Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

startproblem med golf2 gti

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hei.

ok problemet er :

så lenge bilen har stått en stund så starter den fint. men når eg har nett slått den av og går inn i for eksempel en butikk for og handle og er borte i 2-4 minutt så vill den av og till ikkje starte att.. kan det vere starteren som er ødelagt? har byttet batteri da eg vart tipset at det kunne jelpe men til ingen nytte.. håper kansje noken her kan gje meg eit tips

89modell golf2 gti 16v

mvh

art

Endret av artwrx
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
mvh

art

8267195[/snapback]

Helvete, en som heter det samme som meg og som atpåtil har en gti 16v :p har hatt en toer 16v selv. Går starteren når den ikke vil starte?

Endret av trra
Skrevet

ok.. da eg er ganske "grønn" innen bilmekanikk er det mye arbeid og skifte? eventuelt må bilen inn på et verksted.

Skrevet

Vel... Man måler om starteren får strøm fra batteriet. Det skal være konstant strøm på den største ledningen. Er det ikke strøm på den, så er det brudd i ledningen/kontaktene mellom starter og batteri.

Hvis det er strøm på den største ledningen, så måler du på den minste samtidig som noen vrir om nøkkelen. Det skal da komme spenning. Hvis det kommer spenning, er det starteren. Den må da byttes (noen kan sikkert foreslå at du kan begynne å overhale den, men det er IKKE noe som er verdt hverken tiden det tar eller resultatet du oppnår).

Hvis du derimot ikke får spenning, så kan det være bryteren på tenningslåsen som er gåen. Den sitter skrudd fast bak selve låsen. Det kan også være lednings/kontaktbrudd mellom tenningslås og starter.

Dette er noe som tar kort tid å gjøre på et verksted og bytte av startmotor tar heller ikke lang tid. Har du ikke noen som kan hjelpe deg, så anbefaler jeg deg å ta den inn på verksted. Nye startmotorer varierer en del i pris, så du kan jo vurdere å kjøpe en brukt og få verkstedet til å skifte denne hvis en ny er dyr. Kommer litt ann på bilens tilstand ellers og om du kommer til å ha den lenge. Hvis du har planer om å beholde bilen en stund, så kjøp like godt en ny starter, så slipper du sansyneligvis dette problemet igjen for resten av bilens levetid.

Gjest Slettet+5132
Skrevet (endret)

Du kan også prøve å banke på starteren med en hammer eller vedkjepp e.l. Starter bilen etter dette hver gang er det nok starteren din som er gåen, billigst er det vel med en bytte starter eller hvis du handler hos en bilskrot. Starteren er enkel å bytte, 2 ledninger og 3-6 skruer

Endret av Slettet+5132
Skrevet

Av og til sier du. Kan være akslingen, og/eller messingbøssingen som sitter på akslingen til innslaget som låser seg pga. varm girkasse.

Dette forutsetter selvfølgelig at bilen er kjørt relativt varm.

Husk også at GTi 16v bruker mye strøm pga. bla. elektrisk bensinpumpe, så korte kjøreturer over tid tapper batteriet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...