Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sannheten bak bensinforbruk?


gxi

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hørt ganske mange motstridende opplysninger om hvordan redusere bensinforbruk.. (eller generelt drivstofforbruk) her er en samling:

 

Påstand 1: Sett bilen i fri i nedoverbakke

 

Resultat: Lavere turtall.

 

Mine påstander:

1: Gamle biler hvor bensinmengden kontrolleres mekanisk utfra luftmengde: Ja, pga. lavere turtall, og dermed lavere luftmengde, som igjen gir lavere bensinmengde.

 

2: "Nye" biler med datastyrt innsprøyt vil vel kunne nærmest stoppe bensininnsprøytningen om gasspedalen slippes helt. Kommentarer på påstand?

 

Motpåstand: Katalysator krever en viss mengde ubrent bensin for å fungere?

4: Trenger den å fungere om motoren bare slipper ut luft i en kort periode?

 

5: Motoren har div. enheter som den må drive. Dette inkluderer generator for elektrisitet, servopumpe, vannpumpe, osv. Når motoren går på tomgang, dvs. i fri, må den selv drive disse enhetene ved å bruke drivstoff til å drive seg rundt. Når motoren står i gir, og dras fremover av en nedoverbakke vil disse bli drevet rundt av energien som frigis når bilen kjører fremover. Det kreves derfor ikke energi fra motoren for å drive disse.

 

Påstand 2: Bruk gir som brems inn mot kryss og i nedoverbakke istedet for bremsepedalen

 

Mine påstander:

1: Bremsen konverterer energi rett til varme, uansett tilfelle. Dersom bremsen blir brukt vil det gå energi direkte over til varme, altså bortkastet energi.

 

Motpåstand: Motoren vil bruke mer drivstoff pga. høyere turtall ved nedgiring => Påstand 1?

 

Påstand 3: Bruk clutchpedalen minst mulig, trykk ikke inn før helt nødvendig, dvs. vent lengst mulig ved stopp

 

Mine påstander:

1: Når clutchpedalen trykkes inn må motoren selv drive servopumpe, generator, osv. Dette er energi fra drivstoffet. Uten clutchpedalen inne vil kraft man ellers ville brukt på bremsen gå til å drive disse enhetene. (Påstand 1)

 

Påstand 4 og Påstand 5:

- Aksellerer sakte.

- Aksellerer kjapt og effektivt, hopp over gir.

 

Mine påstander:

1: Sakte aksellerasjon krever mindre trykk på gasspedal, men samtidig vil aksellerasjonen gå over lengre distanse. Mine matematiske kunnskaper holder ikke til å gjøre noen beregninger på dette.

 

2: Kjapp aksellerasjon gir kortere strekning. Å hoppe over gir gir mindre tomgangskjøring (påstand 1).

 

--

 

Det var noen jeg kunne komme på nå. Får vel prøve å komme på flere. Noen kommentarer til dette, eller flere påstander?

 

Merk at alt jeg har skrevet nå er påstander jeg har hørt eller påstander jeg selv har kommet frem til. Påstandene stemmer ikke nødvendigvis (noen av dem motsier hverandre også).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt for alle motorer så gjelder dette: Forbrenningen må skje så raskt. Det er derfor det er store mengder energi igjen i det som kommer i eksosen( og kjølevann/luft). Skipsdieselmotorer med sylinderdiametere på 80 cm og turtall på 80-100 o/min har de fått til virkningsgrader opptil 35-37 %. Turtallet er problemet. Derfor gjeldr det å holde lave turtall og ikke akselerere :)

Lenke til kommentar

Jeg setter ikke bilen i fri i nedoverbakke. Mest fordi jeg ikke ser poenget og delvis fordi bilen min kutter bensinen når jeg ikke gir gass og bremser på gir.

 

Ellers så gjelder det å planlegge kjøringen, ikke akselerer i motbakker, la motoren jobbe lett, men ikke på skyhøyt turtall osv.

 

Når jeg tenker meg om så er det sjeldent at motoren i bilen min ser høyere turtall enn 2500-3000rpm hvis jeg kjører pent. 4.gir og 5.gir blir flittig brukt, ved 50-60km/t i 4.gir durer motoren avgårde på 1400-1500rpm. Ved 1500rpm har jeg rundt 190Nm og ca 45hk. Mer enn nok til at motoren jobber lett og bruker "lite" bensin. Lite bensin er jo kanskje ikke så lite sammenlignet med nye og mer effektive motorer, men men :)

Lenke til kommentar

Kommer jo helt ann på bilen om man skal ligge i 5 gir i feks 50 sonen, har man en svak motor på bilen vil det være mye bedre å ligge i 3 eller 4 gir slik at motoren drar lett og ikke slik at det renner bensin ut av eksospotta som jeg ser ganke ofte på små konebiler i bratte oppoverbakker :!:

 

Er ikke noe som sier at man skal bruke det og det giret i den farten, girutvekslingen er jo veldig forskjellig fra bil til bil.

selv bruker jeg nesten aldri 5 gir, hopper som regel rett fra 4 til 6 gir da 6 gir på min bil ligger på ca samme turtall som en "vanlig" person bil har i 5.gir.

 

har ikke noe problem å kjøre opp en bratt bakke i 4 gir i nærheten av her jeg bor med min bil, men har kjørt en 1.1 liter Peugeot 206 opp samme bakke å måtte da bruke 2 gir for at bilen skulle klare å kjøre opp uten å begynne å slite.

 

Er ikke noe fasit svar på hvordan gir man skal bruke der og der man må bare lære seg å kjenne bilen. :)

Lenke til kommentar

Leste den saken i VG også, og de hadde (om jeg ikke husker feil) faktisk vært flinke og skrevet en liten fotnote at dette varierte fra bil til bil. Selvsagt vil en bil som Vectraen du beskriver stakan ikke kunne kjøres økonomisk i 5. gir i 50 km/h. Jeg syns Erik Braseth skriver det enkelt og greit når han minner oss på at motoren skal jobbe lett.

 

Se langt frem, planlegg kjøringen godt, fjærlett på gassen, hold god avstand til forankjørende, hoppe over gir, unngå å stoppe helt (eks. "se" når lyset skifter til grønt og avpass farten slik at du holder bilen i gang hele tiden, hvis mulig), unngå å kjøre i rush/kø (hvis mulig), kast ut all unødvendig last (rot og skrot), unngå å kjøre unødvendig med takgrind og/eller skiboks, få flest mulig ærend unnagjort på samme turen, er mine tips til å spare litt lake. :)

 

Ja, og vurder om det virkelig er nødvendig å kjøre forbi mopeden/traktoren/syklisten/gamlingen med hatt etc. hvis du skal svinge av veien 500m lenger fremme likevel, eller om du vet at du bare tar igjen køen litt tidligere. Det går mye lake med til forbikjøring, så det kan bli kostbare sekunder å spare for deg/oss (om vi i det hele tatt sparer noen...).

 

Summa sumarum: La motoren jobbe lett, kjør jevnt og defensivt og se langt fram. Det er faktisk mye lake og penger som kan spares på det i løpet av et år! :)

Lenke til kommentar

Vil tro at man sparer lite energi på å gire så ofte som det er lagt opp til ved å bruke 4. og 5 gir i 50. man da er jeg sikker på at det lille man sparer på bensin, kommer ut fra kjøleskapet i stedet, som konsekvens av overdreven giring.

 

Dessuten er det femi å kjøre på den måten, og det er vel viktigere en det meste.

 

:D Har jeg rett eller har jeg rett!! :D

Lenke til kommentar

Når det er rødt lys pleier jeg å bremse ned i god tid, for så å kravle bortover i 1000 rpm i 2. gir (ca. 15-20 km/t) mens jeg venter på at det skal bli grønt, da slipper jeg å stoppe helt hvis jeg er heldig. Samtidig får jeg også veldig god oversikt over krysset.

 

 

Dette fikk jeg faktisk kjeft for av både kjørelærer og sensor (de mente jeg somla for mye) Men det driter jeg i.... for det er mye mindre stress enn å kjøre i full fart fram til streken, stoppe for å vente på grønt også komme igang igjen.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Kan ikke helt skjønne hvorfor du skulle få kjeft for dette RCP-88, på meg virker dette som meget fornuftig kjøring. For å snu saken litt på hodet: Om du hadde holdt farten inn til krysset og stoppet helt opp med et tungt kjøretøy (buss, lastebil, vogntog etc) hadde du nok fått kjeft (jaja, kanskje ikke kjeft, men i alle fall beskjed) siden det var totalt unødvendig og lite økonomisk kjøring. Tenk på hvor mye drivstoff som skal til for å sette et vogntog i gang fra 0 i forhold til å holde det gående! Prinsippet er det samme på personbil, dog i en annen målestokk selvsagt. I mine øyne gjorde du i alle fall det rette. :)

Lenke til kommentar

Tja, om alle holder god avstand til forankjørende skal det vel ikke bli noen rykk-og-napp av det? Ser absolutt poenget med forplantninger, men i rushet er vi vel alle i samme båt hva kork gjelder uansett. Når jeg tenker rushtrafikk, tenker jeg trafikk som holder 5 - 20 km/h og da er det jo ikke mye nedbremsing det er snakk om uansett. Om jeg må stå å stampe fremme ved lyskrysset, eller lenger bak er vel et fett. Mulig vi har litt forskjellig definisjon på rush, men i Bergen snakker vi i alle fall om siiiirup. :(

 

Har faktisk opplevd å bli forbigått av gamlemor i rullator i Fana-området for de som er kjent! :D

 

Beste måten å unngå slikt på er å la være å kjøre i rushet, men det er jo en grunn til at "alle" er ute på veien samtidig da... :hrm:

Lenke til kommentar

DETTE ER VEL BEST....`?

 

Slå av bilen i nedoverbakke, og hold clutchen inne, når du nærmer deg svingen/krysset så starter du den. :!: :!: :!:

 

oppover bakke kan sette bilen i fri og dytte den oppover, ikke sterk nok...hva har man venner til da :thumbup:

 

på veien/motorveien kan du kjøre opp mot 65/100 og la den trille til den stopper. osv...osv... :dribble: :!: :!:

 

 

Er dette noe lønnsomt da? :w00t:

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...