Gå til innhold

Tollgrenser for alkohol


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal til Danmark om ett par uker, og da lurer jeg på hva jeg som 18 åring kan ha med meg hjem fra Danmark lovlig?

 

På tobakk og alkohol, helst..

 

Takker for svar, og er litt usikker på om det er rett sted, og har søkt etter andre poster om dette temaet man fant ikke noe.

Endret av Eirikk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alkoholholdige drikkevarer:

 

*

1 liter drikk med alkoholstyrke over 22 til og med 60 volumprosent og 1,5 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent, eller 3 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent.

*

2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent, eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent.

Dette betyr at man f.eks kan ta med 5 liter øl dersom man ikke medbringer andre alkoholholdige drikkevarer.

 

For å innføre alkoholholdige drikkevarer må du være over 18 år. For innførsel av drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent må du være over 20 år

 

Og

 

Tobakksvarer:

 

* 200 sigaretter eller 250 gram andre tobakksvarer, og

* 200 blad sigarettpapir.

 

For å innføre tobakksvarer må du være over 18 år.

Fortolling av større mengder tobakksvarer enn kvoten

 

Du kan se hele greia Her

Endret av Choica
Lenke til kommentar
Må man ha vært ute av landet i minst 24 timer for å kunne ta med alkohol tilbake? Eller misforstår jeg?

8279620[/snapback]

Sitat fra linken: "Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land". Reglene er klare på dette punktet.

Lenke til kommentar

Riktig. Så alle som drar på dagstur til Sverige for å handle billig bryter loven, såfremt de handler alkohol?

 

EDIT: Neinei, nå leste jeg nøyere, og ser at jeg misforstod totalt. Jeg overså "ikke" og trodde dermed at de måtte være kjøpt tax-free. Men da er det jo greit, takk skal du ha.

Endret av Wizendraw
Lenke til kommentar
Riktig. Så alle som drar på dagstur til Sverige for å handle billig bryter loven, såfremt de handler alkohol?

8279843[/snapback]

Nei! Hvis de kjøper kvoten i Systembolaget og har med seg kvitteringen er det innenfor reglene: "dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land".

Lenke til kommentar
#

3 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent.

#

2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent, eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent.

Det betyr at først kan du ta med

  • 3 liter opp til 22%
    deretter
  • 2 liter øl over 2.5%
    eller
  • 2 liter annen drikke mellom 2.5 og 4.7 %

Så totalt kan du ta med 5 liter øl, uavhengig av styrke.

Eller du kan ta med 3 liter vin/svak brennevin maks 22%, og 2 liter øl uavhengig av styrke.

Eller du kan ta med 3 liter øl/vin/svak brennevin opp til 22% og 2 liter skvip (maks 4,7%)/2 liter øl uten maks styrke.

 

Håper dette var greit forklart!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...