Gå til innhold

Hvilket skjermkort er helt greit til htpc?


Anbefalte innlegg

Sitter og skal bestille et skjermkort til min htpc.

 

Problemet er hvilket?

 

Har lest frem og tilbake i de fleste trådene , men finner ikke helt ut hva som skal til for å få en bra htpc.

 

Det jeg lurer på er om det holder med et rimelig kort (Kr 500-700) eller har det mye for seg å kjøpe et dyrere (Kr 1000-1500)?

 

Komplett har et Asus X1950 Pro til kr 1395,- eller er det like greit med et Asus 7600GS til kr 879,- eller for å gjøre det enda billigere, Asus 7300GS til 579,-

 

Håper på litt hjelp her for jeg står litt fast på dette.

 

Kan forøvrig si at pc'en består av P4 650, 2 GB ram, P5B-WM, Hitachi 250 GB, Mist 500W og er vannkjølt.

 

 

Mvh

 

Otte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror dette mest går på om du skal kjøre HD eller ikke.

 

For HD så tror jeg du minst bør må ha 7600GT eller X1600.

Hvis ikke så er det vel ikke så nøye, alle kortene du nevner vil sikkert fungere greitt, selv om jeg er litt skeptisk i en HTPC til kort som ikke har passiv kjøling.

Lenke til kommentar
Tror dette mest går på om du skal kjøre HD eller ikke.

 

For HD så tror jeg du minst bør må ha 7600GT eller X1600.

Hvis ikke så er det vel ikke så nøye, alle kortene du nevner vil sikkert fungere greitt, selv om jeg er litt skeptisk i en HTPC til kort som ikke har passiv kjøling.

8217828[/snapback]

 

 

Hele sulamitten skal vannkjøles så det blir ikke noe støy fra evt vifter.

 

Hadde vel tenkt å vise HD en gang iblant tenker jeg.

Lenke til kommentar

Du trenger et kort med 128mb ram, alle nvidia kort i 6 og 7 serien greier 720p. Jeg kjører 1080i på et integrert nvidia 6150 kort. Fungerer helt utmerket, og det er ingen forskjell om jeg setter tilgjengelig minne til 256 mb. 128 mb holder lenge.

 

Det du trenger er en stor prosessor over 2,6 gh ved enkelkjerne, over 2,0 ved dobbelkjerne.

 

Hvis du vil kjøre nvidia sin pure video dekoder er det minste kortet som støtter alle funksjonene et 7600 GT kort.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke så kjent med hd-dekodere ennå, men forstår jeg deg rett at det holder med et billigere kort hvis jeg ikke skal bruke Nvidia pure video?

 

Tror jeg har gått meg litt bort i skjermkort-jungelen de siste 14 dagene.

 

Har stor sett sittet hver kveld og lett etter anbefalinger av skjermkort, men finner liksom ingen spesifikke anbefalinger.

 

Så nå har det kommet til valg mellom følgende kort,

enten et 7600GT-kort eller et X1950Pro-kort.

 

Etter hva jeg har sett så har Ati kortet litt høyere ytelse og lavere pris, men er det bedre til Htpc?

 

Kan legge til at pc'en skal brukes minimalt, hvis i det hele tatt, til spilling.

Den skal forholdsvis brukes til film, opptak og musikk.

Film med i hd-kvalitet skal ikke vises via "hd-drev".

 

Tv'en støtter 720p og 1080i og har Hdmi-inngang.

 

Så hva vil lønne seg her Ati-kortet eller Nvidia-kortet?

 

Må bestemme meg snart hvis jeg skal få igang pc'en til påske.

 

Mvh

Otte

Endret av Otte
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ja, det er nvidia jeg tenker på ja...

 

Beklager, men jeg klarer ikke å finne den tråden du tenker på jeg... mulig det skyldes mine dårlige egenskaper til å søke på forum... men mulig du har en link?

 

Noen mening om et nvidia 8500 kort vil være fint for et media center eller bør jeg gå for et bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...