Gå til innhold

überbillig oppgradering fra socket A til 939


Anbefalte innlegg

Hei! jeg har følgende oppsett:

NF-7 nforce2 hovedkort

1gb pc3200 ram

amd xp2500 (barton) klokket til xp3200

40gb HD

80gb HD

250gb ekstern HD

CD/DVD brenner

Geforce 6800LE skjermkort

Standard kabinett m 300w psu

 

jeg ønsker å oppgradere systemet med denne prosessoren:

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:984894;r:pg

 

og dette hovedkortet:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=132287&pdm=extspec

 

Men vil det passe sammen? jeg tror det etter hva jeg har lest av spesifikasjoner, men håper at dere kan gi meg endelig bekreftelse/avkreftelse på dette.

 

Årsaken til at jeg vil gå for dette oppsettet er:

1.utrolig slank lommebok

2.jeg mener dette oppsettet dekker mine behov

3.Jeg er stor tilhenger av å kunne bruke deler jeg har fra før i et nytt system. Jeg kan også senere bygge en ny pc rundt denne prosessoren med nytt pci-ekspress hovedkort(am2), raskere ram og nytt skjermkort, når de gamle delene til slutt må pensjoneres :)

 

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil ikke fungere, du har valgt en AM2 prosessor sammen med ett S939 hovedkort. Du har per idag mulighet til Intel C2D eller AMD A64 X2, men begge steder må du ha DDR2 RAM og PCI-E grafikkort.

 

EDIT: Satt opp ett lite forslag til deg. Du finner dette her.

 

~ Mortis360

Endret av Mortis360
Lenke til kommentar

Det et ikke så mange svinbillige 939-kort i salg lenger, men fra 700 kroner og oppover skal være mulig å oppdrive et OK AM2 som skal fungere med prosessoren du har valgt, dog - som han over nevner, du må ha gå over til DDR2 og PCIe om du velger denne veien.

 

Velger du en 939-løsning i stede må du nok belage deg på en noe lavere prosessorrating og et litt dyrere hovedkort, da 939-standarden mer eller mindre er på vei ut, og dermed er utvalget dårligere.

Lenke til kommentar

Denne prosessoren:

https://prisguiden.no/product.php?productId=57542

 

Og dette hovedkortet:

https://prisguiden.no/product.php?productId=62013

 

Billigste og beste alternativ for deg. Hovedkortet støtter både DDR og DDR2, og både AGP og PCI-E. Den prosessoren kan dessuten overklokkes til rundt 2.7GHz på det hovedkortet.

 

 

Edit: ser at Texas Stovner var litt kjappere enn meg. Jeg anbefaler heller den prosessoren jeg har valgt. E6300 vil kun gå opp til 2.1GHz (7x300MHz), mens E4300 vil gå helt opp til 2.7GHz (9x300MHz).

Endret av errgo
Lenke til kommentar

ja, jeg var redd for at det ikke ville passe sammen, men se her på et uttdrag fra produktbeskrivelsen for hovedkortet:

 

PRODUCT FEATURES: Supports Socket 939 for AMD Athlon 64 X2 Dual-Core / Athlon 64 FX / Athlon 64 processor; Supports up to 4800+ or higher CPU;

 

og her er et utdrag fra produktbeskrivelsen til prosessoren:

 

A high-bandwidth, low-latency integrated DDR memory controller

Supports PC-3200 (DDR-400), PC-2700 (DDR-333), PC-2100 (DDR-266) or PC-1600 (DDR-1600) SDRAM unbuffered DIMMs (socket 939); supports PC2-5300 (DDR2-667), PC2-4200 (DDR2-533) or PC2-3200 (DDR2-400) SDRAM unbuffered DIMMs (socket AM2)

Support for 64-bit DDR (socket 939) or DDR2 (socket AM2) SDRAM memory

Up to 6.4GB/s (socket 939) or 10.6GB/s (socket AM2) memory bandwidth

HyperTransport™ technology for high speed I/O communication

One 16-bit link up to 2000MHz bidirectional

Up to 8GB/s HyperTransport™ I/O bandwidth

Up to 14.4GB/s (socket 939) or 18.6GB/s (socket AM2) total delivered processor-to-system bandwidth (HyperTransport bus + memory bus)

Large high performance on-chip cache

64KB Level 1 instruction cache

64KB Level 1 data cache

Up to 1MB (socket 939) or 512KB (socket AM2) Level 2 cache

 

flere steder i den nederste teksten gis det referanser til ytelser på enten et socket 939 eller et AM2 system.

Mulig jeg er fullstendig på bærtur her, men jeg synes det fort kan tolkes dithen at denne prosessoren kan benytte både på et 939 og et AM2 system, men da med litt forskjellige resultat avhengig av hva man velger.

eks:"Up to 1MB (socket 939) or 512KB (socket AM2) Level 2 cache"

 

men ellers takk for gode forslag til alternative oppsett, mulig jeg benytter meg av dem, når den slunkne pengepungen ikke er fullt så slunken lenger ;)

Lenke til kommentar
ja, jeg var redd for at det ikke ville passe sammen, men se her på et uttdrag fra produktbeskrivelsen for hovedkortet:

 

PRODUCT FEATURES: Supports Socket 939 for AMD Athlon 64 X2 Dual-Core / Athlon 64 FX / Athlon 64 processor; Supports up to 4800+ or higher CPU;

 

og her er et utdrag fra produktbeskrivelsen til prosessoren:

 

A high-bandwidth, low-latency integrated DDR memory controller

Supports PC-3200 (DDR-400), PC-2700 (DDR-333), PC-2100 (DDR-266) or PC-1600 (DDR-1600) SDRAM unbuffered DIMMs (socket 939); supports PC2-5300 (DDR2-667), PC2-4200 (DDR2-533) or PC2-3200 (DDR2-400) SDRAM unbuffered DIMMs (socket AM2)

Support for 64-bit DDR (socket 939) or DDR2 (socket AM2) SDRAM memory

Up to 6.4GB/s (socket 939) or 10.6GB/s (socket AM2) memory bandwidth

HyperTransport™ technology for high speed I/O communication

One 16-bit link up to 2000MHz bidirectional

Up to 8GB/s HyperTransport™ I/O bandwidth

Up to 14.4GB/s (socket 939) or 18.6GB/s (socket AM2) total delivered processor-to-system bandwidth (HyperTransport bus + memory bus)

Large high performance on-chip cache

64KB Level 1 instruction cache

64KB Level 1 data cache

Up to 1MB (socket 939) or 512KB (socket AM2) Level 2 cache

 

flere steder i den nederste teksten gis det referanser til ytelser på enten et socket 939 eller et AM2 system.

Mulig jeg er fullstendig på bærtur her, men jeg synes det fort kan tolkes dithen at denne prosessoren kan benytte både på et 939 og et AM2 system, men da med litt forskjellige resultat avhengig av hva man velger.

eks:"Up to 1MB (socket 939) or 512KB (socket AM2) Level 2 cache"

 

men ellers takk for gode forslag til alternative oppsett, mulig jeg benytter meg av dem, når den slunkne pengepungen ikke er fullt så slunken lenger ;)

8217786[/snapback]

 

De oppgir ytelsen til både s939 og AM2 siden prosessoren finnes på både s939 og AM2, men det betyr ikke at en AM2 prosessor kommer til å passe på et s939 hovedkort.

Lenke til kommentar
Denne prosessoren:

https://prisguiden.no/product.php?productId=57542

 

Og dette hovedkortet:

https://prisguiden.no/product.php?productId=62013

 

Billigste og beste alternativ for deg. Hovedkortet støtter både DDR og DDR2, og både AGP og PCI-E. Den prosessoren kan dessuten overklokkes til rundt 2.7GHz på det hovedkortet.

 

 

Edit: ser at Texas Stovner var litt kjappere enn meg. Jeg anbefaler heller den prosessoren jeg har valgt. E6300 vil kun gå opp til 2.1GHz (7x300MHz), mens E4300 vil gå helt opp til 2.7GHz (9x300MHz).

8217770[/snapback]

 

Jeg tror dette oppsettet vil passe perfekt for meg, tusen takk til alle sammen for gode og konstruktive svar. Jeg løper og kjøper :)

Lenke til kommentar
ja, jeg var redd for at det ikke ville passe sammen, men se her på et uttdrag fra produktbeskrivelsen for hovedkortet:

 

PRODUCT FEATURES: Supports Socket 939 for AMD Athlon 64 X2 Dual-Core / Athlon 64 FX / Athlon 64 processor; Supports up to 4800+ or higher CPU;

 

og her er et utdrag fra produktbeskrivelsen til prosessoren:

 

A high-bandwidth, low-latency integrated DDR memory controller

Supports PC-3200 (DDR-400), PC-2700 (DDR-333), PC-2100 (DDR-266) or PC-1600 (DDR-1600) SDRAM unbuffered DIMMs (socket 939); supports PC2-5300 (DDR2-667), PC2-4200 (DDR2-533) or PC2-3200 (DDR2-400) SDRAM unbuffered DIMMs (socket AM2)

Support for 64-bit DDR (socket 939) or DDR2 (socket AM2) SDRAM memory

Up to 6.4GB/s (socket 939) or 10.6GB/s (socket AM2) memory bandwidth

HyperTransport™ technology for high speed I/O communication

One 16-bit link up to 2000MHz bidirectional

Up to 8GB/s HyperTransport™ I/O bandwidth

Up to 14.4GB/s (socket 939) or 18.6GB/s (socket AM2) total delivered processor-to-system bandwidth (HyperTransport bus + memory bus)

Large high performance on-chip cache

64KB Level 1 instruction cache

64KB Level 1 data cache

Up to 1MB (socket 939) or 512KB (socket AM2) Level 2 cache

 

flere steder i den nederste teksten gis det referanser til ytelser på enten et socket 939 eller et AM2 system.

Mulig jeg er fullstendig på bærtur her, men jeg synes det fort kan tolkes dithen at denne prosessoren kan benytte både på et 939 og et AM2 system, men da med litt forskjellige resultat avhengig av hva man velger.

eks:"Up to 1MB (socket 939) or 512KB (socket AM2) Level 2 cache"

 

men ellers takk for gode forslag til alternative oppsett, mulig jeg benytter meg av dem, når den slunkne pengepungen ikke er fullt så slunken lenger ;)

8217786[/snapback]

 

De oppgir ytelsen til både s939 og AM2 siden prosessoren finnes på både s939 og AM2, men det betyr ikke at en AM2 prosessor kommer til å passe på et s939 hovedkort.

8217830[/snapback]

 

ok, takk for oppklaringen. Man lærer noe nytt hver dag :)

Lenke til kommentar

Det er denne cpu'en du trenger til det hovedkortet: Opteron170:

 

http://www.databasen.no/PartDetail.aspx?q=...89;c:36124;r:pg

 

med denne prosessoren og hovedkortet du har valgt, kan du fortsatt bruke ram-brikkene og skjermkortet. Og kjøre Vista med alle effektene.

 

For drøyt 2000 vil du få en maskin som funker helt greit nå. Om et år vil du måtte bytte ut rubbel og bit uansett, hvis du ikke har tenkt å spille crysis på 320*240 med alle effekter på minimum. :p

 

-SORRY- Så ikke hele tråden over. Den intel løsningen så minst sagt interresant ut. Go for it!!

Endret av bushnut
Lenke til kommentar
Denne prosessoren:

https://prisguiden.no/product.php?productId=57542

 

Og dette hovedkortet:

https://prisguiden.no/product.php?productId=62013

 

Billigste og beste alternativ for deg. Hovedkortet støtter både DDR og DDR2, og både AGP og PCI-E. Den prosessoren kan dessuten overklokkes til rundt 2.7GHz på det hovedkortet.

 

 

Edit: ser at Texas Stovner var litt kjappere enn meg. Jeg anbefaler heller den prosessoren jeg har valgt. E6300 vil kun gå opp til 2.1GHz (7x300MHz), mens E4300 vil gå helt opp til 2.7GHz (9x300MHz).

8217770[/snapback]

 

Jeg tror dette oppsettet vil passe perfekt for meg, tusen takk til alle sammen for gode og konstruktive svar. Jeg løper og kjøper :)

8217832[/snapback]

 

Da har jeg løpt og kjøpt. Valget falt på errgo sitt oppsett og jeg har ikke angret et sekund! det gikk greit å montere (monteringsevnene var rustne etter tre år uten øving, men det gikk som smurt etter litt fomling det første kvarteret) Klokket rett opp fra 1,8 ghz til 2,63 ghz med überjalla ram (twinmos pc3200 ddr 400mhz), noe som funker i en snau halvtime, da min noe utdaterte psu for allvor begynner å merke kjøret. Jeg klasket til i dag med en 600w psu fra coolermaster som skal monteres asap, så nå gleder jeg meg til bunnsolid stabilitet. Jeg tar forøvrig gjerne imot tips ang god "klokkeram", da dette er det neste jeg vil skaffe meg. Er veldig godt fornøyd med hovedkortet, det er det perfekte "overgangskort" for oss som liker å bygge gradvis :) nok en gang vil jeg rette en stor takk til alle som bidro med gode råd. det ble både bra og billigt, akkurat slik jeg ønsket :):thumbup::thumbup::thumbup:

 

hilsen joachim76

Lenke til kommentar

Flott :thumbup:

 

Det er ikke vits i å skifte RAM. Selve hovedkortet har en begrensning på ca. 300Mhz +/-, og det virker som det er den grensa du har truffet med 2.63GHz.

 

Uansett så er det sinnsykt bra ytelse for pengene. Vurderer noe slikt jeg også når jeg skal oppgradere fra min trofaste XP2500+ :)

Lenke til kommentar
Flott  :thumbup:

 

Det er ikke vits i å skifte RAM. Selve hovedkortet har en begrensning på ca. 300Mhz +/-, og det virker som det er den grensa du har truffet med 2.63GHz.

 

Uansett så er det sinnsykt bra ytelse for pengene. Vurderer noe slikt jeg også når jeg skal oppgradere fra min trofaste XP2500+ :)

8264608[/snapback]

 

men vil ikke ytelsen øke med ddr2 ram? i bios kan jeg stille "frekvensen" (tallet som ganges med 9) fra 90 til 340 (2.63 ghz oppnår jeg ved å stille den på 290) ville tro at det er ram,svak psu og evt boxed-kjøleren som begrenser meg, men jeg vet ikke nok om dette til å si noe sikkert. Er jo også klar over at det finnes Hovedkort som klokker bedre enn det jeg har :). skal uansett ikke klage, er jo som du sier utrolig bra ytelse for penga :)

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har lest, så er grensen rundt 290-300MHz på det hovedkortet.

I denne testen fikk de 290MHz

"In our test, the max we can reach is 290Mhz x 10 = 2.9GHz on the QX6700 processor."

http://www.ocworkbench.com/2006/asrock/4co...al-vsta/b10.htm

 

DDR vs DDR2 har ingenting å si for ytelsen.

 

ASRock 775Dual-VSTA: Does DDR2 matter?

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2810

 

Spar heller de pengene, eller bruk de på et bra lydkort (som for eksempel Soundblaster X-FI Extrememusic), eller hva du nå enn føler for å gjøre med pengene dine :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...