Gå til innhold

Endelig forklaring på 4GB RAM-spørsmålet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har sett så mange forskjellige svar på spørsmålet om en kan bruke 4 GB RAM i et ikke-64-bits operativsystem. Går det an eller går det ikke an?

Prøv på en måte å "bevise" det dere sier, også. Slik at jeg kan viderefortelle det. Ikke bare si "Det var en dude på HW-Forumet som sa det. De kan data".

Ja, jeg har søkt i forumet (på begge steder) og på wikipedia.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaret er ja og nei.

Og grunnen til det er at "ikke 64" kan være så mangt.

Mener du 8 bit, 16 bit eller 32 bit? Eller noe annet?

Og tenker du på hvor stort dataområde et "ikke 64 bit"-program kan adressere? Direkte eller indirekte?

Hvis vi for enkelhets skyld holder oss til det direkte adresserbare dataområdet for et 32 bits OS, så er det 2^32 = 4*1024*1024*1024 = 4 GB

Hvis dette OS'et kjører på en HW-plattform med 32 adresselinjer, da kan du bruke 4 GB minne.

Skrevet (endret)

Ja man kan det. Jeg har det. Problemet er at 4GB ikke vises. Dette er forklaring:

Et 16 bit operativsystem kan addressere 2^16Bytes = 65.536Bytes = 64KiB minne.

Et 32 bit operativsystem kan addressere 2^32Bytes = 4.294.967.296Bytes = 4GiB minne.

Et 64 bit operativsystem kan (i teorien) addressere 2^64 = 16,7 millioner Terrabytes minne.

Svært mange hardwarekomponenter trenger å ta i bruk en del av det addresserbare minneområdet i windows. En enkel måte å se hvilke komponenter som tar i bruk deler av det adresserbare minnet er ved å skrive inn "msinfo32" (uten anførselstegn) i kjør-menyen. Her går du inn på "hardware resources" og så videre på "Memory". (Dette var Vista, tror det samme gjelder for XP)

Skjermkortet tar opp like mye av det addresserbare minnet som minnemengden på skjermkortet (+ litt ekstra), lydkort tar en del addresserbart minne osv.

Til slutt ender du opp med 4GiB - skjermkortminne - litt ekstra = rundt 3,xGiB "brukbart" minne i et 32 bit operativsystem.

Endret av Belarnion

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...