Gå til innhold

Trimme båtmotor lovlig?


Anbefalte innlegg

Vi trenger ny utenbordsmotor til vår 19 fots plastbåt da den gamle 50hk Mercuryen så å si har tatt kveld (den ene pluggen soter seg til enhver tid og vi er lei av å få motorstopp midtsjøs hver gang vi er ute med båten).

 

Så det jeg lurte på var om det går an å kjøpe en 40hk og få verkstedet til å skru denne opp til å yte 50, lovlig? En kompis anbefalte meg å kjøpe en 40hk Tohatsu og gjøre det, fordi det sannsynligvis vil være ganske mye rimeligere enn å kjøpe 50hk (selv med evt. ekstraavgifter). Er det mulig, og hvilke avgifter er isåfall aktuelle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel neppe så lett/billig er ikke sikker på tohatsu men med f.eks evinrude e-tec, er 40, 50 og 60hk samme motor, hksperren ligger bare i elektronikken, evnt i eksosen, men problemet er at ikke man får tak i softwareoppdateringer så man får 60hk ut av en 40hk

8259523[/snapback]

tldi 70/90 til tohatsu er også slik, + at det er anna gear/gear-rutveksling

 

Men dersom butikk/verksted tar på seg å gjøre dette, hvordan gjøres det da lovlig (antar det er visse tilleggsavgifter), og lar det seg i det hele tatt gjøre lovlig?

8262437[/snapback]

hadde det vært en 9.9 å fikse til 15 så ha det jo vore greit, men om noen gjør dette på større motor... uansett så er det nok ikke så lettvint å få gjort det og det har nok helt sikkert sin pris det å. mulig garanti også faller bort ved dette...

Bli nok alt for tungvint tenker jeg, så kjøp heler 50, og da beholder du også garanti.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Viss det er er samme motor som blir brukt så tviler jeg på at det har noe å si.

Men trimmer man en 30hk opp til 50 så tror jeg det ville gått over levetiden.

Men det stiller seg litt anderledes viss motoren på en 40hk er samme type som produsenten bruker på 60hk.

40hk min har samme motor som 50hk har, de har bare skiftet eksos og forgasser på min for å strupe den ned, skifter jeg forgasser og eksos så den blir 50hk så skal ikke det ha noe spesielt å si.

Egentlig så er det ikke bra for motoren å bli strupet ned heller, så det kan og gå negativt over levetiden.

Det er ikke ulovlig å trimme en båtmotor, ivertfall ikke så jeg har fått med meg..

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...