiller det noen rolle om han luftes i det at flaska står uten kork eller i det den ligger og slenger i glasset et lite femminutt før den hives innpå?

 

og, et litt mer snedig og lite konkret spørsmål, den effekten som søkes oppnådd ved lufting av vin, er den merkbar smaksmessig for dødelige individer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713
Jeg har forstått det slik at en rødvin skal "luftes" mellom man har åpnet den og den drikkes. Spiller det noen rolle om han luftes i det at flaska står uten kork eller i det den ligger og slenger i glasset et lite femminutt før den hives innpå?

 

og, et litt mer snedig og lite konkret spørsmål, den effekten som søkes oppnådd ved lufting av vin, er den merkbar smaksmessig for dødelige individer?

8277395[/snapback]

 

Jeg tar utgangspunkt i ditt spørsmål nummer to - hvor jeg vil driste meg til å si; nei.

(med unntak av særdeles gamle viner, som ingen dødelige drikker)

 

Og med dette utgangspunktet er det like greit å la den luftes i flaske.

Men et mer relevant spørsmål er kanskje:

Drikker du vinen din innen fem minutter fra den treffer glasset..?

Lenke til kommentar
Jeg har forstått det slik at en rødvin skal "luftes" mellom man har åpnet den og den drikkes. Spiller det noen rolle om han luftes i det at flaska står uten kork eller i det den ligger og slenger i glasset et lite femminutt før den hives innpå?

 

og, et litt mer snedig og lite konkret spørsmål, den effekten som søkes oppnådd ved lufting av vin, er den merkbar smaksmessig for dødelige individer?

8277395[/snapback]

 

Jeg tar utgangspunkt i ditt spørsmål nummer to - hvor jeg vil driste meg til å si; nei.

(med unntak av særdeles gamle viner, som ingen dødelige drikker)

 

Og med dette utgangspunktet er det like greit å la den luftes i flaske.

Men et mer relevant spørsmål er kanskje:

Drikker du vinen din innen fem minutter fra den treffer glasset..?

8277455[/snapback]

 

Det første du svarte på, som var mitt andre spørsmål, var det jeg regnet med ja. Pretensiøse, håndleddsbøyende, overbærende sossetryner, ta dere en bolle.

 

Når det gjelder ditt spørsmål, forstår jeg ikke hvorfor du spør. Men jeg kan fortelle hva jeg tenker. Hvis jeg ikke gidder å vente på at vinen skal luftes i flaska, men av en nevrotisk grunn likevel insisterer på at den skal luftes no matter what, resonnerer jeg meg frem til at den nok helt sikkert luftes mye raskere i glasset, da den der har en større flate som er i kontakt med lufta :p

Lenke til kommentar

Lufting av rødvin har helt klart noe for seg, vin er ferskvare og smaken kan forandre seg mye ved at den blir luftet før den drikkes. Anbefaler at du tømmer flasken over i en karaffel og la den stå i en halv time eller lenger, å bare åpne flasken har lite for seg da all lufting må skje igjennom den lille flasketuten. Ikke noe hokus pokus med dette.

Endret av Dr.Gonzo
Lenke til kommentar
Lufting av rødvin har helt klart noe for seg, vin er ferskvare og smaken kan forandre seg mye ved at den blir luftet før den drikkes. Anbefaler at du tømmer flasken over i en karaffel og la den stå i en halv time eller lenger, å bare åpne flasken har lite for seg da all lufting må skje igjennom den lille flasketuten. Ikke noe hokus pokus med dette.

8277579[/snapback]

 

så da er jeg ikke komplett nedsnødd i det at jeg fant ut at det var mer hensiktsmessig å lufte vinen i glasset?

Lenke til kommentar
Lufting av rødvin har helt klart noe for seg, vin er ferskvare og smaken kan forandre seg mye ved at den blir luftet før den drikkes. Anbefaler at du tømmer flasken over i en karaffel og la den stå i en halv time eller lenger, å bare åpne flasken har lite for seg da all lufting må skje igjennom den lille flasketuten. Ikke noe hokus pokus med dette.

8277579[/snapback]

 

så da er jeg ikke komplett nedsnødd i det at jeg fant ut at det var mer hensiktsmessig å lufte vinen i glasset?

8277602[/snapback]

 

nei, men sjansen er jo liten for at den blir luftet nok :)

Lenke til kommentar

Nå tar jeg dette helt ut av løse lufta, men vinen har jo vært oksygen-sultet ganske lenge der nedi flaska antar jeg, så når den kommer i kontakt med oksygenet så blir det en kjemisk reaksjon som.. erm.. oksygenerer vinen. Høres ikke så smart ut nå som jeg har skrevet det. :p

 

Men er vel noe a'la det samme som med øl, bare at øl blir verre ved lufting.(flat og død)

Lenke til kommentar
Nå tar jeg dette helt ut av løse lufta, men vinen har jo vært oksygen-sultet ganske lenge der nedi flaska antar jeg, så når den kommer i kontakt med oksygenet så blir det en kjemisk reaksjon som.. erm.. oksygenerer vinen. Høres ikke så smart ut nå som jeg har skrevet det. :p

 

Men er vel noe a'la det samme som med øl, bare at øl blir verre ved lufting.(flat og død)

8279390[/snapback]

 

Ikke noen ekspert jeg heller, men lufting av vin har noe med frigjøring av enzymer å gjøre, som igjen frigjør aromastoffer, eller noe sånt....send en mail til en vinprodusent eller noe...de kan sikkert gi noen bedre svar.

 

Men oksygenerer? Sikker på at du ikke mener oksiderer? :)

 

Men tipset som Dr. Gonzo kom med, er et bra tips. å helle vinen over på en karaffel, er den beste måten å lufte den på.

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

Lufting av vin spiller bare noen rolle i de tilfeller der vinen er en lagringsvin. Da er det gjerne en fordel å bruke en karaffel som gir vinen en stor overflate. Da luftes vinen fortere. Videre medfører "luftingen" en dekantering, (tømme vinen fra flasken over i noe annet), og da kan man fjerne eventuelt bunnfall ved å la det være igjen noe vin i flasken, sammen med "grumset" som har samlet seg i bunnen av flasken.

 

"Luftingen" fjerner eventuelle rester av svovel- lukt. Svovel brukes for å konservere vin, slik at den ikke ettergjæres.

 

KJøper du vin på polet, og skal drikke den tvert, og den koster en par hundringser eller mindre, så er dette rent jåleri.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Lufting av vin spiller bare noen rolle i de tilfeller der vinen er en lagringsvin. Da er det gjerne en fordel å bruke en karaffel som gir vinen en stor overflate. Da luftes vinen fortere. Videre medfører "luftingen" en dekantering, (tømme vinen fra flasken over i noe annet), og da kan man fjerne eventuelt bunnfall ved å la det være igjen noe vin i flasken, sammen med "grumset" som har samlet seg i bunnen av flasken.

 

"Luftingen" fjerner eventuelle rester av svovel- lukt. Svovel brukes for å konservere vin, slik at den ikke ettergjæres.

 

KJøper du vin på polet, og skal drikke den tvert, og den koster en par hundringser eller mindre, så er dette rent jåleri.

8289475[/snapback]

 

 

dette var matnyttig. Det viste seg til slutt at jeg var inne på noe, på to punkter: ved å "lufte" den i glasset får den større overflate mot lufta og ikke minst, når man drikker lettdrikkelig billigvin er det bare pretensiøst å lufte den i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Nå snakker de som driver med vinsmaking om at "vinen åpner seg" ved lufting, men jeg tror vi da snakker om folk med mer finslepne smaksløker enn trådstarter og meg selv.

 

Når det er sagt, man skal ikke se bort i fra ritualiseringen rundt inntak av rusmidler. Det er det jo rundt vin også, og man kan godt anse luftingen som en del av dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
KJøper du vin på polet, og skal drikke den tvert, og den koster en par hundringser eller mindre, så er dette rent jåleri.

8289475[/snapback]

Bump.... (Ser om jeg kan få igang en diskusjon her...)

 

Lufter de aller fleste viner ved å dekantere dem, kvaliteten på vinen har litt å si, men de aller fleste viner har absolutt godt av ti minutter på en karaffel. De vinene som er best tjent med litt luft er gjerne litt kraftigere viner. Neste gang du har vært på polet å kjøpt en spansk Rioja til biffen - prøv å lufte den i ti minutter, det hjelper ;)

 

 

Som en kuriositet kan jeg jo nevne at jeg lufter de aller tyngste hvitvinene også. (Tenker da Grand cru Chablis, fete burgundere mm)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...