Gå til innhold

Speilrefleks, Pentax K10D evt K100D ?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg går å sikler etter mitt første speilreflekskamera, type digitalt ;)

 

Jeg går mye på turer i fjellet, og ellers på kanoturer, og har i så måte sett på Pentax K10D, siden dette har værtettinger, noe som jeg anser for en fordel.

 

Var inne på FotoVideo i Bergen i dag og fikk kjenne litt på kameraene.

De jeg prøvde i hånden var Canon 400D, Pentax K10D, og Nikon D200.

 

Canon ble for smått i hendene på meg (Ikke det at jeg har så store hender,

men det var bare 'lite'), K10D var rimelig perfekt, Nikon D200 var faktisk kanskje

en anelse bedre, ikke mye. Men prisen er for stiv for meg, så den er ute av bildet.

 

Nå sier alle det at optikk er tingen. Kjøp heller dyrer objektiver, og spar penger på

huset, hvertfall ved førstegangskjøp.

 

Jeg har derfor tenkt litt på å kanskje kjøpe K100D istedet. Men jeg syns det er dyrt

med ca 6000 for et 'så gammelt' kamera, når K10D har kommet.

 

Videre fikk jeg vite at Pentax skulle være på FotoVideo i Bergen imorgen, og jeg

lurer på om noen har vært med på et lignende opplegg. Blir det da rabatter kanskje ?

 

Eller mulighet for å lure ut noe info om den nye versjonen av K10D som angivelig kommer i november ?

 

Tilbake til poenget.

 

Er K100D verd 6000 kr nå, uten værtettinger, eller bør jeg la det stå til og hoppe etter K10D. Er det en tanke å kjøpe K10D nå, så få seg noen objektiver i løpet av året, og vurdere å evt. kjøpe nytt hus til jul eller neste vinter/vår ?

 

EDIT: Sitter K100D i hånden på samme måte som K10D ? Prøvde ikke det kameraet.

Er bildestabiliseringen verd 1500 kr (K110D vs K100D) ? Lurer nemmelig på om de kun hadde K10D og K110D, ikke K100D inne der. Såg kun 10 og 110 i monteret.

 

 

På forhånd takk for svar.

 

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror de fleste speilrefleks gjør jobben rimelig bra, og det som er viktig har du sett på, nemlig hvordan den ligger i hånden.

Jeg har nettopp kjøpt k10D, som er mitt første digitale speilrefleks. Hadde ingen objektiver fra før og startet på bunn.

Mine argumenter var

1. Godt å holde i

2. Ny versjon som holder noen år, særlig med oppfølgning på objektiver osv-

3. Pris

 

For meg så lå valget mellom Nikon 80 og Pentax K10D, det ble Pentax pga.

1.Værtetting av hus

2.Bildestablisator i hus

 

I tillegg hadde jeg lyst på et godt objektiv, men ble litt i tvil om jeg skulle investere i dette med en gang uten å vite mitt behov, og så kommer der så mye flott til Pentax i år.

Så jeg gikk for kit 18-55+50-200 ingen proffklasse, men mer en nok for meg i nåværende (grønnskolling tilværelse). Og de yter faktisk ganske bra syntes jeg(subjektivt).

 

Ønsker nok et objektiv til som yter bedre i dårlig lys, men det får komme når jeg får høre brukererfaringer fra de nye objektivene som kommer i år. Man skal jo ha noe å se frem til også :yes:

 

Ble ikke så mye info om K110, da jeg ikke så på dette i det hele tatt. Men til slutt er det bare du som skal velge, så gjør det som kjennes riktig for deg. Lykke til.

Endret av acer290
Lenke til kommentar
Hei,

 

jeg går å sikler etter mitt første speilreflekskamera, type digitalt ;)

 

Jeg går mye på turer i fjellet, og ellers på kanoturer, og har i så måte sett på Pentax K10D, siden dette har værtettinger, noe som jeg anser for en fordel.

 

Var inne på FotoVideo i Bergen i dag og fikk kjenne litt på kameraene.

De jeg prøvde i hånden var Canon 400D, Pentax K10D, og Nikon D200.

 

Canon ble for smått i hendene på meg (Ikke det at jeg har så store hender,

men det var bare 'lite'), K10D var rimelig perfekt, Nikon D200 var faktisk kanskje

en anelse bedre, ikke mye. Men prisen er for stiv for meg, så den er ute av bildet.

 

Nå sier alle det at optikk er tingen. Kjøp heller dyrer objektiver, og spar penger på

huset, hvertfall ved førstegangskjøp.

 

Jeg har derfor tenkt litt på å kanskje kjøpe K100D istedet. Men jeg syns det er dyrt

med ca 6000 for et 'så gammelt' kamera, når K10D har kommet.

 

Videre fikk jeg vite at Pentax skulle være på FotoVideo i Bergen imorgen, og jeg

lurer på om noen har vært med på et lignende opplegg. Blir det da rabatter kanskje ?

 

Eller mulighet for å lure ut noe info om den nye versjonen av K10D som angivelig kommer i november ?

 

Tilbake til poenget.

 

Er K100D verd 6000 kr nå, uten værtettinger, eller bør jeg la det stå til og hoppe etter K10D. Er det en tanke å kjøpe K10D nå, så få seg noen objektiver i løpet av året, og vurdere å evt. kjøpe nytt hus til jul eller neste vinter/vår ?

 

EDIT: Sitter K100D i hånden på samme måte som K10D ? Prøvde ikke det kameraet.

Er bildestabiliseringen verd 1500 kr  (K110D vs K100D) ? Lurer nemmelig på om de kun hadde K10D og K110D, ikke K100D inne der. Såg kun 10 og 110 i monteret.

 

 

På forhånd takk for svar.

 

Mvh,

Beej80

8260553[/snapback]

Det at det kanskje kommer en oppfølger synes jeg du skal glemme. To-tre måneder etter denne så blir det sannsynligvis annonsert nok en oppfølger, og da kommer du til å tenke akkurat det samme.

 

Når det gjelder K10D kontra K100D så er forskjellene mer enn værtetting og høyere oppløsning.

 

For det første er K10D en del større fysisk. Så hvis D400 kjentes for liten, så er det store sjanser for at du vil oppleve det samme med K100D, selv om den kanskje er bedre ergonomisk. I tillegg til at K10D sitter bedre i hånda vil du trolig oppleve at den er bedre ballansert og dermed stødigere enn K100D og D400.

 

Videre har K10D to innstillingshjul. Det gjør at den er raskere og mer intuitiv å betjene. Den har og Hyper mode. Dette er et form for programmode, som enkelt kan overstyres med rattene. Jeg bruker det så å si alltid, så lenge jeg bruker objektiv med automatikk. Det har og andre nyttige programfunksjoner som K100D mangler.

 

Og så er det betydelig raskere, både autofokus og skrivehastighet.

 

Fordelen med K100D er faktisk at det har mindre oppløsning. Selv om det er merkbar forskjell på oppløsninga så er ikke dette bare en fordel i K10D sin favør. K100D har brukbar ISO 3200 og det har reell betydning i en del situasjoner med lite lys. Så når det gjelder dette må du veie detaljer opp mot støy.

 

Videre så er nok jpg filene uten etterbehandling noe skarpere fra K100D. For å nytte oppløsningen til K10D fullt ut, må du være forberedt på å bruke en del tid framfor PC-en.

 

K110D er rett og slett en K100D uten billedstabilisator. Jeg vil si at billedstabilisator er verdt de ekstra kronene, men det er mitt syn. Dette kan sikkert diskuteres frasm og tilbake, men i bunn og grunn er det nok svaret på dette individuelt.

 

Lykke til. Er det noe mer du lurer på, så er det bare å spørre.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, begge 2 :)

Det er bra å få utfyllende og gjennomtenkte svar, det setter jeg pris på.

 

Jeg vil nok måtte klare meg med KUN kit objetivet for en stund dersom jeg kjøper K10D. Har ikke råd til 50-200 nå, må vente litt før jeg evt kan kjøpe den.

 

Skulle likt å visst om det ble noe tilbud imorgen eller ikke, om noen har vært i en butikk når Pentax er der.

 

 

Fototim : Det du egentlig sier er at de kronene jeg må ut med ekstra for K10D

er penger vel verd det med tanke på hva jeg får for de ?

(Raskere autofokus, værtetting, raskere skrivehastighet, ergonomisk bedre (størrelse), bedre kontroller (de 2 hjulene), vekt/balanse)

 

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Tusen takk for svar, begge 2 :)

Det er bra å få utfyllende og gjennomtenkte svar, det setter jeg pris på.

 

Jeg vil nok måtte klare meg med KUN kit objetivet for en stund dersom jeg kjøper K10D. Har ikke råd til 50-200 nå, må vente litt før jeg evt kan kjøpe den.

 

Skulle likt å visst om det ble noe tilbud imorgen eller ikke, om noen har vært i en butikk når Pentax er der.

 

 

Fototim : Det du egentlig sier er at de kronene jeg må ut med ekstra for K10D

er penger vel verd det med tanke på hva jeg får for de ?

(Raskere autofokus, værtetting, raskere skrivehastighet, ergonomisk bedre (størrelse), bedre kontroller (de 2 hjulene), vekt/balanse)

 

Mvh,

Beej80

8261355[/snapback]

Når det gjelder de argumentene du lister opp, så ja, det er det jeg sier.

 

Når det gjelder billedkvaliteten så har jeg ett forbehold.

Kitobjetivet er i samme klasse som andre kitobjektiv, men det er ikke godt nok til å nytte billedkvaliteteten fra K10K fullt ut. Du vil trolig få like god billedkvalitet med K100D og DA 16-45/4. Den kombinasjonen koster omtrent det samme som en K10D med kitlinse. Generelt så vil trolig en DA 16-45/4 leve lenger enn kamerahuset...

 

Dette bare for å forvirre deg litt ;-)

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Dette bare for å forvirre deg litt ;-)

 

Mvh Tim Typo

 

 

Hehehe, tusen takk for det :D

 

Ja, har tenkt tanken med den 16-45 f/4.0, men har sett at Pentax skal komme

med nye objektiver, deriblandt en 16-50 som er mer lyssterk. (Og koster mer selvsagt).

 

Menmen, jeg har bestemt meg for å kjøpe K10D.

 

Jeg reiser inn imorgen og hilser på Pentax-folkene og kjøper kameraet.

Tror ikke jeg vil angre.... Bruker "Jeg-har-sluttet-å-røyke-pengene" mine :D

 

(Har faktisk sluttet også, så det er ikke "Jeg-kommer-til-å-slutte-og-røyke-(aldri)-pengene").

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Hei,

 

da var kameraet i hus.

Men så UTROLIG kjipt det er å sitte og se på batteriladeren ;-)

 

Leser bruksanvisningen og sikler etter å få prøvd det skikkelig.

Han fra Pentax var skikkelig behjelpelig med å demonstrere og informere.

Han var ok i det at han gjorde klart hva som var hans subjektive oppfatning,

og hva som var fra tester eller Pentax.

 

Videre var betjeningen meget trivelig :)

 

Skal på kano/fisketur til helgen, så da blir kameraet med. Får leke litt der, håper det

blir noen bra bilder også, selv om jeg har mye ting å finne ut av.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Grattis med et supert kamera!

 

Skulle akkurat til å legge inn en anbefaling på K10D til deg her, men var visst for sen, siden du allerede har kjøpt kameraet. Ikke bry deg om at du i første omgang ikke har råd til mer enn kitobjektivet. Pentax-kitobjektivet er meget bra i forhold til f.eks. Canons, og det holder helt fint sånn til å begynne med. Du blir tidsnok bitt av objektivbasillen. ;)

Lenke til kommentar

Takk takk :)

 

Han ene som jobbet på FotoVideo nevnte noe om at det kom en 50mm f/1.4 til rundt kr 2000 snart ?

 

Er det noen som vet noe om dette ? Jeg har ikke hørt noe om det objektivet.

Er det Pentax som lager det og eller er det Sigma eller Tamron ?

 

Mvh,

Beej80

EDIT: Linjeskift

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Han ene som jobbet på FotoVideo nevnte noe om at det kom en 50mm f/1.4 til rundt kr 2000 snart ?

De har nå 50mm f/1.4 til veil. pris 2600 kr, den finner du mer informasjon om på Pentax sine hjemmesider. Ellers er det ventet en DA* 55mm f/1.4SDM, men tidspunkt for denne er veldig usikkert. Den ligger inne i Pentax Lens Development Roadmap for 2007, men uten tidsangivelse. Tror du også kan være trygg på at den koster mer enn 2000 kr :o) Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Kitobjetivet er i samme klasse som andre kitobjektiv, [...]

8261891[/snapback]

Det er mulig at den optiske kvaliteten kan være i samme klasse, men konstruksjonsmessig er Pentax' 18-55mm langt bedre enn Canons og Nikons 18-55mm og Konica-Minoltas (og formodentlig Sonys) 18-70mm kitobjektiver.

 

Pentaxen har metall-bajonett, avstandsskala og front som ikke roterer (letter f.eks. bruk av polariseringsfilter). Solblender er inkludert i prisen, og er "kronblad-formet" (engelsk: petal-shaped), som er mye mer effektivt ved slike brennvidder enn den sirkulære typen. Dessuten tillater det bruk av fokusringen selv om bryteren på kameraet står i AF-posisjon.

 

De andre has plast-bajonett, mangler avstandsskala, har front som roterer og følgelig en lite effektiv sirkulær solblender. Solblenderen er ikke en gang inkludert hos Canons og Nikons 18-55mm. Og manuell fokusering kan bare gjøres med AF-bryteren i MF-posisjon.

Lenke til kommentar
tusen takk for link og info. Kan kanskje ha vært det objektivet til 2600 han mente.

 

Ser det kommer mye fremover.

Han fra Pentax trodde personlig at de fleste nye objektivene ville ligge i området 7000++.

Pentax er faktisk selv blant de rimeligste på objektiver, noen andre leverandører kan være litt billigere, men ikke så mye.

 

De nye som er ventet fra Pentax i år, kommer nok i 7000kr+ ja. 16-50 f/2.8 kommer på 7300 kr veil., mens 50-135 f/2.8 kommer på 8600. De andre blir nok ikke så mye billigere, 200 f/2.8 er kanskje unntaket (Canon sin koster ca 6500). Både 60-250 f/4 og 300 f/2.8 kommer nok på over 7000 kr med god margin, vil jeg tro (Sigma sin 100-300 f/4 koster ca 9000 kr)...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Ah,

 

tusen takk for link og info. Kan kanskje ha vært det objektivet til 2600 han mente.

 

Ser det kommer mye fremover.

Han fra Pentax trodde personlig at de fleste nye objektivene ville ligge i området 7000++.

 

Mvh,

Beej80

8265074[/snapback]

 

 

FA 50/1.4 er veldig skarp om du blender ned et par hakk. Noen mener at autofokusen famler litt ekstra i mörket. Likevel er det et suverent objektiv til prisen. Jeg kommer nok uansett til å vente på DA* 55/1.4.

 

mvh

.lars

Endret av Recercare
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...