Gå til innhold

Mer minne = ustabilt system


NetFinity

Anbefalte innlegg

Muligens feil kategori ettersom jeg ikke vet om det er hardware eller software som lager krøll.

 

Kastet inn 512mb SDram(2x256) ekstra minne i en av maskinene hjemme.. Da hadde maskinen totalt 768mb, og problemene begynte å vise seg straks. BSOD i winxp når jeg prøvde å kjøre spillene street legal, gta3 og MOHAA: Spearhead, og transport tycoon(har ikke testet flere, men antar det gjelder alle spill) Maskinen fryser også når jeg prøvde å spille av DivX filmer.

 

BSOD viser til mye forskjellig som skal ha forårsaket krasj hver gang(usb, nvidia, irq, dma, registry error osv.osv.)

 

Testet dermed å ta ut en av de nye brikkene, og da var maskinen stabil igjen.. Swappet mellom de to nye brikkene igjen, og fortsatt stabil maskin. Så feil på brikkene er vell utelukket da?

 

Er det winxp som krøller, eller muligens hovedkortet som er et MSI KT7-turbo.

 

Noen som har har en mulig løsning?

 

Mvh. NetFinity

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det rambrikkene av forskjellige typer... det kan skape ustabilitet

 

forskjellig optimal hastighet kan også gi det btw...

 

 

men regner egentlig med at de er av samme type/hastighet..right? :smile:

 

 

 

kan være at en av brikkene er årsaken..prøv å ta ut den ene, å test d slik føst...funker d ikke tar du bare å bytter den med den andre å tester igejn...

 

gl :smile:

Lenke til kommentar

Som sagt så har jeg swappet mellom brikkene, og alle virker feilfrie. Problemene viser seg bare når alle 3 kjøres på likt.

 

Alle er også av samme type(PC133) og for sikkerhets skyld er også maskinen uoverklokket for øyeblikket så dette skulle ikke lage problemer. Eneste er at en av brikkene er doubleside og de andre 2 er singeside. Skulle dette ha noe å bety?

Lenke til kommentar

Har opplevd noe av det samme. Hadde

 

1 stk 64 MB dobbeltsidig Mosel ram PC100 cas 2

1 stk 128 dobbeltsidig Mosel ram PC133 cas 2 og

1 stk 128 enkeltsidig Crucial PC133 cas 2.

 

Enkeltvis fungerte brikkene som de skulle på cas 2, men hadde en tendens til å få maskinen til å gå i heng når hovedkortet fikk flere minnebrikker.

 

I biosen stod cas på 2 (ytelse) fremfor 3 (stabilitet). I tillegg hadde jeg innstilt på 4 way interleave. Alt fungerte på 4 way interleave med dobbeltsidig brikkene, men måtte slås av når alle tre var på plass. Nå fungerer det stabilt på cas 2 også. Har enda ikke testet med 4 way interleave og cas 3, men utgjør neppe noe forskjell i praksis.

 

Min konklusjon ble at enkeltsidig brikkene fungerte dårlig når man satt på 4-way interleave i biosen. Tror derfor at man har mest nytte av interleave muligheten når rambrikkene er dobbeltsidig.

 

Som en test:

Endre fra cas 2 til cas 3 og/evt.

endre fra interleave til non-interleave.

Lenke til kommentar

Har nå kjørt en uke på 512mb ram, og systemet er helt stabilt. men vil gjerne utnytte den siste brikken også.

 

Prøvde nevnte tips om å deaktivere bank interleave og sette CAS til 3 når alle brikkene var i, uten noe bedret resultat. Maskinen fryser konstant når jeg prøver å gå inn i spill og spille divx osv. Noen ganger med BSOD, noen ganger uten. Kommer til og med korrupte farger på skjermen noen ganger og programmene krasjer.

 

Utrolig irriterende. Vil gjerne forsøke andre tips folk kunne kommet med før jeg spør en kompis om å bytte min doubleside minnebrikke mot en av hans singleside for å se om dette hjelper.

 

Mvh. NetFinity

Lenke til kommentar
Quote:


NetFinity skrev (2002-12-18 20:48):

Har nå kjørt en uke på 512mb ram, og systemet er helt stabilt. men vil gjerne utnytte den siste brikken også.


Prøvde nevnte tips om å deaktivere bank interleave og sette CAS til 3 når alle brikkene var i, uten noe bedret resultat. Maskinen fryser konstant når jeg prøver å gå inn i spill og spille divx osv. Noen ganger med BSOD, noen ganger uten. Kommer til og med korrupte farger på skjermen noen ganger og programmene krasjer.


Utrolig irriterende. Vil gjerne forsøke andre tips folk kunne kommet med før jeg spør en kompis om å bytte min doubleside minnebrikke mot en av hans singleside for å se om dette hjelper.


Mvh. NetFinity


Kjøp en nye 512MB brikke av samme frabikat, Det kan løse problemet ditt. Det var en av grunnen for at eg alltid kjøper 2x256 eller 2x512. Skal kjøpe 2x512 når eg oppgraderer pc'en min neste år.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-18 21:53, skrev Kjetil Lura:

Kjøp en nye 512MB brikke av samme frabikat, Det kan løse problemet ditt. Det var en av grunnen for at eg alltid kjøper 2x256 eller 2x512. Skal kjøpe 2x512 når eg oppgraderer pc'en min neste år.


 

Blir noe dyrt å kjøpe inn nytt hele tiden.. funker ikke systemet med 768mb så får jeg bare klare meg med 512mb inntil videre og heller donere den siste brikken til en trengende kompis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...