Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvorfor dårligere hastighet fra TN enn Bluecom?


Anbefalte innlegg

Hei er nettopp blitt telenorkunde (hadde ingen andre valg).

Linjelengden min er 1800m med 0.6 eller høyere. God kvalitet og lite støy på linjen.

 

Før hadde jeg bluecom på telenor sin infrastruktur. Rutern syncet?!? da med 4864/512. Det jeg fikk på maskinen var 4130/435.

 

Nå med telenor har jeg en sync på 4864/640, men hastigheten jeg får ut er "bare" 3700/420. Hvorfor får jeg en dårligere hastighet nå ?

Hastigheten ligger veldig stabilt på alle tester inkl. den telenor anbef. I tillegg til at linjen er stabil er pingen bra (eks 12-13 til hardware,battlefied.no etc).

Pratet med telenor og de kunne ikke finne noe galt. Når jeg lastet ned fra dem målte de 4000 mens jeg bare fikk 3700.

Har testet med andre maskiner og modem.

 

Ingen stor sak da linjen er bra ellers, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg bare får 3700.

 

noen som har et svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor måler du hastigheten fra ? og med hvilken protokoll ? Den beste måten å måle hastighet på er å laste ned relativert store filer fra en ftpserver. Om du bruker en httpbasert test vil denne nødvendigvis gi deg unøyaktige resultater.

 

Bare ut av generell nysgjerrighet, hvilken side anbefaler telenor for å måle hastighet ?

Lenke til kommentar

får 460 Kb/sec når jeg laster ned fra ftp-server. Telenor anbefalte denne testen (den nederste det står telenor på).

uansett kommer jeg nok ikke til bry meg mere med det da jeg skjelden laster ned store ting fra nettet. ping og stabilitet er dog det viktigste for meg. (selv om prinsipp-spøkelse ligger å lurer)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har samme problem. Telenor 4mbit. Linjelengde 400m o.6d eller høyere. Modem syncer på 4864/640. Den første uken etter oppgradering lå jeg på 4139 ned og 440 opp. Etter en uke ligger jeg nå på 3.6 3.7mbit. Er tydelig at telenor legger på ett eller annet filter/sperre. Detter skjer hver gang, har testet oppgradert og nedgradert flere ganger. Dem driver vel å trixer på en slags måte.

Lenke til kommentar

Telenor setter hastigheten til kundene i baknettet sitt. (Bak DSLAM.) Grunnen til dette er at Jara eier DSLAM'ene, og Telenor har kundeansvaret. Før måtte derfor Telenor bestille oppgradering til jara vist en kunde skulle ha raskere linje.

 

Ved at DSLAM synker på en høy hastighet og at begrensningen ligger i baknettet kan nå telenor øke hastigheten uten og gå om jara.

Lenke til kommentar
Telenor setter hastigheten til kundene i baknettet sitt. (Bak DSLAM.) Grunnen til dette er at Jara eier DSLAM'ene, og Telenor har kundeansvaret. Før måtte derfor Telenor bestille oppgradering til jara vist en kunde skulle ha raskere linje.

 

Ved at DSLAM synker på en høy hastighet og at begrensningen ligger i baknettet kan nå telenor øke hastigheten uten og gå om jara.

8521798[/snapback]

 

 

Høres ut som en forklaring. Men hvorfor gidder dem å strupe oss ned sånn at vi mister hastighet. Gjekk fra 4.1 til 3.6mbit (4000/400). Kjipt gjort av telenor. Har andre isp-er samme framgangsmåte ?

Endret av Ulven
Lenke til kommentar
Hei er nettopp blitt telenorkunde (hadde ingen andre valg).

Linjelengden min er 1800m med 0.6 eller høyere. God kvalitet og lite støy på linjen.

 

Før hadde jeg bluecom på telenor sin infrastruktur. Rutern syncet?!? da med 4864/512. Det jeg fikk på maskinen var 4130/435.

 

Nå med telenor har jeg en sync på 4864/640, men hastigheten jeg får ut er "bare" 3700/420. Hvorfor får jeg en dårligere hastighet nå ?

Hastigheten ligger veldig stabilt på alle tester inkl. den telenor anbef. I tillegg til at linjen er stabil er pingen bra (eks 12-13 til hardware,battlefied.no etc).

Pratet med telenor og de kunne ikke finne noe galt. Når jeg lastet ned fra dem målte de 4000 mens jeg bare fikk 3700.

Har testet med andre maskiner og modem.

 

Ingen stor sak da linjen er bra ellers, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg bare får 3700.

 

noen som har et svar?

8219027[/snapback]

 

Det er sync hastigheten i ruteren du må forholde deg til. I og med at denne er lik for begge to, så er det ikke noen forskjell. Forskjellen du merker er da enten pga. målefeil eller pga. flaskehals på ditt interne nettverk.

 

- For en nøyaktig måling, bruk www.tptest.se versjon 3.12 med en av disse serverene: bostream, ip performance v3, telenor stockholm. Du skal kunne opp nå ca 80% av den hastiugheten som står i sync (fordi sync hastighet er brutto, og målingen er i netto hastighet).

 

- For å utelukke feil på ditt interne nettverk, koble PCen direkte emd kabel inn på modemruteren når du måler. Trådløse nettverk er typiske feilkilder, go de kan variere i den hastigheten de klarer å bære fra dag til dag.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Telenor setter hastigheten til kundene i baknettet sitt. (Bak DSLAM.) Grunnen til dette er at Jara eier DSLAM'ene, og Telenor har kundeansvaret. Før måtte derfor Telenor bestille oppgradering til jara vist en kunde skulle ha raskere linje.

 

Ved at DSLAM synker på en høy hastighet og at begrensningen ligger i baknettet kan nå telenor øke hastigheten uten og gå om jara.

8521798[/snapback]

 

 

Høres ut som en forklaring. Men hvorfor gidder dem å strupe oss ned sånn at vi mister hastighet. Gjekk fra 4.1 til 3.6mbit (4000/400). Kjipt gjort av telenor. Har andre isp-er samme framgangsmåte ?

8521918[/snapback]

 

Vel... hva er det du faktisk betaler for i abbonement da? Hvis Telenor faktisk struper i baknettet sitt, og du da havner opp med det du skal ha i hastighet i følge abbonementet, så er det vel ingen problem? Jeg bare anntok at det syncet til var det du betalte for, da det er den mest normale måten å begrense hastighet på en linje på.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Telenor setter hastigheten til kundene i baknettet sitt. (Bak DSLAM.) Grunnen til dette er at Jara eier DSLAM'ene, og Telenor har kundeansvaret. Før måtte derfor Telenor bestille oppgradering til jara vist en kunde skulle ha raskere linje.

 

Ved at DSLAM synker på en høy hastighet og at begrensningen ligger i baknettet kan nå telenor øke hastigheten uten og gå om jara.

8521798[/snapback]

 

 

Høres ut som en forklaring. Men hvorfor gidder dem å strupe oss ned sånn at vi mister hastighet. Gjekk fra 4.1 til 3.6mbit (4000/400). Kjipt gjort av telenor. Har andre isp-er samme framgangsmåte ?

8521918[/snapback]

 

Vel... hva er det du faktisk betaler for i abbonement da? Hvis Telenor faktisk struper i baknettet sitt, og du da havner opp med det du skal ha i hastighet i følge abbonementet, så er det vel ingen problem? Jeg bare anntok at det syncet til var det du betalte for, da det er den mest normale måten å begrense hastighet på en linje på.

 

-Stigma

8521974[/snapback]

 

 

Min linje har hele tiden syncet på 4864/640 så dem driver nok på og struper i baknettet sitt som tidligere postet ovenfor.

Lenke til kommentar
Min linje har hele tiden syncet på 4864/640 så dem driver nok på og struper i baknettet sitt som tidligere postet ovenfor.

8522008[/snapback]

 

Ja, men igjen, hva betaler du faktisk for? Vet ikke om telenor oppgir sine abbonement i netto hastighet, men hvis de gjør det, så er 4864 brutto = ca 3,9Mbit netto. Er det det du betaler for, eller et lavere abbonement?

 

Om du har stått på en høyere hasithget enn det du egentlgi har betalt for opp til nå, og så har de rettet det i ettertid, så er det jo ikke akkurat klagegrunnlag :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

de fleste nettleverandører sniker seg unna løfter som dette.

 

 

de oppgir hastigheter "Opptil 2 MB" feks..

 

 

her i HBG har Bredband2 100MB til alle innen Bredband2, og er det eneste dem lover.

 

diskuterte dette 2 år med NGT før dem byttet ut dSlamen i Oslo, noen skikkelige sta idioter, og da sa dem at de aldri lovet hastighet på 20MB, dem sa at det var opptil 20 MB, dvs at linja kunne levere 3 MB men dem hadde ikke brutt noen avtaler.....

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Betaler for 4000/400 ja. Da jeg oppgredert fra 2500/350 til 4000/400 fikk jeg den første uka tester på 4100 ned. Etter det har jeg aldri ligget over 3.6. Mener bestemt at telenor oppgir nettohastigheter ja. Kan virke som hver gang noen oppgraderer eller en ny linje blir koblet til i sentralen så medfører det en uke med litt høyere hastigheter. Bor 400m fra sentral med 0.6 eller høyere diameter på kobber.

Endret av Ulven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...