Gå til innhold

Ny gamer-pc 15k-20k


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har tenkt å kjøpe ny PC, til en pris mellom 15 000kr og 20 000kr. Den skal mest brukes til filmredigering og Flightsimulator X, som snart er DirectX10 kompertabel. Jeg har ingen erfaring med bygging av PCer selv, så den bør helst komme som en ferdigbygget boks. Skjerm har jeg fra før, en vanlig 19'' med maksimal oppløsning på 1280x1024, så det er bare selve PCen jeg trenger... :cool:

 

Er dette en bra tid å kjøpe PC på, eller burde jeg vente (fikk beskjed om å vente da jeg vurderte et innkjøp for et år siden, og det har jeg gjort) ?

 

Noen som har lyst til å hjelpe meg litt på vei med et bra oppsett? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Det er alltid noe nytt å vente på, så om du har behov for pc nå, så kjøp nå.

 

Her er et oppsett jeg har laget. Det er ikke egnet til overklokking, og om du har slike planer bør du bytte minne og kanskje hovedkort. Enkelte butikker tilbyr at du velger komponenter fritt og de bygger pcen for deg for en sum, for eksempel Netshop. Andre butikker har ferdige oppsett som du kan endre på. Velger du noe tilsvarende det jeg har satt opp, så får du mye for pengene.

 

Med så lav skjermoppløsning får du ikke utnyttet kraften i skjermkortet på en stund.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Du må linke på denne måten: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=44400

 

Så sammenligner jeg like godt ditt forslag med mitt i samme slengen.

 

Du har med CPU-kjøler ser jeg, det er ikke dumt, siden boxed-kjøleren kan støye en del. Du har også med et kabinett, dette kan nok kjøper velge etter smak. Om det er vesentlig så støyer den brenneren en god del. Du har med et eget lydkort, det er ikke noe poeng med mindre kjøper har et veldig godt lydanlegg og har god hørsel.

 

De største forskjellene er cpu og harddisk. Jeg ville nok kuttet ned på komponenter som ikke har noe serlig å si for ytelsen og lagt pengene mer på den måten jeg gjorde. (men det er min mening)

Lenke til kommentar

Lydkort har endel å si i gaming, tester viser at man kan få opp i mot 20% lavere fps ved å bruke det interne lykortet en om man har et lydkort av litt kvalitet. Gjelder spesielt Battlefield serien.

 

Synes også en 6700 er ganske så overkill. e6600 er mer "bang for the buck" da kan man heller putte pengene i en ekstra harddisk til raid eller en hissig raptor og eventulet 4Gb minne.

 

Det var mine tips for denne gang :innocent:

 

Skulle ønske jeg hadde 20 høvdinger å legge i "kosebamse". :love:

 

-Bountyhunter :ph34r:

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

Her er det jeg tenker når jeg satt opp oppsettet:

 

E6600 > E6700

E6600 overklokker bedre. Mange som har kjøpt E6700 og blitt skuffet over den.

 

Valgte den kjøleren pga. overklokking, den holder fin tempratur :yes:

 

Men det er ikke nødvendig å legge i så mye som trådstarter er villig til, gå ned til 8800GTS 320MB versjonen er mitt råd.

 

Edit: Mist 600W er ei bråkbøtte i forhold til 500watts versjonen.

Endret av Gordion
Lenke til kommentar
Lydkort har endel å si i gaming, tester viser at man kan få opp i mot 20% lavere fps ved å bruke det interne lykortet en om man har et lydkort av litt kvalitet. Gjelder spesielt Battlefield serien.

 

Synes også en 6700 er ganske så overkill. e6600 er mer "bang for the buck" da kan man heller putte pengene i en ekstra harddisk til raid eller en hissig raptor og eventulet 4Gb minne.

8235679[/snapback]

Om enkelte har fått dårlig ytelse på grunn av lydkortet, så må det være noe galt med drivere så de sinker maskinen eller lignende.

 

I prisklassen 15 - 20k bør nok cpu stå i stil med resten. Men om E6600 er mer aktuell prismessig, bør kjøper se på AMD X2 5400+ som gir ennå mer for pengene (så sant vedkommende ikke skal overklokke). Raptor er bortkastede penger, siden Raptor ikke gir merkbart bedre ytelse, men derimot støyer og svir i lommeboka. 4GB minne er nok ikke nødvendig ennå.

Lenke til kommentar
Bountyhunter(BF:V),25/03-2007 : 20:31]Lydkort har endel å si i gaming, tester viser at man kan få opp i mot 20% lavere fps ved å bruke det interne lykortet en om man har et lydkort av litt kvalitet. Gjelder spesielt Battlefield serien.

 

Synes også en 6700 er ganske så overkill. e6600 er mer "bang for the buck" da kan man heller putte pengene i en ekstra harddisk til raid eller en hissig raptor og eventulet 4Gb minne.

8235679[/snapback]

Om enkelte har fått dårlig ytelse på grunn av lydkortet, så må det være noe galt med drivere så de sinker maskinen eller lignende.

 

I prisklassen 15 - 20k bør nok cpu stå i stil med resten. Men om E6600 er mer aktuell prismessig, bør kjøper se på AMD X2 5400+ som gir ennå mer for pengene (så sant vedkommende ikke skal overklokke). Raptor er bortkastede penger, siden Raptor ikke gir merkbart bedre ytelse, men derimot støyer og svir i lommeboka. 4GB minne er nok ikke nødvendig ennå.

8235828[/snapback]

 

Ville ikke gått for noe annet en socket 775 i dag... Med tanke på videre muligheter til å oppgradere. 4GB er også ganske kjekt å ha nå i disse vista dager. Står fortsatt på mitt og mener at 6700 koster mer en den smaker. (Har ikke smakt nei :tease: )

 

ok, kan være enig i at raptor ikke er så bra men raid er å annbefale, harddisk er idag "flaske halsen" i de fleste (Les: Nyere) pc når det kommer til lasting av windows og andre programmer. Og hvem vil vel vente på noe når man har lagt hele årslønna i ny pc? :D

 

-Bountyhunter

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar
Bountyhunter(BF:V),25/03-2007 : 20:31]Lydkort har endel å si i gaming, tester viser at man kan få opp i mot 20% lavere fps ved å bruke det interne lykortet en om man har et lydkort av litt kvalitet. Gjelder spesielt Battlefield serien.

 

Synes også en 6700 er ganske så overkill. e6600 er mer "bang for the buck" da kan man heller putte pengene i en ekstra harddisk til raid eller en hissig raptor og eventulet 4Gb minne.

8235679[/snapback]

Om enkelte har fått dårlig ytelse på grunn av lydkortet, så må det være noe galt med drivere så de sinker maskinen eller lignende.

 

I prisklassen 15 - 20k bør nok cpu stå i stil med resten. Men om E6600 er mer aktuell prismessig, bør kjøper se på AMD X2 5400+ som gir ennå mer for pengene (så sant vedkommende ikke skal overklokke). Raptor er bortkastede penger, siden Raptor ikke gir merkbart bedre ytelse, men derimot støyer og svir i lommeboka. 4GB minne er nok ikke nødvendig ennå.

8235828[/snapback]

 

Ville ikke gått for noe annet en socket 775 i dag... Med tanke på videre muligheter til å oppgradere. 4GB er også ganske kjekt å ha nå i disse vista dager. Står fortsatt på mitt og mener at 6700 koster mer en den smaker. (Har ikke smakt nei :tease: )

8236252[/snapback]

Når det gjelder oppgradéring så er ikke socket 775 noe argument fremfor AM2. Fremtidige serier fra Intel må mest sannsynlig har nye brikkesett, mens AM2 sine brikkesett skal støtte kommende firekjerner fra AMD. (uten at jeg skal si noen av delene for 100% sikkert)

 

I dag er det vel lite behov for 4GB minne for en vanlig bruker. Men om kjøper selv har lyst på, så kan vedkommende kjøpe det. Jeg vil anbefale 2GB nå, og så slenge inn 2GB til når det blir behov.

 

E6700 gir mindre for pengene enn E6600 ja, så det er egentlig spørsmål om hvor mye penger kjøper vil legge i CPU.

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Har tenkt å kjøpe ny PC, til en pris mellom 15 000kr og 20 000kr. Den skal mest brukes til filmredigering og Flightsimulator X, som snart er DirectX10 kompertabel. Jeg har ingen erfaring med bygging av PCer selv, så den bør helst komme som en ferdigbygget boks. Skjerm har jeg fra før, en vanlig 19'' med maksimal oppløsning på 1280x1024, så det er bare selve PCen jeg trenger...  :cool:

 

Er dette en bra tid å kjøpe PC på, eller burde jeg vente (fikk beskjed om å vente da jeg vurderte et innkjøp for et år siden, og det har jeg gjort) ?

 

Noen som har lyst til å hjelpe meg litt på vei med et bra oppsett? :)

8234529[/snapback]

 

 

 

Disse er bra vis du vil ha alt ferdigpakket(som jeg forsto du ville)og klart.

 

== http://www.pcstyling.no/prodtype.asp?PT_ID...PageHistory=cat

Lenke til kommentar
Minner om "skal brukes mest til filmredigering og flightsimulator x" som begge to er meget minne krevende. ;) Så derfor mener jeg det er et behov for 4gb minne.

 

-Bountyhunter

8237345[/snapback]

 

 

 

Som sakt tror jeg PCstyling.com har det du vil ha.

PCStyling Edge Fighter VRE6X til 18990kr har 4gb som du sa du ønsket.

 

 

 

Litt av speka. til Edge fighteren:

 

CoolerMaster Ammo

BeQuiet Straight Power 600W

Intel Core 2 Duo E6600

Intel 975X chipset

4gb PC4200 DDR2 minne

400GB SATA-300

18X DVD-RW SATA

GeForce 8800GTX PCIe 768MB DDR3

Realtek ALC850 8-ch Audio

IO: 8X USB 2.0 - 2X IEEE1394 - Gb-LAN - Wlan

Lenke til kommentar

Takker for alle svar, hjelpsomme folk på dette forumet! :)

 

Har sett litt på konfigurasjonene over, og de har jo en del likhetstrekk! Tok en tur innom netshop.no, siden jeg ikke kan bygge dem selv, og så litt på disse Envy-maskinene.

 

Har satt opp noe slikt:

 

1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær (På lager 100+)

1 stk. PC eske/emballasje (På lager 100+)

1 stk. Lian Li LCD Display, Aluminium, Sort Termometer og viftestyring til 3½" brønn (På lager 2)

2 stk. MIST vifte, 80x80x25mm 19 dB(A), LED, 4xBlå (På lager 20)

1 stk. Lian Li Minitower, Aluminium, Mini Cube Sort (På lager 9)

1 stk. Gigabyte GA-965GM-S2 G945 S-775 m-ATX, S-ATA, GbLAN, DDR2, PCIe (På lager 9)

1 stk. OCZ GameXStream strømforsyning 600W 20/24pin ATX/SLI/SATA m/120mm Vifte (På lager 20+)

1 stk. Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket775 4MB, BOXED m/vifte (På lager 20+)

1 stk. OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch. PC2-6400 2x1024MB 800MHz. (4.4.4.16) (På lager 100+)

1 stk. Samsung Spinpoint T166 500GB S-ATA II 16MB cache, 7200RPM, NCQ, Noise Guard (På lager 19)

1 stk. EVGA GeForce 8800GTS KO ACS3 640MB GDDR3 HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I, 320bit (På lager 16)

1 stk. Samsung DVD brenner SHS-183A Svart, SATA, bulk SHS-183A/BEBN (På lager 12)

1 stk. Creative SB X-Fi XtremeGamer PRO Fatal1ty Professional Series (På lager 3)

1 stk. Microsoft Windows Vista Ultimate OEM Norsk versjon 32-bit DVD-versjon (På lager 20+)

 

16 000kr

 

Er dette bra?

Lenke til kommentar
Har dessverre ikke plass til større skjerm  :(

 

Fant en PC som selges i en butikk her i Bergen, kan det bli bedre?

 

http://datakjeden.no/default.asp?orderby=&...e&bID=1&sm=344#

Den heter "Datakjeden Gamer 8800GTS..."

 

Noen advarsler? Skjermkortminnet er kanskje litt lite, men med en 19'' LCD skal det vel holde?

8248196[/snapback]

 

Den var niice :thumbup: Og nei, du får ikke bruk for mer minne så lenge du skal spille på 19" din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...