Gå til innhold

De 10 sunneste mattyper i verden


Anbefalte innlegg

Jeg vet at blåbær topper listen pga sin enormt positive helsebringende effekt. Men hva er de andre 9 mattyper, eller flere?

 

Eksempel på hva blåbær kan gjøre:

 

Blåbær har antioksidanten pterostilbene i seg, og det senker det dårlige kolesterolet like effektivt som medisiner man får hos legen. (Nylig oppdagelse) + at det gir mindre bieffekter enn medisiner gjør.

 

Blåbæra motvirker kreft, diabetes, hjertetrøbbel, aldring..

Blåbæra dreper virus og bakterier og styrker hjertet og karsystemet.

Blåbær hjelper mot diaré

Blåbær renser blodet og forbedrer sirkulasjonen

Blåbær forebygger dannelse av unormale blodlevringer

Blåbær er bra for synet, hjelper mot nedsatt nattesyn, grå stær osv (48 av 50 pasienter som ble behandlet med blåbærekstrakt stoppet grå stær opp)

Blåbærekstrakt inneholder bioflavonoider som hjelper til med å fjerne skadelige kjemiske stoffer fra netthinnen.

Blåbær bedrer hukommelse, koordinasjon og balanse

Blåbær kan forebygge eller lindre blæreinfeksjoner

Blåbær er også nyttig i behandligen av revmatisk leddgikt

Blåbær kan brukes ved halsinfeksjoner

Blåbær reduserer blodsukkeret

Blåbær kan brukes ved åreknuter og hemorroider

Blåbær virker stabiliserende og styrkende på blodårevegger

 

Jeg orker ikke skrive mere. En kopp blåbær om dagen var visst nok. Men når det er snakk om kolesterolsenkende effekter er det ennå usikkert hvor mye som bør inntaes. Men det kan aldri bli nok, så det er bare å hive innpå.

 

Noen som vet om andre sunne mattyper/bær eller som kan spises daglig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet at blåbær topper listen pga sin enormt positive helsebringende effekt. Men hva er de andre 9 mattyper, eller flere?

 

Eksempel på hva blåbær kan gjøre:

 

Blåbær har antioksidanten pterostilbene i seg, og det senker det dårlige kolesterolet like effektivt som medisiner man får hos legen. (Nylig oppdagelse) + at det gir mindre bieffekter enn medisiner gjør.

 

Blåbæra motvirker kreft, diabetes, hjertetrøbbel, aldring..

Blåbæra dreper virus og bakterier og styrker hjertet og karsystemet.

Blåbær hjelper mot diaré

Blåbær renser blodet og forbedrer sirkulasjonen

Blåbær forebygger dannelse av unormale blodlevringer

Blåbær er bra for synet, hjelper mot nedsatt nattesyn, grå stær osv (48 av 50 pasienter som ble behandlet med blåbærekstrakt stoppet grå stær opp)

Blåbærekstrakt inneholder bioflavonoider som hjelper til med å fjerne skadelige kjemiske stoffer fra netthinnen.

Blåbær bedrer hukommelse, koordinasjon og balanse

Blåbær kan forebygge eller lindre blæreinfeksjoner

Blåbær er også nyttig i behandligen av revmatisk leddgikt

Blåbær kan brukes ved halsinfeksjoner

Blåbær reduserer blodsukkeret

Blåbær kan brukes ved åreknuter og hemorroider

Blåbær virker stabiliserende og styrkende på blodårevegger

 

Jeg orker ikke skrive mere. En kopp blåbær om dagen var visst nok. Men når det er snakk om kolesterolsenkende effekter er det ennå usikkert hvor mye som bør inntaes. Men det kan aldri bli nok, så det er bare å hive innpå.

 

Noen som vet om andre sunne mattyper/bær eller som kan spises daglig?

8225262[/snapback]

 

 

i høst plukka jeg 2 10liters bøtter FULLE av blåbær... har ikke spis NOE enda... og jeg som elsker blåbær!

Lenke til kommentar
i høst plukka jeg 2 10liters bøtter FULLE av blåbær... har ikke spis NOE enda... og jeg som elsker blåbær!

8225292[/snapback]

Bare husk å ikke dynke det i sukker :) Selv har jeg ikke store muligheten for å plukke, så jeg kjøper blåbær uten sukkertilsetning. Og i tillegg tar jeg blåbærekstrakt i form av tabletter, sterk antioksidant.

 

Jeg er ute etter å optimalisere kostholdet mitt, og jeg vil ha bare det beste, så jeg ser frem til om noen kan komme med andre ekstremt sunne mattyper/bær/frukt hva som helst bare det er helsebringende og kan brukes daglig.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

"En aldri så liten skive med makrell i tomat hver eller annen hver dag, kan faktisk være med på å minske risikoen for å dø av infarkt eller andre hjerte-relaterte sykdommer. Ulike studier viser at ved å spise 35 gram fisk per dag eller 1 til 2 fiskemåltider i uken, fortrinnsvis fet fisk med høyt Omega 3 - innhold, reduserer du sjansen for å dø av hjerte- og karsykdommer betraktelig. I Norge står hjerte- og karsykdommer alene for 50 % av alle dødsfall." Sier Mr. Godfisk

 

Det er forresten minst like viktig å spise variert, og ikke bare lage en liste over hva du mener er sunnest og kun leve på det.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
"En aldri så liten skive med makrell i tomat hver eller annen hver dag, kan faktisk være med på å minske risikoen for å dø av infarkt eller andre hjerte-relaterte sykdommer. Ulike studier viser at ved å spise 35 gram fisk per dag eller 1 til 2 fiskemåltider i uken, fortrinnsvis fet fisk med høyt Omega 3 - innhold, reduserer du sjansen for å dø av hjerte- og karsykdommer betraktelig. I Norge står hjerte- og karsykdommer alene for 50 % av alle dødsfall." Sier Mr. Godfisk

 

Det er forresten minst like viktig å spise variert, og ikke bare lage en liste over hva du mener er sunnest og kun leve på det.

8225346[/snapback]

Ah, jeg som digger makrell i tomat. Får vel kjøpe det inn og ha daglig. Det går faktisk ganske mye av det, tror en boks har nok fisk til tre eller fire brødskiver, de små boksene har nok til to brødskiver, etter min egen brukserfaring.

Lenke til kommentar

- Havre er den sunneste korntypen.

 

- Generelt fisk.

 

- Sesamfrø (En viktig del av dietten til japanerne under andre verdenskrig)

 

- Mandel skal vistnok være den sunneste nøtten.

 

- Sterke krydder, f. eks chili, skal være bra (i moderate mengder selvsagt).

Lenke til kommentar
Er ikke tunfisk veldig sunt? Potet er vel også godt for deg..

8232528[/snapback]

Kan vel diskuteres. Tingen med tunfisk er vel for det meste proteiner. Og poteter inneholder vel litt vel mye stivelse. Men hva som er sunt er vanskelig å si. Variert kosthold er nok det beste. Så selv om poteter ikke regnes så kjempesunt lenger, så var det jo faktisk poteter som fødde hele Norge.

Lenke til kommentar
Jeg vet at blåbær topper listen pga sin enormt positive helsebringende effekt. Men hva er de andre 9 mattyper, eller flere?

 

Eksempel på hva blåbær kan gjøre:

 

Blåbær har antioksidanten pterostilbene i seg, og det senker det dårlige kolesterolet like effektivt som medisiner man får hos legen. (Nylig oppdagelse) + at det gir mindre bieffekter enn medisiner gjør.

 

Blåbæra motvirker kreft, diabetes, hjertetrøbbel, aldring..

Blåbæra dreper virus og bakterier og styrker hjertet og karsystemet.

Blåbær hjelper mot diaré

Blåbær renser blodet og forbedrer sirkulasjonen

Blåbær forebygger dannelse av unormale blodlevringer

Blåbær er bra for synet, hjelper mot nedsatt nattesyn, grå stær osv (48 av 50 pasienter som ble behandlet med blåbærekstrakt stoppet grå stær opp)

Blåbærekstrakt inneholder bioflavonoider som hjelper til med å fjerne skadelige kjemiske stoffer fra netthinnen.

Blåbær bedrer hukommelse, koordinasjon og balanse

Blåbær kan forebygge eller lindre blæreinfeksjoner

Blåbær er også nyttig i behandligen av revmatisk leddgikt

Blåbær kan brukes ved halsinfeksjoner

Blåbær reduserer blodsukkeret

Blåbær kan brukes ved åreknuter og hemorroider

Blåbær virker stabiliserende og styrkende på blodårevegger

 

Jeg orker ikke skrive mere. En kopp blåbær om dagen var visst nok. Men når det er snakk om kolesterolsenkende effekter er det ennå usikkert hvor mye som bør inntaes. Men det kan aldri bli nok, så det er bare å hive innpå.

 

Noen som vet om andre sunne mattyper/bær eller som kan spises daglig?

8225262[/snapback]

 

Flott dette, men jeg lurer på om frysning forringer kvaliteten. Frysning fjerner hvertfall C-vitaminer såvidt jeg vet :)

Lenke til kommentar

Brokkoli!!

 

Hva inneholder brokkoli?

 

Brokkoli inneholder mange vitaminer og mineraler, men få kalorier. Stilken og bladene er de meste næringsrike delene. Grønnsaker som har en mørk grønn farge, slik som brokkoli, inneholder mye vitamin A i form av karoten. I tillegg til vitamin A, inneholder brokkoli blant annet vitamin C, kalium, kalsium, jern og fiber.

 

En bunt brokkoli gir like mye C vitaminer som en appelsin, og samtidig ca. ti prosent av det anbefalte daglige jerninntaket. Brokkoli inneholder også vitamin K, som er viktig for å forebygge benskjørhet. I tillegg har brokkoli flere medisinske fordeler, og forskere har funnet ut at det kan forebygge kreft i noen tilfeller.

 

 

Er ikke tunfisk veldig sunt? Potet er vel også godt for deg..

8232528[/snapback]

 

Har hørt det er mye miljøgifter i tunfisk. Særlig de som kommer fra Japan, Thailand etc...

Lenke til kommentar
Er ikke tunfisk veldig sunt? Potet er vel også godt for deg..

8232528[/snapback]

Kan vel diskuteres. Tingen med tunfisk er vel for det meste proteiner. Og poteter inneholder vel litt vel mye stivelse. Men hva som er sunt er vanskelig å si. Variert kosthold er nok det beste. Så selv om poteter ikke regnes så kjempesunt lenger, så var det jo faktisk poteter som fødde hele Norge.

8232594[/snapback]

 

Helt siden Poteten ble populær i norge har den vært vår største kilde til C-vitamin. Om den enda er det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med poteten, så lenge den spises i moderate mengder. Poteter og billig brød er gift i store mengder. Men er ikke alt giftig i for store mengder, så poenget mitt er at poteten er sunn den sålenge den spises i rett mengde. Hvor mye som er sunt vet jeg ikke, men for mye er ikke bra, pga stivelsen (som ble nevnt lengre opp). Jeg vet at poteten øker blodsukkeret veldig, og det er ikke positivt.

 

Flott dette, men jeg lurer på om frysning forringer kvaliteten. Frysning fjerner hvertfall C-vitaminer såvidt jeg vet :)

8238177[/snapback]

 

Jepp :D Jeg har ikke anelse om frysning forringer kvaliteten, det tviler jeg på, for etter som jeg har lest så er det fargen på blåbæra som er de stoffene som gir alle helsefordelene, og så vidt jeg vet så forsvinner ikke fargen av frysingen. :cool:

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

i min bok er ikke insekter mat, selvom det er det i andre land hehe..

Selvom en ting inneholder mest proteiner så trenger det ikke å være det beste heller, kroppen trenger jo fett og karbohydrater også. Men her er det vell ute etter matvarer som inneholder mest sunne vitaminer og mineraler?

Lenke til kommentar

Noen som vet om andre sunne mattyper/bær eller som kan spises daglig?

 

Tjaa..Jeg har lest boka ''Super mat'' og i den så står det en del om super maten (det vil si den maten som er veldig sunt/bra for kroppen.)

 

Jeg tror ikke det er så mange som er veldig klar over hva som er sunt,

før jeg leste boka så viste jeg veldig lite om disse sunde kildene.

Her er noen av de!

 

LAKS

laks er godt for:

Senker blodtrykk og kolesterol. forebygger en rekke kreft-og hjerte-/karsykdommer. Styrker huden mot aldringsprosesser. Styrker immunforsvaret og er gunstig for den metale helsen.

 

BØNNER OG LINSER

Bønner og linser er godt for: Kolesterolsenkende og forebygger diabetes 2. Svært bra for hjertet. God fettfatting proteinkilde. Økologisk virknig.

 

BROKKOLI

Brokkoli er godt for:

Sterkt kreftforbyggende. Styrker immunforsvaret, forebygger fødselsskader, styrker benbygnig og er gunstig for hjerte/-Karsystemet.

 

HAVRE

Havre er godt for:

Diabetes. Senker kolesterol og risiko for hjerte -/Karsykdommer.

 

APPELSIN

Appelsin er godt for: Kolesterolsenkende, bra mot aldringsskader i huden og forebygger diabetes type 2.

 

TOMAT

Tomat er sundt for:

Spesielt bra som forebyggende mot prostatakreft, men også brystkreft og hjerte-/Karsykdommer

 

KALKUN

Kalkun er godt for: styrker immunforsvaret og forebygger hjerteinfarkt.

 

VALNØTTER

Valnøtter er godt for: Høyt innhold av antioksidanter, forebygger Alzheimer og hjerte-/Karsykdommer.

 

CHILIPEPPER

Chilipeper er godt for:

Infeksjonshemmende,slimløsende, forebygger hjerte-/Karsykdommer og kreft, beskytter cellenes DNA, er godt for syntes og virker blodfortynnende. mentalt stimulerende.

 

KAKAO

Kakao er godt for: Konsenstrasjonsevnen, stressdempende, motvirker deprasjon, minsker risiko for blodpropp og hjelper kjærlighets livet.

 

BANAN

Banan er godt for:

Blodtrykket, muskeloppbygging, rask energi og sentralnervesystemet.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Bra det der. :)

 

Da blir det bønner og linser til middag i morgen. Så får jeg prøve å fylle de andre dagene med noe fisk. Brokkoli og tomater må jeg jo ha med.

 

Det du nevnte med havre, jeg lurer på om det gjelder havregryn også.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Blåbær er så sykt dyrt. Koster 29 kr på rema 1000 for en pakke med rundt 2 kopper blåbær i. Noen som vet om virkningene av blåbærekstrakt er dokumentert?

 

[edit] Sitter å knasker på disse dyre blåbærene nå. Dritgodt :w00t:

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...