Gå til innhold

Bruke blits eksternt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i lang tid nå sett på løsninger for å bruke en eller flere av blitsene mine trådløst (SB-800 og SB-28). Så langt har jeg kun fått brukt blits direkte på kameraet, og da setter jeg den som regel i taket for ikke å få flatt og kjedelig lys, dere skjønner hva jeg mener.

Så jeg har lest en del på http://strobist.blogpost.com som skriver det som er å skrive om å bruke vanlige kamerablitser til alt du trenger av kunstig lys. Så det jeg har forstått er at hvert kameramerke har hver sin infrarøde utløser, og PocketWizard og Elinchrom har hver sin radiosender (sistnevnte billigst), at på eBay finner man sendere til under 400kr, og sist - PC-kabelen.

Håper noen her kan komme med sine metoder på å bruke blitsen av kameraet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg svarer kanskje ikke på spørsmålet ditt veldig godt, men SB-800 har du jo mulighet til å sette til remote og la denne bli styrt trådløst fra kamera. Kommer litt an på selve kamera, men på mitt D70s kan jeg sette dette til master og styre min SB-800 remote. Man får vel også kjøpt en egen commander om kamera ikke har støtte for det.

Hvordan dette settes opp står i en kombinasjon av bruksanvisning til blitz og kamera, men om du vil kan jeg gi deg en guide på hvordan det fungerer hos meg hvertfall.

Har til nå bare lekt meg med denne funksjonen så har ikke fått altfor god erfaring med det så jeg har ingen teknikker og komme med desverre.

Endret av Gerber
Skrevet (endret)

Takk for svar! Bruker Nikon D70. Har dessverre ikke SB-800 tilgjengelig, så får ikke testet det du skriver om, men kommer det ikke også blits fra kameraet da?

Endret av EivindF
Skrevet

Sett blitsen i D70 til "commander" og SB-800 til "remote" når du bruker den av kamera. Blitslyset fra D70 vil i de aller fleste tilfeller ikke skape problemer eller være med i eksporingen da lyset fra den styrer de/den andre, men man kan få refleksjoner fra den innebygde i noen tilfeller da den ikke rekker å slukne helt når bilder blir tatt f.eks ved fotografering av bilder med glass. Ved å holde hånden eller annet ca 5cm foran den inn innebygde løser det problemet lett.

Vet ikke hvordan SB-28 oppfører seg sammen med D-70.

Ellers kan du jo også kjøpe en SU-800 som styrer andre blitser med IR-lys, kan settes opp med tre grupper som kan finjusteres individuelt og uendelig mange blitser i hver gruppe.

Skrevet
Vet ikke hvordan SB-28 oppfører seg sammen med D-70.

8215513[/snapback]

Ikke no' særlig. SB-28 støtter ikke iTTL, så man får ikke TTL blitzstyring.

Skrevet

Av brukere av forumet fikk jeg anbefalt å kjøpe sigma ef-500 dg super, det gjorde jeg, i stedet for de dyrere sb 600 og 800. Med mitt D70 og sigmaen har jeg lekt meg litt med portrettfotografering med sigmaen som slave, og jeg er godt fornøyd med resultatet. Jeg erfarer også at kamerablitsen ikke "forstyrrer" resultatet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...