Gå til innhold

Ny mus - ikke fornøyd med G5


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter ny mus pga. at min gamle Logitech MouseMan Dual Sensor begynner å bli utslitt. Har vært innom bl.a. Logitech MX Revolution og Logitech G5, men mislikte begge.

 

Problemet med G5 var hovedsakelig at mushjulet var altfor hardt å klikke, samtidig som mushjulet hadde en slags "tilt" funksjon (dvs. at dytting av hjulet mot høyre/venstre også teller som to forskjellige typer klikk). Kombinert med at mushjulet var veldig hardt å klikke, førte dette til at klikk med mushjulet ofte sendte en rekke andre button events (scroll events + tilt events), noe som skapte masse hodebry, spesielt i Linux. I tillegg likte jeg ikke at tommelknappen på G5 er på oversiden av tommelen, da denne plasseringen både gjorde det vanskeligere å bruke knappen, samtidig som det ble lettere å trykke den ved feiltagelse når jeg grep tak i musen.

 

Med MX Revolution var det så mye jeg var misfornøyd med at jeg ikke gidder å gå inn på detaljer.

 

Hva som er god ergonomi er naturligvis subjektivt, men det hadde vært flott om noen kunne tipset meg om en mus som oppfyller flest mulig av mine krav:

 

1. "Lugging" når jeg beveger musen er ikke akseptabelt. Dette var forøvrig et problem med MX Revolution; jeg mistenkte at det kunne ha noe å gjøre med at musen var tråløs, og er derfor veldig skeptisk til trådløs mus.

 

2. Mushjulet må være lett å klikke, og bør rulle "mykt". Fikse påfunn som tilt, eller ekstra musknapper tett på mushjulet ønskes ikke, men tolereres dersom de ikke trigges av vanlig bruk av mushjulet og dets klikkfunksjon. (Her feilet både MX Revolution og G5.)

 

3. Tommelknappen bør sitte lett tilgjengelig under (på nedsiden av) tommelen. Hvis ikke, er det bedre at den ikke eksisterer i det hele tatt. Dette er dog langt mindre viktig enn de to foregående punktene, så jeg setter likevel pris på anbefalinger av mus som oppfyller punkt 1 og 2, men ikke 3.

 

4. Høy DPI er et pluss, men musen skal i all hovedsak brukes i Linux, og ikke til spill, så det er ikke kritisk.

 

5. Musen bør ikke være kresen på underlaget. Bør kunne brukes direkte på en glatt kontorpult.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke helt de negative aspektene med G5. Du synes det er dumt at scrollen fungerer som to forskjellige knapper når du presser de til siden ? Var jo gamerne selv som ba om dette :o

8220469[/snapback]

 

Jeg ba ikke om det, og for meg skaper det bare problemer. I Linux bruker jeg scroll-klikk veldig mye (universell paste-funksjon, samt flere kontekstavhengige funksjoner jeg selv har definert). Jeg ønsker ikke å forandre på dette pga. at oppsettet er synkronisert mot en rekke andre systemer der mus med scrollhjul er minste fellesnevner. At tilt-klikk er der gjør at jeg får uønskede events når jeg scroll-klikker, og dette forstyrrer de forskjellige applikasjonene på forskjellige måter. Med litt innsats kunne jeg koble ut tilt-klikk, men det ville uansett ikke forandre det faktum at scroll-klikken er ubehagelig hard, noe de sikkert har gjort for å kunne implementere tilt-klikk som for meg bare er et minus.

Lenke til kommentar

Jeg har selv MX518 og er stor fornøyd med den.

 

Den har to knapper over tommelen, men jeg bommer aldri på disse. Hadde dual optical før, så jeg var vandt med at knappen var under. Knappene på MX518 ligger "over kanten" slik at ihvertfall for meg ikke er naturlig å komme borti disse knappene når jeg ikke ønsker det.

 

Hjulet glir lett men du merker et lite mykt hakk når du ruller. Ikke hard men heller ikke helt følelsesløst slik at du ikke merker at den ruller. Tror dette er ganske likt som dual optical, hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Det ensete jeg har å utsette på den er den øverste knappen oppå musen (satt default til å velge skjermbildet), denne kommer jeg ofte borti når jeg bruker den. Endte opp med at jeg dekaktiverte denne knappen, så nå er det ikke problem lenger.

 

Hvis jeg skulle annbefalt en mus jeg selv har kjenskap til så hadde det blitt MX518 uten tvil. Muligens G5/G7 men har ikke fått testet disse selv.

 

 

PS: Du kan sikkert deaktivere tilt funksjonen på G5 hvis du ønsker det. Siden du hadde problem med dette. Hvis du har driveren instalert..

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Jeg lurte litt på MX518, og kommer nok til å prøve den nå. Var litt usikker pga. den knappen som ligger bak scrollhjulet, men hvis det er eneste problem kan den vel kobles ut også i Linux. (Bruker der generell USB-driver, så det er ikke like enkelt som i Windows med Logitechs egen driver, dessverre.)

 

Angående DeathAdder, hvordan er egentlig tommelknappene? Fra bildet ser det ut som de er plassert akkurat der man hviler tommelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...