Gå til innhold

Hjelp til overklokk. Abit AW9D-max og E6600


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg sitter nå og overklokker pc-en, men trenger litt hjelp. Jeg har litt overklokkingserfaring men ikke mye.

 

Jeg har denne hardware:

E6600

ABIT AW9D-max

Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2 gig

 

CPU, NB, SB og voltregs er alt vannkjølt. ram luftkjølt.

 

Jeg kan kjøre stabilt på:

370Mzh x 9

CPU V 1,42

Ram 2v 4:5

4-4-4-12

Mch 1,5 V

 

Det som jeg synes er rart er at om jeg øker FSB'en ennå mer får jeg ikke boota systemet i det hele tatt. Jeg har forsøkt 380 og skrudd opp cpu volten, ram volten, mch volten, men ingenting ser ut til å funke.

Etter hva jeg har hørt burde jeg kunne klare 3,6ghz på min e6600.

Jeg har ikke prøvd å forandre på mulitpliern ennå, kanskje det er noe å prøve?

 

Noen som har gode tips her?

Endret av daherik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

At du kommer til 3.6GHz er ingen selvfølge, men man skal jo prøve.

Instillingene jeg ville testet med er:

 

1. Først å fremst Siste versjon av BIOS det skal være v1.3 (Finnes en v1.4 alpha, men vet ikke hvor lurt det er å bruke den, noen andre som vet?)

 

2. Slå av allt på "CPU Feature" allt (Antar at du ikke bruker virtualisering?) bortsett fra EDB (Execute Disable Bit), den tror jeg ikke har noe å si om står på.

 

3. Sett ram tilganstider/timings til: 5-5-5-15..(Mener de skal tåle mer "speed" da)

 

Med CPU/RAM volt må en bare prøve seg fram.

 

4. Jeg ville prøvd; ikke mer en du skrev du hadde på cpu'en enda.

RAM 2.2V

MCH 1.6v ( En bør ikke sette denne så veldig mye høyere, ikke av egne erfaringer men har lkest litt rundt at folk har fått problemer etter at de har latt den stå å¨gå på 1.8V - 2.0v en stund)

 

Se om dette kan hjelpe litt. Det var no det eg kom på i farten.

 

Øke FSB snillt om gangen og lykke til!!

Lenke til kommentar
Hei,

At du kommer til 3.6GHz er ingen selvfølge, men man skal jo prøve.

Instillingene jeg ville testet med er:

 

1. Først å fremst Siste versjon av BIOS det skal være v1.3 (Finnes en v1.4 alpha, men vet ikke hvor lurt det er å bruke den, noen andre som vet?)

 

2. Slå av allt på "CPU Feature" allt (Antar at du ikke bruker virtualisering?) bortsett fra EDB (Execute Disable Bit), den tror jeg ikke har noe å si om står på.

 

3. Sett ram tilganstider/timings til:  5-5-5-15..(Mener de skal tåle mer "speed" da)

 

Med CPU/RAM volt må en bare prøve seg fram.

 

4. Jeg ville prøvd; ikke mer en du skrev du hadde  på cpu'en enda.

RAM 2.2V

MCH 1.6v ( En bør ikke sette denne så veldig mye høyere, ikke av egne            erfaringer men har lkest litt rundt at folk har fått problemer etter at de har latt den stå å¨gå på 1.8V - 2.0v en stund)

 

Se om dette kan hjelpe litt. Det var no det eg kom på i farten.

 

Øke FSB snillt om gangen og lykke til!!

8225813[/snapback]

 

Takk for svar. Jeg har nå eksperimentert en del og opplevd diverse merkelige ting.

 

Først og fremst angående CPU feature. Hvis jeg skrur av virtualisering får jeg ikke lagret noen innstillinger fra bios. Det som skjer er at ved press av F10(save) og Y (yes) skrur pc-en seg helt av (ikke reboot), og starter opp igjen etter noen sek. Ingen endringer du gjør i biosen etter dette blir lagret. Skrur jeg på igjen virtualisering funker alt normalt igjen.

Sært... opplevd dette før?

 

Ok, tilbake til overklokkingen.

Beste jeg har fått til så langt er 376mzh x9. Denne får jeg til stabilt med 1,42 på cpu, 2.10 ram, 1.55 mcv, og 5-5-5-15 timings.

 

Hvis jeg nå på disse innstillingene øker kun volten på ram så crasher det.

Øker jeg kun volten på mcv så crasher det,

øker jeg kun volten på cpu så crasher det,

øker jeg kun fsb'en så crasher det,

øker jeg alle litt så crasher det.

 

Jeg synes det er sært at jeg ikke engang kan kjøre på 2,2v på ramen uten at det crasher.

 

Og på toppen av det hele ble noen windows-innstillinger helt føkka opp under et mislykka overklokkingsforsøk. Plutselig er alle nettverkstjenester utilgjengelig. Ingen internett, ingen ipconfig, niks nada. Veldig sært. Noen som har opplevd det før under en overklokking?

 

Kan det være andre muligheter å forsøke her, eller kan jeg ha nådd toppen av hva min hardware takler? Jeg har en CPU temp på 45/49 grader (idle/load) og det samme (pluss minus noen grader) på nb, sb og vregs.

Lenke til kommentar

Noen hovedkort har sine egne særtrekk, ikke alltid sjarmerende, men det hender vi finner ut av det etter hvert.

 

Jeg vet at på visse andre Abitkort er det lurt å skru av eist og alle cpu features FØR du har begynt å overklokke. Altså, ta en clear cmos, gå inn i bios og set "load setup default" save, inn i bios igjen og fjern allt av cpufeature, save reboot og du er klar til å overklokke.

 

På noen Abithk hjelper det, du kan jo prøve, og som nevnt her sett også vdimm til 2,2v hvis du skal klokke over 800mhz med det minnet ditt, det er ikke fali for testing og hvis/når du finner din innstilling som virker er det bare å eksprimentere om du ev. kan ha lavere volt.

Lenke til kommentar

Det som Nazzus sier om at det ikke funker å endre cpu features før du har clearet cmos er et godt råd, har hent meg en gang exactly som han sier.

 

Fluesopp: Hvilke problemer ang bios 1.4 er det snakk om? Kjører med den selv nå og har ikke merket noe. (bortsett fra å ha ram divideren på 1:1, men det har alle bios versjonene jeg har prøvd problemer med)

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan ha noe å si med sub timings på ram'n. Jeg forsøkte å kjøre standard sub-timings på et AB 9pro fikk ikke klokka mer en effektiv 2.8ghz på en e6600. Forandret på sub timings og hoppet rett opp til effektiv 3.2ghz..skal forsøke å øke litt på dette ikveld. Sjekk fora med AWD9-max overklokk å se hvilke subtimings som blir brukt der.

 

Snabel

Lenke til kommentar
Det som Nazzus sier om at det ikke funker å endre cpu features før du har clearet cmos er et godt råd, har hent meg en gang exactly som han sier.

 

Fluesopp: Hvilke problemer ang bios 1.4 er det snakk om? Kjører med den selv nå og har ikke merket noe. (bortsett fra å ha ram divideren på 1:1, men det har alle bios versjonene jeg har prøvd problemer med)

8239944[/snapback]

 

Jeg bruker 1.13, men jeg leste på abit.forumet at folk har fått mer trøbbel med den biosen( blant annet at noen ikke klarte å få samme klokk osv.). Jeg har ikke prøvd den, men funker den for deg så er det gull.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg bruker 1.13. Ingen problemer å melde her. Jeg har min E6600 3.4 ghz 24/7 nå. 1.40 på core. 1.65 på mch. Dette er 6 timer stabilt i orthos, men er ingen garanti for at det går like glatt for deg. Har 42 grader C load. Da har jeg min zalman cnps 9700 på max, elsker støy :thumbdown:

Lenke til kommentar

Tror at du kan nå 3.6 uten for store problemer. VMCH undeklokker skikkelig , der er en hardware mod for dette.

Se litt nedover denne tråden,

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...&highlight=VMCH

 

Ellers bør du prøve siste beta bios , den finner du her :

http://forum.abit-usa.com/showthread.php?t=122393

 

God kjøling har du jo, ville gjerne vite hvordan du vannkjøler spenningsregulatorene? Er på jakt etter noe der selv.

Rammen din kan du sette til 2.1v

Endret av cjordan61
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...