Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ingen respons. Defekt hovedkort? Asus P5B-E Plus


Anbefalte innlegg

For ca ti dager siden satt jeg sammen en maskin med diverse nye og gamle komponenter. Dette virket som bare det i en uke frem til en dag maskinen ”døde” mens jeg brukte den. Poff, alt mørkt, ingen respons bortsett fra at alle vifter går.

 

Intel Core 2 Duo E6600

Asus P5B-E Plus

OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum XTC (2x1024MB)

Lian Li PC6070BSCAND Sort

Hiper Type-R 580W Sort

 

Western Digital 200GB S-ATA 7200RPM Caviar Special E.

2 stk. HITACHI DESKSTAR T7K250 250GB SATA-II

POV 7800GT

NEC DVD-brenner ND-3520, 16x Double layer sort

Samsung DVD-spiller IDE DVD16x/ CD48x sort

 

 

Etter diverse feilsøking kom jeg til det punktet der jeg hadde tatt ut alle komponentene av kabinettet og plassert hovedkortet med minne, skjermkort og CPU på esken hovedkortet kom i.

Deretter kobler jeg 24 pins og 4 pins fra PSU til hovedkort og 6 pins til skjermkort.

Så slår jeg PSU på uten å ha satt ON/OFF kabelen fra kabinettet fast på hovedkortet. Vifte på CPU og GPU begynner å gå samt at lyset på hovedkortet lyser rødt. Alt annet er dødt.

Her burde jo egentlig ingenting skjedd ettersom jeg aldri slo på maskinen.

 

Jeg har nå kommet til konklusjonen at hovedkortet er defekt.

Noen som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regner med at den vekjent øvelsen med å ta ut batteriet og resette bios er utført?

 

Av og til hender det at saker fungerer igjen bare ved å ta de fra hverandre og sette sammen igjen - tatt ut cpu ?

 

Mulighet for å teste med en annen psu?

8221458[/snapback]

Jeg har verken resettet bios eller remontert CPU ettersom alt virket helt fint i en uke.

Når hovedkortet får strøm fra PSU starter det automatisk opp og jeg tenkte derfor at dette skyltes en kortslutting, brent krets eller lignende.

 

Det er godt mulig resett eller remontering løser problemet. Jeg får prøve det i morgen, nå er jeg på vei ut til piker, vin og sang. (Eller noe i den duren…)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...