Gå til innhold

Lite skoleprosjekt : motorstyrt bil


Anbefalte innlegg

Jeg hjelper en vennine av meg med et skoleprosjekt som går ut på å lage en 3d modell av en motor og 3-4 hjul, litt forkortet sagt.

 

Jeg har begynt på selve "bilen" og har fått den til å kjøre framover :p. Skal fikse svingingen i morgen. Har ikke kamera her og nå, men kan se om jeg får opp noen bilder i morgen.

 

Har en 4.5V / 0.22 mA motor fra clasohlson som drivkraft. Utifra den lagde jeg da skjemaet som er vedlagt.

post-25425-1174777010_thumb.png

 

Når jeg har fått opp svingingen og resten hadde jeg lyst til å prøve å få til noen sensorer og automatisk svinging på en eller annen måte. Jeg har en del porter liggende som kunne brukes til dette... Problemet er at jeg ikke helt ser hvordan.

 

Jeg ser for meg at når sensoren blir trykket inn (den treffer en hindring) skifter motoren strømrettning og rygger, samtidig som motor 2 svinger mot høyre / venstre. Men hvordan kan jeg få

 

A) motor 1 til å rygge bakover i en viss tid for så å kjøre videre framover;

og

B) motor to til først svinge en viss lengde, deretter vente til motor 2 er ferdig med å rygge for å rette opp svingen...

 

Er tidstyrte relér noe brukbart i denne sammenhengen ? i såfall må jeg innom clas ohlson og få kjøpt dem på mandag.

 

 

Prosjektet skal inn på onsdag, så har ikke så altfor god tid på meg. Håper på litt hjelp med evnt. oppsett av skjema.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Vel, det ble til at hele bilen ble for tung :p, bygde den i aluminium og litt i størelse, og den ble drevet av 1 4.5 V motor, gikk ikke akkurat framover. Så måtte ta av svingemekanikken og klippe kantene på den for å miste litt vekt, har ikke sett den siden ettersom hun leverte den inn til læreren *-). Skal se om jeg ikke finner et lite bilde eller to :p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...