VetleRsport Skrevet 25. mars 2007 Skrevet 25. mars 2007 (endret) Jeg hadde tenkt meg et nytt speilrefleks kamera. jeg tar mest bilder ute av biler og div sånt. Jeg var nrunt på nette å så etter et i går da fant jeg dette: Fujutsu Finepix S6500FD Er dette et bra kamera for meg? Jeg er bare hobby fotograf. Har brukt vanelig digital kamera før. Er dette enkelt å bruke? Er det nok funksjoner på det. Jeg tar som sagt bare bilder av biler. Er dette et ok kamera til denne prisen? Hvor mange bilder får man lagret på 256mb minne kort ca da? Håper på fine svar. Endret 25. mars 2007 av volvo240_r
coban Skrevet 25. mars 2007 Skrevet 25. mars 2007 Dette er et "ultra-zoom" kamera og ikke et DSLR, men nå får du feks SONY A100 til 6000,- som må sies å være et meget godt kjøp.
VetleRsport Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Skrevet 25. mars 2007 Men er dete kamera jeg linket til egnet for mitt bruk?
pederk Skrevet 25. mars 2007 Skrevet 25. mars 2007 Er det biler i bevegelse eller står de stille? Er det mye eller lite lys?
parleur Skrevet 25. mars 2007 Skrevet 25. mars 2007 Dette er et "ultra-zoom" kamera og ikke et DSLR, men nå får du feks SONY A100 til 6000,- som må sies å være et meget godt kjøp. 8235513[/snapback] SONY a100 til 3999 (uten objektiv) Er det en feil i prisen? virker litt billighttp://www.bestbuy.no/product.asp?sku=62416&site=6
VetleRsport Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Skrevet 25. mars 2007 Det er biler som står stille mest. Kan hende det blir noen få bilder med biler i bevegelse da.. Lyst ikke om kvelden Men hvis dere har noen andre kamera til en fin pris link til de da hvis de ikke koster over 4-5000,-.
pederk Skrevet 25. mars 2007 Skrevet 25. mars 2007 Vel, det høres ut som et godt kompaktkamera vil gjøre seg best. Der vil du få veldig mye for godt under 4000. Men hvilket kamera det skulle være vet jeg ikke.
VetleRsport Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Skrevet 25. mars 2007 Men det er ingen som vet om det er greit nok til mine formål det kameraet jeg linket til altså? Som sakt skal ta mest bilder av biler som står stille kanskje litt kjøring og det skal være om dagen
Kristallo Skrevet 25. mars 2007 Skrevet 25. mars 2007 På papiret ser det ut til å være et bra kamera i forhold til prisen. Testene som finnes er også veldig positive. Hvis du ikke har noen helt spesielle krav så vil det nok være et godt valg.
VetleRsport Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Skrevet 25. mars 2007 Så dette fyller mine krav mener du altså? Jeg trodde det jeg men er ikke sikker derfor spørr jeg dere
Black Star Skrevet 25. mars 2007 Skrevet 25. mars 2007 Så dette fyller mine krav mener du altså?Jeg trodde det jeg men er ikke sikker derfor spørr jeg dere 8236843[/snapback] Tror nok det oppfyller dine krav, ettersom de bedre kompaktkameraene ikke skiller seg så mye fra speilrefleks i gode lysforhold. Men vær klar ovet at det ikke er et speilrefleks, og du mister fordelene et speilrefleks gir deg (mindre støy i mørkere omgivelser, mulighet til å bytte ut objektiver, hurtighet osv...), men du får fordelene til et kompaktkamera (anvendelig objektiv, mindre i størrelse, enklere å lære, live-view på LCD skjermen).
jpsalvesen Skrevet 28. mars 2007 Skrevet 28. mars 2007 (endret) Men det er ingen som vet om det er greit nok til mine formål det kameraet jeg linket til altså? Som sakt skal ta mest bilder av biler som står stille kanskje litt kjøring og det skal være om dagen 8236457[/snapback] Det viktigste er faktisk et stativ. Du får de beste bil-bildene i litt dårlig lys sånn rundt skumringstid - og da går det ikke å skyte håndholdt. Det er også en fordel med et kamera (med evt et objektiv) som du kan putte et polariserende filter på. Det vil hjelpe deg med å håndtere refleksjoner etc. Du trenger ikke noe speilrefleks for å få til det du snakker om, rett og slett. Endret 28. mars 2007 av jpsalvesen
kawak Skrevet 28. mars 2007 Skrevet 28. mars 2007 Kan bruke pola-filter på nevnte kamera også+ de fleste andre ultrazoom. Når jeg tenker bilbilder, tenker jeg ofte vidvinkel....kamera har jo 28mm så ikke så verst(men er det nok?)
erons Skrevet 4. april 2007 Skrevet 4. april 2007 Ta en titt på Nikon D40. Elkjøp selger det til 4990,00. Og du har en prøvetid på en måned. De fleste proffene skriver at det er et kupp.
erons Skrevet 4. april 2007 Skrevet 4. april 2007 Har et Nikon D40 til prøving. Før dette har jeg også lånt Canon/Sony/Olympus/Pentax. Min oppriktige mening er at bildene tatt med Nikon D40 ikke er så "harde"(digitale) som fra de andre merkene. De som er eldre kjenner sikkert til Lp-plater kontra Cd plater. Jeg er ingen proff eller mester, men har eid(Nikon og Canon) og fotografert et betydelig antall bilder med analogt speilrefleks i over 30år. Og det var en meget hyggelig opplevelse å se bildene fra dette kameraet. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at D40 må være et kupp med tanke på biledkvalitet/pris. Som en digresjon så kan nevnes at jeg i de siste 20 år har brukt et analogt Canon EOS 10 med diverse objektiver
StigVidar Skrevet 5. april 2007 Skrevet 5. april 2007 Ta en titt på Nikon D40. Elkjøp selger det til 4990,00. Og du har en prøvetid på en måned. De fleste proffene skriver at det er et kupp. 8310982[/snapback] D40 har etter min mening en _STOR_ svakhet med at du kun får autofokus med nyere AF-S objektiver. Det betyr f.eks. at Nikon sin 50mm ikke har autofokus sammen med D40. I et annet innlegg skriver du om harde digitale bilder. Har ikke anelse om hva du mener her, men tar en bilder i raw format så skulle en vel få til det samme uansett hvilket kamera en bruker. Tar du bilder i jpg format, er du da sikker på at du lærer kameraene å kjenne i en kort prøveperiode eller bruker du standard innstillingene?
Black Star Skrevet 5. april 2007 Skrevet 5. april 2007 I et annet innlegg skriver du om harde digitale bilder. Har ikke anelse om hva du mener her, men tar en bilder i raw format så skulle en vel få til det samme uansett hvilket kamera en bruker.Han tenker nok på dynamikk, som vel også bestemmes av selve sensoren? Og ikke alle ønsker å ta bilder i RAW format... vil tro de fleste som kjøper D40 i all hovedsak utelukkende kommer til å ta JPG bilder, og da er signalbehandlingen et av kameraets viktigste punkt.
StigVidar Skrevet 5. april 2007 Skrevet 5. april 2007 vil tro de fleste som kjøper D40 i all hovedsak utelukkende kommer til å ta JPG bilder, og da er signalbehandlingen et av kameraets viktigste punkt. 8312923[/snapback] Sikkert riktig det, men her var det en person som hadde 20 års erfaring med fotografering og det kan jo hende han ville bruke raw. Men tilbake til jpg: Jeg spurte i mitt innlegg om han brukte standardinnstillingene eller tilpasset de til egen smak. Skal en fotografere i jpg, så bør en i allefall sjekke hva kameraet har å by på IMO. Alle kameraer har mulighet for individuelle tilpasninger og det er slett ikke sikkert at Nikon D40 er det eneste kameraet som ikke gir "harde" bilder - hva nå det menes med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå